Drukuj Powrót do artykułu

Kraków: zakończyły się jubileuszowe Dni Muzyki Kościelnej

24 listopada 2014 | 15:45 | luk Ⓒ Ⓟ

Jubileuszowe, X Dni Muzyki Kościelnej zakończyły się w niedzielę w Krakowie. Ich uczestnicy mogli posłuchać dzieł m.in. Mozarta, Bacha i Mendelssohna-Bartholdy’ego, uczestniczyć w ciekawych konferencjach i warsztatach, a także przeżyć dni skupienia. Wydarzeniu, które trwało od 8 listopada patronował metropolita krakowski kard. Stanisław Dziwisz.

Celem corocznej imprezy jest zjednoczenie środowiska muzyków kościelnych archidiecezji krakowskiej, na co dzień działających w różnych instytucjach muzycznych Krakowa, np. Archidiecezjalnej Komisji Muzyki, Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej im. ks. kard. Franciszka Macharskiego, Międzyuczelnianym Instytucie Muzyki Kościelnej, lub poszczególnych parafiach.

„Te dni są dziękczynieniem Bogu za ludzi, którzy pracują dla dobra muzyki kościelnej. Wydarzenie jednoczy całe nasze środowisko oraz edukuje nas samych i wszystkich słuchaczy” – powiedział KAI prof. Wiesław Delimat, dyrektor Archidiecezjalnej Szkoły Muzycznej w Krakowie.

Z kolei dr Krzysztof Michałek, sekretarz Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej, zaznaczył, że wydarzenie na przełomie lat bardzo rozwinęło swoją strukturę – od liturgii i koncertów po dwutygodniowy, bardzo rozbudowany i różnorodny program.

„Zawsze staramy się, by wszystkie liturgie były dobrze przygotowane. Prowadzone koncerty i kursy mistrzowskie to inwestycja w przyszłość, bo uczestnikami są młodzi organiści – uczniowie i studenci” – zaznaczył Michałek.

Uczestnicy tegorocznych Dni mogli usłyszeć m.in. koncert chóru chłopięcego Pueri Cantores Sancti Joseph z Nowej Huty, występ zespołu wokalnego Flores Rosarum, koncerty chóru Musica Ex Anima z Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie pod dyrygenturą Krzysztofa Michałka czy też chóru Psalmodia Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II pod dyrygenturą Włodzimierza Siedlika.

W repertuarach poszczególnych grup przeważały utwory Wolfganga Amadeusza Mozarta (m.in. „Lacrimosa z Requiem d-moll”, „Ave verum Corpus”), Johanna Sebastiana Bacha (m.in. „Preludium i fuga a-moll”, „Passacaglia c-moll”, „Fantazja in g”) czy Feliksa Mendelssohn-Bartholdy’ego (m.in. „Herr, sei gnaedig”, „II Sonata c-moll”).

Zwyczajem w czasie Dni Muzyki Kościelnej stał się również dzień skupienia dla organistów – w tym roku miał on miejsce we wspomnienie św. Cecylii, 22 listopada. Do organistów specjalne słowa skierował kard. Stanisław Dziwisz, który podziękował im „za tyle dobra i piękna muzyki, jaką proponują w kościołach parafialnych przez grę i śpiew oraz prowadzone z wielkim zaangażowaniem chóry, schole i kształconych kantorów”.

Szczególnie ważną częścią Dni była konferencja pt. „Muzyka płaszczyzną dialogu międzywyznaniowego. Wspólne dziedzictwo odmienne tradycje”. Wśród zaproszonych gości byli m.in. prof. Christoph Bossert z Niemiec oraz Brice Montagnoux z Francji. Sesję o roli muzyki w ekumenicznym dialogu w kościele św. Tomasza u ss. Kanoniczek Ducha Świętego zakończyła modlitwa o jedność kościoła, którą prowadzili kapłan katolicki i protestancki pastor. Muzykę protestancką, prawosławną i katolicką śpiewali studenci Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej w Krakowie.

Istotną częścią wydarzenia był również VII Krakowski Konkurs Młodych Organistów, na który tym razem zakwalifikowanych zostało 19 młodych muzyków. W czasie festiwalu uczestnicy prezentowali m.in. „Fantazję Jasnogórską” Mariana Sawy, „Wesoły nam dzień dziś nastał” Mieczysława Surzyńskiego, „Preludium na temat ‘Ogrodzie Oliwny’” Zdzisława Nowackiego czy „Sonatę d-moll” Johanna Sebastiana Bacha.

Dwa dni konkursowych zmagań oceniało jury pod przewodnictwem prof. Józefa Serafina. Zwyciężył Adam Zając z Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. W. Żeleńskiego w Krakowie.

Podsumowując wydarzenie ks. dr hab. Robert Tyrała, dyrektor Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej w Krakowie powiedział, że najważniejszy jest fakt, że muzyka staje się mostem łączącym ludzi. „Organista w parafii, dyrygent chóru kościelnego, czy kantor jest jako najbliżsi współpracownicy duchownych, mają w tym zadaniu jedności wielkie zadanie. Wszyscy się tego uczymy” – powiedział KAI ks. Tyrała.

Organizatorami X Dni Muzyki Kościelnej w Archidiecezji Krakowskiej były: Archidiecezjalna Komisja Muzyki Kościelnej w Krakowie, Akademia Muzyczna w Krakowie, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Międzyuczelniany Instytut Muzyki Kościelnej w Krakowie oraz Archidiecezjalna Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. ks. kard. Franciszka Macharskiego w Krakowie.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.