Drukuj Powrót do artykułu

Międzynarodowa konferencja „Laudato Si 2.0. Proroctwo papieża Franciszka dla świata?”

17 czerwca 2025 | 19:26 | mpi, dg | Warszawa Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. name_ gravity / Unsplash

Międzynarodowa, interdyscyplinarna konferencja “Laudato Si 2.0. Proroctwo papieża Franciszka dla świata?”, zorganizowana przez Światowy Ruch Katolików na rzecz Środowiska oraz Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, odbyła się 14 czerwca w Warszawie pod patronatem Arcybiskupa Metropolity Warszawskiego Adriana Galbasa SAC. Poświęcona była odpowiedziom na największe współczesne wyzwania duchowe, ekologiczne i technologiczne, których poszukiwać można w papieskiej encyklice “Laudato Si”. W tym roku mija 10 lat od jej ogłoszenia.

Konferencję otwarło przemówienie abp. Adriana Galbasa SAC, który podkreślał, że encyklika “Laudato Si” nie została jeszcze w stopniu wystarczającym przyswojona przez Kościół w Polsce – choć troska o Boże stworzenie powierzone opiece człowieka jest integralnym elementem życia chrześcijańskiego. Arcybiskup wyraził też nadzieję, że wydarzenia takie jak konferencja Creatio Continua będą jednym z kroków na drodze do zmiany tej sytuacji.

Debatę na ten temat rozpoczął dialog Johna Milbanka, teologa anglokatolickiego i twórcy ruchu Radykalnej Ortodoksji, z Grzegorzem Górnym, współzałożycielem magazynu Fronda. Grzegorz Górny podkreślał, że troska o ochronę i konserwację przyrody jest w DNA konserwatyzmu. Niezrozumienie tego faktu i oddanie przez chrześcijan i konserwatystów ekologii lewicy wynika z zapomnienia przez przez prawicę własnej tradycji.

John Milbank, podobnie jak s. prof. Teresa Obolevich z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II wskazywał, jak głęboko troska o dzieło stworzenia zakorzeniona jest w tradycji Ojców Kościoła, zwłaszcza w idei Mądrości Bożej, przejawiającej się równocześnie w przyrodzie oraz w ludzkiej pracy i kreatywności, które powinny kultywować i chronić świat stworzony.

Dyskusja o duchowym i teologicznym zakorzenieniu chrześcijańskiej ekologii integralnej była wstępem do rozważań o społecznym wymiarze troski o przyrodę. Baron Maurice Glasman, członek brytyjskiej Izby Lordów, podkreślał jak wielką rolę w połączeniu kwestii ekologicznych i społecznych odegrać może dziedzictwo Jana Pawła II i polskiej “Solidarności”. Pierwsza “Solidarność” była, jak podkreślał lord Glasman, krytyczna w równym stopniu wobec systemu komunistycznego, jak i wobec panowania nieograniczonego wolnego rynku. Wolnego rynku, który – jak ostrzegały papieskie encykliki poczynając od “Rerum nova rum” po “Laborem Exercens” – grozi „wyzyskiem pracy ludzkiej i przyrody zmienionych w towary”.

Niestety, jak ubolewał Glasman po roku 1989 Polska zapomniała o wezwaniu Jana Pawła II i o dziedzictwie “Solidarności” odrzucając solidarność jako zasadę organizacji społeczeństwa, co z kolei utrudnia prowadzenie takiej polityki ekologicznej, która byłaby przekonująca dla zwykłych ludzi.

Kluczowe znaczenie dziedzictwa chrześcijaństwa dla odnowienia idei społecznej solidarności podkreślał w swoim wystąpieniu Marcin Giełzak, eseista i współtwórca podcastu “Dwie Lewe Ręce”. Jak mówił Giełzak stoimy dziś w obliczu zagrożenia nawrotu do politycznego neopogaństwa głoszącego panowanie najsilniejszych i najbogatszych i odrzucenie troski o słabszych i mniej zamożnych jako niepotrzebnego balastu.

Z kolei filozof Tomasz Stawiszyński uczulał na negatywny wpływ jaki na społeczną solidarność wywiera poddana dyktatowi rynku “kultura terapeutyczna”, skupiona na prywatnych traumach jednostki, a nie na wspólnotowym budowaniu dobrego życia – bez którego niemożliwa będzie prawdziwe integralna ekologia.

Ekonomista Marcin Kędzierski, teolog Piotr Popiołek i socjolog Michał Łuczewski, których dialog zamknął wydarzenie, wskazywali, że mocą, która potrafi przełamać społeczną polaryzację, jest osoba Jezusa Chrystusa.

“Niemal wszyscy paneliści podkreślali jak cenne i jak rzadkie w czasach zdominowanych przez podziały są takie wydarzenia, gdzie mogą spotkać się i konstruktywnie rozmawiać ludzie z różnych ideowych światów, których łączy troska o dobro wspólne, o ochronę przyrody, o godność pracy – wartości, o które tak głośno dopomina się papieska encyklika wzywającą nas byśmy usłyszeli <zarówno wołanie Ziemi, jak i krzyk ubogich>” – powiedziała KAI prezeska zarządu Fundacji Światowego Ruchu Katolików na rzecz Środowiska, Magdalena Kadziak.

W wydarzeniu wzięło udział ponad 30 panelistów oraz około 150 uczestników. Patronami merytorycznymi konferencji był kwartalnik Więź oraz Ciepły Dom – Ciepły Kościół.

KAI była jednym z patronów medialnych wydarzenia.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.