Drukuj Powrót do artykułu

Ks. prof. Paweł Bortkiewicz: ideologia gender jest elementem ataku na rodzinę

23 października 2013 | 22:24 | jm Ⓒ Ⓟ

„Ideologia gender jest elementem składowym totalnego ataku na rodzinę” – powiedział ks. prof. Paweł Bortkiewicz. Ceniony teolog, członek Towarzystwa Chrystusowego dla Polonii Zagranicznej gościł w Wyższym Seminarium Duchownym Diecezji Bydgoskiej na zaproszenie biskupa Jana Tyrawy. Wygłosił wykład zatytułowany „Semantyka ciała ludzkiego w ideologii gender i teologii Jana Pawła II”.

Według chrystusowca, ideologia gender od strony intelektualnej jest skrzyżowaniem marksizmu i egzystencjalizmu. – Z jednej strony – podobnie jak marksizm – propaguje idee rewolucji. Z drugiej natomiast – w duchu egzystencjalizmu – proponuje pewne szczególne rozumienie cielesności, która potraktowana jest w sposób przedmiotowy. Takie dualistyczno-przedmiotowe widzenie wolności cechuje skonfliktowanie człowieka z człowiekiem, mężczyzny z kobietą, ale także prymat egzystencji nad naturą – powiedział.

Ksiądz prof. Bortkiewicz uważa, że w opozycji do ideologii gender warto, a nawet trzeba, ukazywać semantykę Jana Pawła II, który wychodzi „z pewnej binarności, rozróżnienia między rolami mężczyzny i kobiety”. – Jednak w przeciwieństwie do takiego „konfliktowego” widzenia płci, Jan Paweł II mówi o ich równości. Pokazuje, że nie można mówić, że mężczyzna jest tą stroną czynną, a kobieta stroną bierną, że między nimi istnieje jakaś dysproporcja. Jan Paweł II pokazuje zarówno w sposób filozoficzny, jak i teologiczny równość i komplementarność obu płci. A więc płeć staje się nie narzędziem walki, ale narzędziem porozumienia. W konsekwencji nabiera zupełnie innego sensu. O ile zatem w myśli feministycznej, myśli genderowej, płeć jest narzędziem walki, o tyle tutaj jest narzędziem rozpoznawania sensu miłości oblubieńczej, miłości rodzicielskiej – dodał.

Biskup Tyrawa powiedział, że dziś jesteśmy świadkami nieustannego „przekraczania granic”. Według ordynariusza, można to streścić w jednym stwierdzeniu Benedykta XVI – „dyktatura relatywizmu”. – Relatywizm unieważnił całą sferę moralną. Chociażby w tym sensie, że próbuje się rozwiązywać dzisiejsze problemy egzystencjalne za pomocą techniki. Ingerując w przyrodę, w cały otaczający nas świat. Sądząc, że wszystko to, co jest technicznie możliwe do wykonania, jest dobre – powiedział. Biskup ordynariusz dodał, że gender idzie jeszcze dalej, czyni kolejny krok. Technika pozwala bowiem ingerować także w samego człowieka, w jego naturę.

Ksiądz prof. Bortkiewicz pracuje jest wykładowcą na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu, w Wyższej Szkole Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu, a także na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu i Politechnice Poznańskiej. Jest członkiem Komitetu Nauk Teologicznych PAN. Prowadzi wykłady z teologii moralnej szczegółowej, katolickiej nauki o małżeństwie i rodzinie oraz z katolickiej nauki społecznej. Jego zainteresowania naukowe to: bioetyka, etyka, familiologia, katolicka nauka społeczna.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.