Drukuj Powrót do artykułu

Ks. dr L. Makówka: biblijny system wartości jest atrakcyjny dla współczesnego artysty

10 maja 2013 | 11:46 | rk Ⓒ Ⓟ

„Zakodowany w Biblii system wartości jest atrakcyjny dla współczesnego człowieka, także artysty” – podkreślał dyrektor Muzeum Archidiecezjalnego w Katowicach ks. dr Leszek Makówka podczas finisażu pokonkursowej wystawy „Dekalog – droga życia”, który odbył się 9 maja w bielskiej Galerii Środowisk Twórczych. W konkursie inspirowanym tematyką Dziesięciu Przykazań wzięło udział 132 autorów z Polski, Białorusi, Chin, Japonii, Niemiec. Spośród nadesłanych 276 plakatów do wystawy zakwalifikowano 40 prac 27 autorów. Za najlepszą pracę uznano cykl 10 plakatów „Dekalog wg cyklu filmowego Krzysztofa Kieślowskiego” autorstwa krakowskiej graficzki Ewy Bajek-Wein.

Ks. Makówka, który był także członkiem jury oceniającego prace, podkreślił w rozmowie z KAI, że wystawa jednoznacznie dowodzi, iż Dekalog nie tylko traktowany jest przez artystów poważnie, ale także otwiera możliwości dla wyobraźni. Z drugiej strony zauważał, że w dzisiejszym świecie coraz trudniej o sztukę, która odwołuje się do wartości metafizycznych. „A już odniesienie wprost do konkretnych treści religijnych, a Dekalog jest czymś niezwykle wyrazistym pod tym względem, o to we współczesnym świecie bardzo trudno, nie tylko na polu działań artystycznych” – zauważa i wskazuje na znaczenie przedsięwzięcia, jakim był konkurs w Bielsku-Białej. Zwraca uwagę, że konkurs, który otrzymał bardzo konkretny religijny tytuł –„Dekalog – droga życia” – stanowi nowatorskie wyzwanie w obecnej Polsce.

Zdaniem duchownego prekursorska, w porównaniu do innych konkursów o tematyce religijnej, była także forma bielskiego konkursu, gdyż chodziło w nim o krótką wypowiedź artystyczną. „Plakat, logo, symbol. W takiej postaci nie mieliśmy tego jeszcze w Polsce. Na tym polega nowatorstwo tej wystawy” – dodaje dyrektor.

Według ks. Makówki, konkurs był okazją do promocji Biblii oraz dużej grupy twórców, którzy chcą w języku reklamy i designu wyrazić wartości związane z Dekalogiem. Jak zauważa, wiele nadesłanych na konkurs prac przekroczyło granicę rutynowych realizacji. „Oczywiście to tylko reklama. A może aż reklama, bo to ona jest nowoczesnym zaproszeniem do świata ważnych pytań i poważnych odpowiedzi” – stwierdza i zachęca, by z przestrzeni publicznej, zdominowanej przez reklamę, nie wykluczać treści religijnych chrześcijańskich. „Musimy być tam obecni” – dodaje.

„Użyte znaki i symbole muszą być czytelnym komunikatem, który zdoła przebić się przez gąszcz i zgiełk medialnego świata, który – nawet niechciany – staje się światem każdego z nas. Chodzi o to, by zaistnieć nie tylko w chwili przerwy na reklamę, ale wedrzeć się do świadomości odbiorcy i tam pozostać” – zaznacza dyrektor Archidiecezjalnego Muzeum w Katowicach.

Drugą nagrodę na bielskim konkursie przyznano plakatowi Wiesława Łysakowskiego – „Nie cudzołóż” ukazującym zawieszoną na haku na ubrania obrączkę małżeńską. Trzecią zaś nagrodę otrzymał Paweł Delekta za plakat „Hierarchiczność świata” z wizerunkiem monumentalnych schodów, symbolizujących 10 przykazań.

Wśród członków jury konkursu, które zakwalifikowało plakaty do wystawy i przyznało nagrody, znaleźli się: przewodniczący – prof. Roman Kalarus, artysta grafik związany z ASP w Katowicach, Krystyna Czerni – krytyk, historyk sztuki z Uniwersytetu Jagiellońskiego, ks. dr Leszek Makówka, dyrektor Muzeum Archidiecezjalnego w Katowicach, Piotr Czadankiewicz, artysta plastyk, kurator konkursu, Galerii Środowisk Twórczych w Bielsku-Białej, Teresa Gołda-Sowicka, artysta plastyk, kurator konkursu.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.