Drukuj Powrót do artykułu

Ksiądz w reklamie dzinsów budzi kontrowersje

08 września 2005 | 17:27 | kdr, mam //mr Ⓒ Ⓟ

„Nieporozumienie, niedorzeczność i nadużycie” – tak wykorzystanie modela w koszuli z koloratką do reklamowania dżinsów firmy Reserved nazwał ks. Janusz Królikowski, profesor Uniwersytetu Świętego Krzyża w Rzymie. Nic zdrożnego nie widzi zaś w takiej reklamie redaktor naczelny „Tygodnika Powszechnego” ks. Adam Boniecki.

W najnowszej kampanii pod nazwą „REcollection” Reserved wykorzystuje wizerunek kapłana ubranego w czarną koszulę z koloratką i w spodnie dżinsowe tej firmy.
Zdaniem ks. Królikowskiego z premedytacją wykorzystano wizerunek kapłana, gdyż wiadomo, że księża unikają prezentowania publicznie preferencji w różnych dziedzinach.
– Ta reklama wprowadza kapłaństwo na arenę koniunkturalnej gry sił rynkowych, sprowadza do narzędzia wpływów i możliwych nacisków psychologicznych i kulturowych – powiedział KAI teolog.
Dodaje, że reklama Reserved jest wykorzystywaniem tego, czego nie jest się „właścicielem”, czyli zleconego darmowo posłania, do celów, które nie należą do jego istoty i zadań – podkreśla ks. prof. Królikowski.
Odmiennego zdania jest redaktor naczelny „Tygodnika Powszechnego” ks. Adam Boniecki. Podkreśla on, że „ksiądz jest osobą publiczną, wchodzi w obręb naszego krajobrazu, w którym nie obowiązuje żadne embargo na użycie jego wizerunku w reklamie”.
Ks. Boniecki przywołał słynną sekwencję pokazu mody kościelnej z filmu Felliniego „Rzym”. – To było coś nieprawdopodobnego! I można by się oburzać. Ale nikt się nie oburzał – dodał szef „Tygodnika”.
Jego zdaniem problem byłby wówczas, gdyby w reklamie użyto bez zgody wizerunku konkretnego księdza. – Do takich rzeczy należy podchodzić spokojnie, a nawet z pewną satysfakcją, jeżeli ksiądz jest pokazany jako wzór człowieka z dobrym gustem – zakończył ks. Boniecki.
Dyrektor marketingu marki Reserved Mariusz Kozak-Zagozda przyznaje, że wykorzystywanie motywów religijnych jest często ryzykownym przedsięwzięciem. Jednak, jego zdaniem, w wypadku kolekcji „REcollection” „mamy pokazane prawdziwe piękno i styl, i wszystko okraszone jakąś anegdotą lub żartem”.
Firma Reserved zaczęła jesień wprowadzając do sprzedaży kolekcję „Young & Fashion” przeznaczoną dla młodych i modnych. Ruszyła też wielka kampania reklamowa. W tytułowej reklamie „REcollection” oprócz modeli pojawił się model ubrany w czarna koszulę z koloratka oraz dżinsy firmy Reserved. Grupa docelowa kampanii to „młodzi i modni”, czyli osoby od 17. do 25. roku życia.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.