Drukuj Powrót do artykułu

KUL: Współczesne problemy wolności myśli, sumienia i wyznania w Polsce i Europie

17 maja 2014 | 21:34 | łsz, mt Ⓒ Ⓟ

„Wolność sumienia i wyznania to fundamentalna zasada państwa prawa. Zagwarantowanie tej wolności jest szczególnym obowiązkiem państwa, a zwłaszcza prawa karnego” – stwierdził dr Damian Szeleszczuk podczas debaty o wolności myśli, sumienia i wyznania. Odbyła się ona w ramach IX Ogólnopolskiego Sympozjum Prawa Wyznaniowego organizowanego przez Katedrę Prawa Wyznaniowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Poruszane tematy dotyczyły współczesnych problemów związanych z wolnością myśli, sumienia i wyzwania w perspektywie Polski i Europy.

Do południa prelegenci poruszali tematy związane z problemami wolności myśli, sumienia i wyznania w perspektywie polskiej. O polskiej genezie małżeństwa wyznaniowego ze skutkami cywilnymi mówił prof. Michał Pietrzak z UW. Najważniejszą kwestią, jaką poruszył było niezrozumienie jednoczesnego zawarcia związku małżeńskiego na kanwie prawa kanonicznego i równocześnie także cywilnego.

Natomiast dr hab. Józef Koredczuk z UWr poruszył kwestie związane z budownictwem sakralnym i kościelnym w świetle orzecznictwa sądowego i administracyjnego. – Budownictwo sakralne może być realizowane tylko przez kościelne osoby prawne, a w rzeczywistości realizuje je często we własnym imieniu nieuprawniony do tego podmiot jakim jest proboszcz parafii – zaznaczał profesor. Mówił też o finansowaniu inwestycji sakralnych wskazując, że realizowane są one z darowizn przeznaczonych na cele kultu religijnego.

O problemie kompetencji GIODO wobec wyznaniowych administratorów danych osobowych w świetle orzecznictwa sądowego mówił ks. dr hab. Piotr Steczkowski z URz. Problem dotyczył spraw związanych z rosnącą liczbą aktów apostazji, które z powodu braków formalnych nie były respektowane przez proboszczów. Naczelny Sąd Administracyjny w swoich wyrokach podtrzymał niezależność Kościoła katolickiego, który ma prawo suwerennie prowadzić swoje księgi administracyjne.

O wolności sumienia i religii pracownika w świetle przepisów prawa polskiego i prawa europejskiego mówiła dr Katarzyna Krzysztofek z UJ. Zaznaczyła, że wolność sumienia i religii jest jednym z podstawowych praw obywatelskich, jednak nie zawsze realizowaną w stosunku osób pracujących. Dyskryminację pracowników podzieliła na bezpośrednią, gdzie pracownik danego wyznania był, jest lub może być w gorszej sytuacji w porównaniu z innymi pracownikami oraz na pośrednią, gdy grupa pracowników ze względu na wyznanie może być gorzej traktowana.

O poddaniu osoby nieakceptowalnym czynnościom religijnym mówiła dr Justyna Krzywkowska. Przywołała kazus pacjenta, któremu szafarz udzielił sakramentu namaszczenia chorych, przyjmując jego domniemaną zgodę. – Warto by hospitalizowany, który nie życzy sobie posługi kapelana powiadomił o tym wcześniej personel szpitalny – apelowała. – Kapłani nie mogą bowiem z powodu swojej niepewności pozbawiać wiernych prawa do sakramentów – podkreśliła prelegentka.

Andrzej Siciński skupił się na problemie realizacji prawa do obchodzenia święta przez Adwentystów. – Adwentyści wierzą, że sobota jest siódmym dniem, czyli dniem odpoczynku Pana. Radosne przeżywanie tego dnia jest obowiązkiem każdego wyznawcy – pokreślił. – Podstawą prawną w tym przypadku jest Ustawa o stosunku państwa do Kościoła Adwentystycznego. Przepis ten ma charakter obligatoryjny, co oznacza, iż na prośbę pracownika pracodawca ma obowiązek udzielenia dnia wolnego.

Ważnym zagadnieniem, które dotyczy prawnokarnej ochrony wolności sumienia i wyznania w kontekście zasady subsydiarności poruszył dr Damian Szeleszczuk. – Wolność sumienia i wyznania to fundamentalna zasada państwa prawa. Zagwarantowanie tej wolności jest szczególnym obowiązkiem państwa, a zwłaszcza prawa karnego – podkreślił prelegent. Prawnokarny zakaz obrazy uczuć religijnych zdecydowanie ma charakter wychowawczy. Przyczyną tendencji depenalizacyjnych jest chęć zepchnięcia wolności sumienia i wyznania w sferę prywatną.

Ks. Michał Czelny z KUL omówił kwestie sporne jakie narosły wokół przestępstwa obrazy uczuć religijnych. Skupił się głównie na problemie winy i kwestii zamiaru sprawcy. – Stanowisko dominujące w orzecznictwie wskazuje, iż do popełnienia czynu zabronionego w postaci obrazy uczuć religijnych konieczny jest zamiar bezpośredni – podkreślił prelegent. Stwierdził jednak, że przestępstwo to można popełnić również z zamiarem ewentualnym. W wystąpieniu przywołał sprawę Doroty Rabczewskiej, Adama Darskiego i Doroty Nieznalskiej.

Wśród wielu innych zagadnień poruszono temat uboju rytualnego w kontekście prac Sejmu RP VII kadencji, zagadnienie religijnej motywacji wyboru imienia dla dziecka i jej uszanowania w prawie polskim, analizę konstytucyjnych i prawnomiędzynarodowych uwarunkowań regulacji uboju rytualnego oraz zagadnienie używania dzwonów kościelnych w perspektywie wolności wyznania.

W popołudniowych sesjach naukowych poruszane były tematy związane z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w zakresie ochrony prawa wolności sumienia i wyznania, poszanowania tej wolności na Ukrainie, w Grecji, Cyprze, Francji czy Szwajcarii. Tym panelem naukowym zakończyło się XI Sympozjum Prawa Wyznaniowego organizowanego przez Katedrę Prawa Wyznaniowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.