Drukuj Powrót do artykułu

Licheń: marianie o powołaniach i nowych mediach w ewangelizacji

23 listopada 2017 | 14:33 | ra | Licheń Ⓒ Ⓟ

Pod hasłem „Powołania dla nowej Europy” w Sanktuarium Maryjnym w Licheniu Starym obradował od 20 do 23 listopada konwent prowincjalny Zgromadzania Księży Marianów, poświęcony powołaniom oraz wykorzystaniu nowych technologii w pracy ewangelizacyjnej.

Zdaniem ks. Piotra Kieniewicza MIC, rzecznika Polskiej Prowincji Zgromadzenia Księży Marianów, nie ulega wątpliwości, iż marianie powinni być obecni w wirtualnej rzeczywistości. Kwestią do uzgodnienia w trakcie jesiennego spotkania było wypracowanie odpowiedniej przestrzeni tejże obecności.

„Dla nikogo nie jest tajemnicą, że w Polsce spada liczba powołań. Na wszystkich latach w mariańskim seminarium studiuje 19 seminarzystów. Taka sytuacja skłania nas do tego, abyśmy zastanowili się z jednej strony nad przyczynami spadku powołań, a drugiej nad tym, że świat, w którym żyjemy, zmienia się bardzo dynamicznie. A my jako kapłani jesteśmy posłani do ludzi tam, gdzie są, a nie tam, gdzie byśmy chcieli, by oni byli. Dziś tym miejscem spotkania jest często rzeczywistość wirtualna” – wyjaśnił kapłan.

Do udziału w konwencie zostali zaproszeni eksperci z zakresu media relations oraz mediów społecznościowych. Jednym z prelegentów była dr hab. Monika Przybysz z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

„Chciałam podkreślić rolę i przygotowanie kapłanów-zakonników do obecności w mediach społecznościowych. Jest bardzo wiele kwestii naglących, zarówno pozytywnych i negatywnych, które dotyczą mediów społecznościowych. Obecność kapłanów w tych przestrzeniach należy rozumieć jako obecność zarówno na profilach prywatnych, jak i instytucjonalnych, za które odpowiadają” – powiedziała Monika Przybysz.

Jej zdaniem, Kościół, jak każda inna instytucja, powinien mieć przygotowany jeden wspólny głos do świata zewnętrznego. – Misja, którą w dzisiejszym świecie pełnią rzecznicy prasowi czy biura prasowe, jest nie do przecenienia zwłaszcza w kontekście tzw. „fake newsów”, kłamstwa i wszechobecnej manipulacji – wyjaśniła prelegentka.

Z kolei ks. Przemysław Śliwiński, rzecznik prasowy archidiecezji warszawskiej, argumentował, iż kapłani poprzez wykorzystanie mediów społecznościowych powinni prowadzić „preewangelizację”, czyli wyciągać wiernych ze świata wirtualnego w celu realnego spotkania człowieka z człowiekiem.

Jego zdaniem, należy budować obecność Kościoła, pokazując to, co jest prawdziwe. – W internecie nie otrzymamy daru spotkania drugiej osoby. Ze statusu „on-line” należy przejść do statusu off-line” po to, aby doświadczyć prawdziwego życia i spotkania drugiego człowieka, a jedną z tych osób będzie Jezus Chrystus” – powiedział kapłan.

Konwent zbiera się dwa razy do roku – wiosną i jesienią. Uczestniczą w nim przedstawiciele zarządu Polskiej Prowincji Zgromadzenia Księży Marianów, przełożeni wszystkich domów zakonnych, wikariatów i delegatur, a w tym roku także duszpasterze powołaniowi oraz zaproszeni goście i współbracia marianie.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.