Drukuj Powrót do artykułu

Ludzie młodzi, lewicowi i niepraktykujący częściej koronasceptyczni

16 grudnia 2020 | 16:30 | CBOS, lk / pz | Warszawa Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Amin Moshrefi / Unsplash

Koronasceptycyzm jest częstszy u młodych Polaków, bardziej o poglądach lewicowych i rzadziej lub w ogóle nie praktykujących religijnie – stwierdza najnowszy raport CBOS „Koronasceptycyzm, czyli kto nie wierzy w zagrożenie epidemią”. Aż dla 62% ludzi w wieku 18-24 lata i 42% identyfikujących się z lewicą koronawirus to zagrożenie przesadzone lub nawet fikcyjne. Z kolei o tym, że pandemia jest realna i groźna, częściej przekonane są osoby starsze oraz najmniej i najbardziej wykształcone.

CBOS przypomina w badaniu, że już w marcu, w czasie pierwszej fali zachorowań, pojawiły się odruchy buntu zarówno przeciwko wprowadzonym przez rząd ograniczeniom, jak i wobec samej epidemii, często ostentacyjnie ignorowanej lub wręcz uznawanej za niebyłą. Internet, a zwłaszcza jego kontestacyjna część zwana alt-internetem, stał się główny forum łączącym koronasceptyków i antycowidowców.

Koronasceptycyzm, jak się wydaje, miał na świadomość Polaków największy wpływ na przełomie września i października, gdy ponad połowa badanych uznawała, że epidemia koronawirusa nie jest niczym wyjątkowym, a tylko jedną z wielu epidemii przydarzających się w najnowszej historii.

Miesiąc wcześniej, w sierpniu – okresie złagodzonych obostrzeń i niewielkiej skali zachorowań – Polacy byli podzieleni co do tego, czy epidemia rzeczywiście stanowi zagrożenie dla zdrowia. Niespełna połowa uważała, że jest ona realnym zagrożeniem (48%), a niewiele mniej ankietowanych uznawało, że koronawirus jest zagrożeniem wyolbrzymionym (38%) lub wręcz fikcyjnym (dalsze 8%, w sumie 46%).

Inaczej było już w listopadzie, niemal w szczycie drugiej fali zachorowań. Większość badanych była skłonna uznać, że epidemia koronawirusa stanowi faktyczne zagrożenie dla zdrowia Polaków (60%, wzrost w stosunku do sierpnia o 12 pkt procentowych), zaś mniejszość (w sumie 33%) twierdziła, że to zagrożenie wyolbrzymione (31%, spadek o 7 pkt) lub fikcyjne (3%, spadek o 5 pkt).

Wiek

Czynnikiem najbardziej różnicującym postrzeganie zagrożenia epidemicznego jest wiek. O tym, że koronawirus jest zagrożeniem wyolbrzymionym lub wręcz fikcyjnym, przekonanych jest aż 62% ludzi młodych od 18. do 24. roku życia.

W każdej kolejnej grupie wiekowej odsetek osób uznających zagrożenie epidemiczne za przesadzone lub fikcyjne jest mniejszy. W grupie 25-34 lata jest to 45%, wśród 35-44-latków – 44%, w grupie 45-55 – 34%, w grupie 55-65 lat – 25%, a powyżej 65. roku życia – 17%.

W skrywane działania lobby farmaceutycznego i powiązanych z nim polityków oraz mediów, polegające na pogłębianiu poczucia zagrożenia w stosunku do tego, jakie rzeczywiście ta epidemia stwarza, najczęściej wierzą ludzie młodzi do 24. roku życia – tę opinię aż 67%.

Ponadto we wpływ lobby farmaceutycznego na ogólnoświatowe postrzeganie epidemii koronawirusa, a tym samym strategie rządów w walce z epidemią, wierzy ponad połowa osób w wieku od 25 do 44 lat (od 25 do 34 lat – 55%, od 35 do 44 lat – 52%).

Wykształcenie

Wykształcenie tylko w niewielkim stopniu różnicuje opinie na ten temat. I, co ciekawe, CBOS podaje, że o tym, iż pandemia jest realna i stanowi prawdziwe zagrożenie dla zdrowia, nieco częściej przekonane są osoby najmniej i najbardziej wykształcone.

Wierzy w to aż 66% respondentów z wykształceniem podstawowym lub gimnazjalnym, a jedna czwarta (26%) lekceważy epidemię. Wśród osób z wyższym wykształceniem 61% jest przekonanych o niebezpieczeństwach, które stwarza epidemia, zaś 35% je bagatelizuje.

Natomiast o tym, że epidemia nie jest tak groźna, jak się ją przedstawia lub w ogóle stanowi fikcyjne zagrożenie, częściej przekonane są osoby z wykształceniem zasadniczym zawodowym i średnim (odpowiednio 36% i 38%), jednak większość (po 58%) również wierzy w jej realność i grozę.

Poglądy polityczne i religijność

Interesująco przedstawiają się różnice w opiniach w zależności od poglądów politycznych. Śledząc rodzimy alt-internet według CBOS można odnieść wrażenie, że wśród Polaków, w odróżnieniu od reszty świata, grupę covidowych kontestatorów zdominowała prawica. Tymczasem to osoby o poglądach lewicowych częściej wyrażają sceptycyzm co do zagrożenia, jakie stwarza epidemia.

Wśród osób o poglądach lewicowych 42% powątpiewa w realność zagrożeń, podczas gdy wśród prawicowców odsetek ten wynosi tylko 27%. Podobnie częściej swoje wątpliwości zgłaszają osoby rzadko lub wcale nie uczestniczące w praktykach religijnych, natomiast w mniejszym stopniu w realność zagrożenia epidemią koronawirusa wątpią osoby biorące udział w praktykach religijnych co najmniej raz w tygodniu.

– Być może prawicowość jest w polskim społeczeństwie bardziej skorelowana z wiarą w autorytety, aniżeli poglądy, które określa się potocznie jako „wolnościowe”. Pod pewnymi względami poglądy te wydają się iść w poprzek tradycyjnego podziału na lewicę i prawicę – zauważają w raporcie CBOS autorzy badania, Agnieszka Cybulska i Krzysztof Pankowski.

Potwierdzają to zróżnicowania opinii w elektoratach poszczególnych ugrupowań. Najczęściej nie wątpią w realność zagrożenia epidemią osoby deklarujące chęć głosowania na PiS (76%), a powątpiewa 19%. Elektorat Koalicji Obywatelskiej w 69% wierzy w ostrzeżenia epidemiologów, a 31% zgłasza jakieś wątpliwości.

Wśród wyborców PSL odpowiedzi to odpowiednio – 66% i 33%, zaś Lewicy – 65% i 35%. Relatywnie bardziej podzieleni w tej kwestii są zwolennicy Polski 2050 Szymona Hołowni, ale także wśród nich 50% uznaje epidemię koronawirusa za realne i poważne zagrożenie, a niewiele mniejszy odsetek (45%) uważa, że jest ono przesadzone lub fikcyjne.

Na tle zwolenników wszystkich partii, a także osób niezdecydowanych i niegłosujących wyróżniają się wyborcy „wolnościowej” Konfederacji, którzy jako jedyni w zdecydowanej większości kwestionują realność epidemicznego zagrożenia (75%).

„Pokolenie najmłodszych dorosłych, wychowane na mediach społecznościowych, w największym stopniu skłonne jest doszukiwać się manipulacji, skrywanych działań i ukrytych celów w obecnym kataklizmie, którym jest pandemia koronawirusa. Można sądzić, że przekonanie o przecenianiu w oficjalnym przekazie niebezpieczeństwa, jakie stwarza ta epidemia, ma związek z mniejszym wśród ludzi młodych poczuciem zagrożenia tą chorobą, a zwłaszcza jej ciężkim przebiegiem” – komentują autorzy badania.

Natomiast wzrost poczucia zagrożenia epidemią w październiku i listopadzie, a także wyraźnie częstsze w listopadzie uznawanie jej za realne i poważne niebezpieczeństwo dla zdrowia, wydają się przede wszystkim skutkiem szerszej obecności tej choroby w przestrzeni społecznej, a nie, jak wcześniej, jedynie symbolicznej, czyli przede wszystkim w mediach. – Mówiąc metaforycznie: Polacy po prostu zobaczyli tę epidemię na własne oczy i dopiero wtedy (choć nadal nie wszyscy) uwierzyli, że jest prawdziwym zagrożeniem – podsumowują badacze z CBOS.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.