Drukuj Powrót do artykułu

Którą stację telewizyjną Polacy oceniają najlepiej?

05 maja 2022 | 14:00 | lk, CBOS | Warszawa Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Glenn Carstens-Peters / Unsplash

CBOS przedstawił najnowszy raport dotyczący opinii Polaków o działalności głównych stacji telewizyjnych i radiowych. Najlepiej ocenianą stacją telewizyjną jest Polsat, najgorzej zaś TVP. O tej pierwszej pozytywnie wypowiedziało się 72% ankietowanych, w przypadku telewizji publicznej więcej osób ocenia jej działalność źle (43%) niż dobrze (40%). Obie stacje w rankingu popularności dzieli TVN, którą dobrze ocenia 61% respondentów. Spośród stacji radiowych najwyżej oceniane jest radio RMF FM. Działalność Radia Maryja pozytywnie ocenia 19% ankietowanych, a krytycznie – 29%.

Stacje telewizyjne

Spośród trzech stacji telewizyjnych, o które zapytał CBOS, niezmiennie najlepiej oceniana jest telewizja Polsat. Pozytywnie o jej działalności wypowiada się 72% badanych, a negatywnie ocenia ją tylko 8%, pozostali respondenci nie mają zdania na ten temat. Po nieco słabszych ocenach, jakie zarejestrowano w kwietniu ub. roku, obecnie CBOS zaobserwował poprawę notowań tego nadawcy. Odsetek pozytywnych ocen wzrósł o 4 punkty procentowe i minimalnie, w granicach błędu pomiaru, obniżył się odsetek ocen negatywnych – o 2 punkty.

Na drugim miejscu w rankingu ocen, tak jak przed rokiem, znalazła się telewizja TVN, która także zyskała w opinii badanych. Stację tę dobrze ocenia 61% pytanych, o 6 punktów procentowych więcej niż w kwietniu 2021, negatywne noty wystawia jej zaś 19% ankietowanych – o 4 punkty procentowe mniej niż przed rokiem. Aktualne oceny działalności TVN, mimo wyraźnej poprawy, nadal są nieco słabsze od rejestrowanych we wcześniejszym okresie.

Nie zmieniły się natomiast znacząco opinie o najgorzej ocenianej spośród poddanych ocenie ankietowanych stacji – TVP. Z aprobatą o TVP, podobnie jak rok temu, wypowiada się tylko 40% badanych, a nieco więcej osób źle ocenia jej działalność (43% – spadek o 1 punkt procentowy w stosunku do 2021).

„Trend spadkowy w notowaniach publicznej telewizji rejestrowaliśmy od 2016 r. Szczególnie duże pogorszenie opinii o TVP nastąpiło jednak rok temu. Aktualne oceny ankietowanych, niemal identyczne z rejestrowanymi w kwietniu 2021 roku, wskazują, co prawda, na zatrzymanie tendencji spadkowej w notowaniach TVP, jednak opinie o tej stacji pozostają na wyjątkowo niskim poziomie – liczba ocen krytycznych po raz drugi z kolei jest wyższa niż odsetek opinii pozytywnych” – czytamy w komunikacie CBOS.

Negatywne opinie na temat działalności TVP są tym częstsze, im młodsi są badani. Wśród osób młodych, mających od 18 do 24 lat i o dekadę starszych ponad połowa źle ocenia działania publicznego nadawcy (odpowiednio 56% i 54%), natomiast wśród respondentów między 55 a 64 rokiem życia i starszych przeważają pozytywne opinie na temat TVP (odpowiednio 50% i 51% odnosi się do niej z aprobatą).

Krytycznie na temat TVP najczęściej wypowiadają się osoby o lewicowych poglądach politycznych (74%), z wyższym wykształceniem (67%), mieszkańcy największych aglomeracji (65%), deklarujący najwyższe dochody per capita (powyżej 3000 zł – 63%). Źle o działalności TVP wyrażają się w większości ankietowani w ogóle nieuczestniczący w praktykach religijnych (63%), natomiast dobrze oceniają ją przede wszystkim osoby często biorące w nich udział (71% dobrych ocen wśród uczestniczących w praktykach częściej niż raz w tygodniu i 58% – wśród chodzących do kościoła raz w tygodniu).

Poza największymi aglomeracjami telewizja publiczna oceniana jest negatywnie także przez większą część mieszkańców dużych miast, liczących od 100 tys. do 499 tys. (51%), oraz małych miast (do 20 tys. ludności – 50%), natomiast pozytywne noty wystawia jej ponad połowa mieszkańców wsi (52%).

Postrzeganie poszczególnych nadawców telewizyjnych jest wyraźnie związane nie tylko z poglądami politycznymi, ale także z sympatiami partyjnymi oceniających.

Jedynie zdeklarowani wyborcy Prawa i Sprawiedliwości oceniają telewizję publiczną jednoznacznie pozytywnie – aż 86% spośród nich wystawia działaniom TVP dobrą ocenę. Natomiast zwolennicy pozostałych ugrupowań w zdecydowanej większości źle wypowiadają się o działalności telewizji publicznej. Najbardziej krytyczni w jej ocenie są wyborcy Koalicji Obywatelskiej (87%), ale niewiele rzadziej negatywne noty wystawiają jej także zwolennicy Polski 2050 (81%) oraz Lewicy (78%). Zauważalnie mniejsza jest natomiast dezaprobata TVP wśród deklarowanych wyborców Konfederacji WiN (66%).

Odmiennie rozkładają się oceny w przypadku TVN. Zdecydowanie najlepsze zdanie o tym nadawcy mają wyborcy KO (88%) oraz Polski 2050 (81%). Rzadziej, choć w większości również pozytywnie wyrażają się o tej stacji wyborcy Lewicy (59%) oraz Konfederacji WiN (53%). Krytyczne zdanie na temat TVN przeważa natomiast wśród wyborców PiS (42% wobec 34% ocen dobrych).

Polsat pozostaje nadawcą stosunkowo najmniej kontrowersyjnym. Z aprobatą o tej stacji wyraża się większość zwolenników wszystkich opcji politycznych. Pozytywnie o jej działalności wypowiadają się zwolennicy Polski 2050 i Konfederacji WiN (po 77%) i prawie równie często – wyborcy Prawa i Sprawiedliwości (75%). Pozytywnie ocenia ją także większość zwolenników Koalicji Obywatelskiej (66%) oraz Lewicy (56%).

Stacje radiowe

Wśród nadawców radiowych, podobnie jak przed rokiem, najwyżej oceniane jest radio RMF FM: większość badanych wystawia mu dobre noty (60%), jedynie nieliczni (5%) mają o nim złe zdanie. Na drugim miejscu znalazło się Radio Zet, dobrze oceniane przez nieco ponad połowę respondentów (52%) i również mające bardzo niewielu przeciwników (6%).

Działalność nadawcy publicznego – Polskiego Radia została oceniona pozytywnie przez niespełna jedną trzecią ankietowanych (31%), zaś prawie co czwarty pytany wystawił mu negatywną ocenę (24%).

Radiem najmniej popularnym spośród uwzględnionych w badaniu, którego ponad połowa badanych nie podejmuje się oceniać, jest Radio Maryja. Działalność Radia Maryja pozytywnie ocenia blisko jedna piąta ankietowanych (19%), więcej osób (29%) wypowiada się krytycznie na temat tej stacji.

W porównaniu z ubiegłym rokiem, kiedy CBOS odnotował najsłabsze z dotąd rejestrowanych opinie o Radiu Maryja, oceny tej radiostacji wyraźnie się poprawiły. Odsetek ankietowanych mających pozytywną opinię na temat jej działalności wzrósł o 5 punktów procentowych, ubyło też nieco badanych wystawiających Radiu Maryja negatywne noty (spadek o 3 punkty).

Zwolennicy Prawa i Sprawiedliwości jako jedyni w większości pozytywnie oceniają radio publiczne (60% głosów). W elektoratach pozostałych ugrupowań przeważa dezaprobata działalności publicznego nadawcy.

Rozgłośnie komercyjne – Radio RMF FM i Radio Zet – są pozytywnie oceniane przede wszystkim przez wyborców Polski 2050 Szymona Hołowni (odpowiednio 74% i 67%), a także – nieco mniej zdecydowanie – przez zwolenników KO (odpowiednio 65% i 57%).

O Radiu Maryja w większej części pozytywnie wypowiada się jedynie elektorat PiS (40% głosów aprobaty wobec 8% dezaprobaty). Wśród zwolenników pozostałych ugrupowań przeważają głosy krytyczne. Stosunkowo mniej krytyczni są wyborcy Konfederacji WiN (37% głosów dezaprobaty), natomiast negatywnie ocenia działalność Radia Maryja trzy piąte zwolenników KO oraz Lewicy (odpowiednio 60% i 61%) oraz ponad połowa wyborców Polski 2050 Szymona Hołowni (55%).

Badanie przeprowadzono metodą mixed mode od 28 marca do 7 kwietnia na próbie liczącej 1030 osób.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.