Drukuj Powrót do artykułu

Mądrego pomagania trzeba uczyć społeczeństwo – debata o dobroczynności

12 grudnia 2012 | 16:49 | xjl, mm Ⓒ Ⓟ

Trzeba uczyć ludzi, że mądre pomaganie ma sens – do takiego wniosku doszli uczestnicy debaty "Dobroczynność – odruch serca czy dobry interes?", zorganizowanej 11 grudnia w kawiarni "TARABUK" przez Pallotyńską Fundację Misyjną Salvatti.pl, pod patronatem Radia Warszawa 106,2.

Wśród prelegentów zasiedli: Maria Rogaczewska, socjolog z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, Małgorzata Łokaj z Fundacji Usłyszeć Afrykę, Adam Ciuhak, przedsiębiorca i Witold Falkowski, prezes Instytutu Misesa.

-Niechlubną rolę w zakresie działań dobroczynnych odgrywa państwo. Dawniej w gestii państwa leżała jedynie 1/10 wszystkich działań charytatywnych. Obecnie państwo przywłaszczyło sobie te działania. To pozbawia dobroczynność jej pierwotnego charakteru, darczyńcy nie zastanawiają się, jakie działania finansują i tracą czujność – mówił Falkowski. Według niego, najwyższą świadomość społeczną dotyczącą działań dobroczynnych mają przedsiębiorcy i dlatego chcą, żeby ich pieniądze były wydawane na konkretne cele.

– Jeśli oddamy władzę nad działaniami dobroczynnymi państwu, ono nie będzie wiedziało, co z tym zrobić – mówił Adam Ciuhak. Jego zdaniem najefektywniej pomagają nie ci, którzy mają nadwyżkę pieniędzy i chcą komuś pomóc, ale ci, którzy muszą wybierać, np. czy dać pracownikom premię czy przekazać pieniądze na cel charytatywny, który dobrze przemyślał. Wtedy pieniądze są najlepiej wydane i dają największy efekt. Przedsiębiorca podkreślał, że w Polsce ludzie chętnie dzielą się pieniędzmi, jeśli mają pewność, na co ich pieniądze są wydawane. Polacy jednak nie mają zaufania do organizacji pozarządowych, bo jest to dość "nowy twór".

Małgorzata Łokaj podkreśliła, że mimo tego, że ubodzy są także w Polsce, warto mieć świadomość, że w dobie globalizacji działania w Polsce wpływają na poziom życia w Afryce. Polacy są gotowi przekazywać pieniądze ludziom nawet w odległych regionach świata. Trzeba ich tylko do tego przekonać swoją wiarygodnością.

Maria Rogaczewska zauważyła, że obecnie zmieniło się nastawienie społeczeństwa do dóbr materialnych. – Zaspokoiliśmy swoje potrzeby konsumpcyjne, mamy samochody, pralki itp. Teraz chcemy zaspokajać potrzeby postmaterialne. Ludzie zaczynają szukać sposobów na pomaganie innym. Dlatego warto rozwijać wiedzę, jak mądrze pomagać. Warto uczyć ludzi, że pomaganie ma sens – mówiła socjolog.

Wiele korporacji biznesowych statutowo przekazuje określony procent swoich obrotów na cele dobroczynne. W ten sposób inwestują w wizerunek firmy. – To ważne m.in. dlatego, że młodzi specjaliści coraz częściej sprawdzają, czy firma w której zamierzają pracować jest przyjazna środowisku, czy prowadzi działania charytatywne na rzecz innych – mówił Ciuhak. Wtedy częściowo realizują swój odruch serca.

Debata została zorganizowana w związku ze zbliżającym się końcem roku, który dla organizacji pozarządowych jest czasem podsumowań, rozliczeń i planowania na przyszłość.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.