Drukuj Powrót do artykułu

Liturgia „Świętego Ognia” w Jerozolimie ponownie z udziałem wiernych

02 maja 2021 | 06:27 | ts (KAI) | Jerozolima Ⓒ Ⓟ

Z udziałem ograniczonej liczby wiernych mogła się odbyć w Bazylice Grobu Świętego w Jerozolimie prawosławna liturgia „Świętego Ognia”. Ze względu na zaostrzone przepisy związane z pandemią koronawirusa ubiegłoroczna uroczystość odbywała się bez udziału wiernych. Licząca nawet ok. 1 600 lat tradycja cudu ognia jest głównym punktem dorocznych uroczystości prawosławnych świąt Wielkiej Nocy w Jerozolimie. Odbywa się w godzinach południowych w Wielką Sobotę i zwykle przyciąga rzesze uczestników. W tym roku ich liczba została ograniczona do 2 500 z zachowaniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa, są to wyłącznie miejscowi chrześcijanie, gdyż pielgrzymi z zagranicy nie mogą jeszcze przyjeżdżać do Izraela.

Publiczne liturgie w Ziemi Świętej z udziałem większej grupy wiernych są od pewnego czasu znowu możliwe, przypomniała wiedeńska fundacja ekumeniczna Pro Oriente. I tak np., w tradycyjnej procesji Niedzieli Palmowej prawosławnego patriarchatu Jerozolimy uczestniczyło ok. 200 wiernych.

Według niektórych źródeł liturgia pochodzi z IV wieku, według innych z wieku VIII. Pierwsze doniesienia o cudownym zstąpieniu „Świętego Ognia” pojawiły się ok. 1000 roku.

Tradycyjnie już, rokrocznie w Wielką Sobotę po nabożeństwie pod przewodnictwem prawosławnego patriarchy Jerozolimy, lampa znajdująca się w Grobie Pańskim zapala się w nadprzyrodzony sposób za sprawą zstępującego z nieba „Świętego Ognia”. Liczne przekazy historyczne z minionych wieków mówiły, że zejściu Ognia często towarzyszą głośne grzmoty, błyski oraz samoistne odpalenia lamp i świec znajdujących się w różnych miejscach Bazyliki. Ponadto, przez pierwsze 33 minuty od momentu zejścia, płomień świec odpalonych od lampy nie parzy.

Grób Pański w położonej na Starym Mieście w Jerozolimie bazylice jest jednym z najważniejszych miejsc chrześcijaństwa. Kaplica powstała w miejscu, gdzie w wydrążonej grocie, na skalnej półce złożono zdjęte z krzyża, zawinięte w całun ciało Jezusa. Ścianę za nią zdobią trzy obrazy Zmartwychwstania. Każdy z nich należy do innej wspólnoty chrześcijańskiej: katolików, Ormian i Greków. Chrześcijanie czczą w tym miejscu ukrzyżowanie, złożenie do grobu i zmartwychwstanie Jezusa.

Dla wyznawców prawosławia nie jest to bazylika Grobu, lecz kościół Zmartwychwstania (Anastasis). W normalnych warunkach każdego roku świątynię odwiedzały setki tysięcy pielgrzymów.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.