Drukuj Powrót do artykułu

Kult Matki Bożej Dobrej Śmierci trwa już 350 lat

23 stycznia 2015 | 12:54 | awo / br Ⓒ Ⓟ

Ten kult nie jest tylko historyczny, ale współczesny – tak o czci oddawanej w stołecznym kościele seminaryjnym przy Trakcie Królewskim mówił wieczorem 22 stycznia kard. Kazimierz Nycz.

Metropolita warszawski ukoronował tam wizerunek Matki Bożej Dobrej Śmierci i zachęcał licznie zebranych warszawiaków do modlitwy za jej wstawiennictwem. Uroczystą oprawę zapewnili studenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina: soliści wraz z chórem i orkiestrą, którzy pod batutą ks. Piotra Markisza wykonali Mszę C-dur Mozarta zwaną koronacyjną.

Kard. Nycz zachęcał w homilii uczestników liturgii, aby przychodzili modlić się przed koronowanym obrazem Matki Bożej Dobrej Śmierci. – Potrzebujemy, aby ona wskazała nam na Chrystusa i przeprowadziła nas do tego domu, który przygotował dla nas Bóg – mówił Kardynał i wyjaśniał, że istotą „dobrej śmierci” jest „trafić do Jezusa Chrystusa”, być przez niego przyjętym w domu Ojca w niebie. – Ten obraz Maryi jest właśnie tego znakiem – dodał.

Kult Matki Bożej Dobrej Śmierci w kościele seminaryjnym pw. Wniebowzięcia NMP i św. Józefa Oblubieńca Bogarodzicy w Warszawie sięga już 350 lat. Oryginał maryjnego obrazu z XVII wieku spłonął podczas Powstania Warszawskiego, schowany w piwnicach seminaryjnych, choć sam kościół jako jeden z niewielu nie uległ zniszczeniu podczas II wojny światowej. Obecny wizerunek wykonano pod koniec XX wieku. Za szczególną troskę o ciągłość i rozwój kultu od lat 70. ubiegłego wieku metropolita warszawski podziękował ks. prałatowi Wiesławowi Kądzieli. Od 1991 r., każdego 22 dnia miesiąca, w kościele seminaryjnym odprawiana jest Msza św. wotywna o Matce Bożej Dobrej Śmierci.

Koronacja wizerunku była wyrazem wdzięczności za 350 lat opieki Maryi nad Warszawą, archidiecezją, seminarium duchownym. Autorem nałożonych przez kard. Nycza koron jest krakowski artysta plastyk Tadeusz Rybski.

Podczas Mszy została wykonana jedna z najbardziej znanych kompozycji religijnych Wolfganga Amadeusza Mozarta – Msza C-dur nazywana mianem Mszy koronacyjnej, bowiem Mozart miał ją skomponować dla uświetnienia celebracji związanych z koronacją bądź rocznicą koronacji obrazu Matki Bożej z Dzieciątkiem w sanktuarium Maria Plain k. Salzburga. W warszawskim kościele seminaryjnym wykonali ją soliści, chórzyści i orkiestra złożona ze studentów UMFC pod dyrekcją ks. Piotra Markisza, z klasy dyrygentury prof. Sławka A. Wróblewskiego. Dla duchownego był to zarazem koncert dyplomowy. Ks. Markisz łączył studia na UMFC z obowiązkami prefekta Wyższego Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Warszawie.

 

 

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.