Drukuj Powrót do artykułu

Kraków: zakończyła się VI Międzynarodowa Konferencja Etyki Mediów (opis)

01 czerwca 2012 | 23:29 | led Ⓒ Ⓟ

O wartościach, wyzwaniach oraz zagrożeniach mediów rozmawiali uczestnicy VI Międzynarodowej Konferencji Etyki Mediów "Wartości w mediach – wartość mediów", która zakończyła się dziś na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II (UPJP2) w Krakowie. Sporo miejsca uczestnicy poświęcili dyskusjom na temat wartości w internecie. Ich zdaniem Kościół korzysta z nowych mediów, docierając z atrakcyjnym przekazem do niewierzących, a chrześcijanom stwarza miejsce do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi wiary.

W trakcie konferencji prorektor Wydziału Nauk Społecznych UPJP2 ks. prof. Andrzej Baczyński z Redakcji Programów Katolickich TVP w Krakowie, podkreślał, że życie człowieka jest życiem według wartości. Przypomniał on, że w latach 90. pojawiła się próba określenia porządku aksjologicznego w mediach. „Polegała ona na zobowiązaniu do respektowania chrześcijańskiej wizji wartości w publicznej radiofonii i telewizji” – wyjaśniał.

Ks. Baczyński zwracał uwagę, że działalność medialna to służba społeczeństwu. „W centrum zawsze musi być rozwój człowieka i dobro osoby ludzkiej. Człowiek nie może być traktowany instrumentalnie w mediach” – zaznaczył. „Misją mediów jest służba wobec społeczeństwa i respektowanie wartości chrześcijańskich” – dodał.

Z kolei ks. prof. dr hab. Wojciech Misztal z Instytutu Duchowości UPJP2 wyjaśniał, że media i duchowość potrzebują siebie nawzajem, są dla siebie wsparciem i pomocą. Jego zdaniem media są pomocą dla duchowości, a duchowość wsparciem dla mediów, zaś dziennikarze w swojej codziennej pracy często spotykają się z dylematami etycznymi.

Podczas konferencji wiele miejsca poświęcono na dyskusję na temat wartości w internecie.

Prelegenci zgodnie twierdzili, że Ewangelizacja w internecie daje wiele możliwości dotarcia w ciekawy sposób również do niewierzących. oraz że Kościół, wraz z rozwojem środków społecznego przekazu, otrzymał możliwość przekazywania orędzia Chrystusowego do wszystkich zakątków świata.

„Środki społecznego przekazu dają możliwość dotarcia z chrześcijańskim orędziem do szerokiego grona odbiorców, co było trudne do wyobrażenia sobie przez ewangelizatorów poprzednich stuleci” – podkreślała Hanna Honisz z UPJP2. Jej zdaniem ogromny potencjał nowych mediów jest wykorzystywany na różne sposoby przez duszpasterzy. „W sieci istnieje także wiele portali, których zadaniem jest głoszenie Dobrej Nowiny o zbawieniu w Jezusie Chrystusie, a ich administratorami są instytucje kościelne, ale także prywatne osoby” – dodała.

Zdaniem prelegentki ewangelizacja w internecie daje wiele możliwości dotarcia z atrakcyjnym przekazem do niewierzących, poszukujących oraz tych, którzy osłabli w wierze. „Dzięki temu również chrześcijanie mogą dzielić się swoimi spostrzeżeniami i wątpliwościami dotyczącymi wiary” – wyjaśniała Hanna Honisz.

Uczestnicy podkreślali, że media pomagają Kościołowi w otworzeniu się na świat, umożliwiając dialog wewnątrz Kościoła, jak i ze światem zewnętrznym.

Z kolei o zagrożeniach i wartościach w internecie mówił ks. prof. Zbigniew Waleszczuk z Uniwersytetu Bayreuth w Niemczech. „Jednym z problemów jest to, że nie ma możliwości obiektywnego oceniania, opinie są subiektywne, a mówienie o wartościach jest sprawą prywatną” – wyjaśniał. „Internet dostarcza łatwe i zinterpretowane opinie przez co skłania do niemyślenia” – dodał ks. Waleszczuk.

Podczas swego wystąpienia Paweł Kostecki z UPJP2 przywołał słowa Benedykta XVI z tegorocznego orędzia na Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu. „Milczenie jest integralną częścią komunikacji i nie istnieją bez niego słowa bogate w treść” – cytował. Jak zaznaczył, wszelka komunikacja, również medialna, nabiera wartości kiedy milczenie i słowo nie wykluczają się, ale stanowią jej niezbędne elementy i wzajemnie się dopełniają.

„W świecie pełnym słów i obrazów potrzebujemy milczenia, które będzie odcięciem się od informacyjnego chaosu, który jest związany nie tylko ze słowem, ale coraz częściej z obrazem” – podkreślił prelegent. Według niego cisza, zarówno wewnętrzna, jak i zewnętrzna jest konieczna, aby w medialnym szumie odnaleźć to, co niesie ze sobą autentyczną wartość i sprzyja osobistemu rozwojowi człowieka.

Konferencja odbywała się w dniach 31 maja – 1 czerwca. Organizatorem konferencji jest Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UPJPII oraz Sekcja "Aksjologia Komunikowania" Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej.

Międzynarodową Konferencję Etyki Mediów w Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II zainicjował ks. dr hab. Michał Drożdż, prof. UPJPII. Pierwsza konferencja odbyła się w 2007 r. Jako cel krakowskich spotkań integrujących środowisko akademickie medioznawców, praktyków komunikowania oraz dziennikarzy z Polski i zagranicy, wyznaczył on systematyczne i pogłębione badania kondycji etycznej współczesnych mediów i komunikacji społecznej oraz konfrontację teorii medioznawczej z praktyką dziennikarską.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.