Drukuj Powrót do artykułu

Miłość jest miarą wiary, a wiara jest duszą miłości

26 października 2014 | 14:26 | tom, st (KAI) / br Ⓒ Ⓟ

W świetle słowa Jezusa, miłość jest miarą wiary, a wiara jest duszą miłości – powiedział Franciszek podczas modlitwy Anioł Pański w Watykanie. W obecności tysięcy wiernych zgromadzonych na placu św. Piotra papież podkreślił, że „nie możemy już więcej oddzielać życia religijnego od służby na rzecz braci, tych konkretnych braci, których spotykamy. Nie możemy już więcej oddzielać modlitwy, spotkania z Bogiem w sakramentach, od wysłuchania bliźniego, od bliskości jego życia, szczególnie jego ran”.

Franciszek nawiązał do słów Ewangelii, w której Jezus mówi o dwóch najważniejszych przykazaniach: miłości Boga i bliźniego. Przypomniał, że oba przykazania Jezus nie wymyślił, lecz powtórzył za Księgą Powtórzonego Prawa i Księgą Kapłańską. „Jego nowość polega właśnie na połączeniu tych dwóch przykazań – miłości Boga i miłości bliźniego – ukazując, że są one nierozerwalne i uzupełniają się, to dwie strony tego samego medalu” – zaznaczył papież.

Ojciec Święty zwrócił uwagę, że widzialnym znakiem, jaki chrześcijanin może pokazać, aby dać świadectwo światu o miłości Boga, jest miłość do braci. „Przykazanie miłowania Boga i bliźniego jest pierwsze, nie dlatego, że stoi na czele spisu przykazań. Jezus nie stawia go na początku, ale w centrum, ponieważ jest sercem, z którego wszystko powinno wypływać i do którego wszystko powinno powrócić i się odnosić” – powiedział.

Franciszek przypomniał, że już w Starym Testamencie wymóg bycia świętymi na podobieństwo Boga, który jest święty, zawierał także obowiązek opieki nad osobami najsłabszymi, takimi jak cudzoziemiec, sierota, wdowa. „Jezus wypełnia to prawo przymierza, On który jednoczy w sobie, w swoim ciele, boskość i człowieczeństwo, w jednej tajemnicy miłości” – zaznaczył.

Papież zwrócił uwagę, że „pośród gęstego lasu zasad i przepisów – legalizmów wczorajszych i dzisiejszych – Jezus dokonuje wyłomu, który pozwala nam zobaczyć dwa oblicza: oblicze Ojca i oblicze brata”. „Nie przekazuje nam dwóch wzorców czy dwóch przykazań, ale dwa oblicza, a nawet jedno oblicze, oblicze Boga, które odzwierciedla się w wielu obliczach, ponieważ w obliczu każdego brata, zwłaszcza najmniejszego, słabego i bezbronnego obecny jest obraz samego Boga” – wyjaśniał Ojciec Święty.

Franciszek zaznaczył, że Jezus w tych dwóch przykazaniach daje każdemu fundamentalne kryterium, na których można oprzeć swoje życie. „Ale przede wszystkim dał nam swego Ducha, który pozwala nam miłować Boga i bliźniego, tak jak On, z sercem wolnym i hojnym. Za wstawiennictwem Maryi, naszej Matki, otwórzmy się na przyjęcie tego daru, aby postępować w prawie miłości” – zakończył rozważanie papież Franciszek.

Papieskie rozważanie:

Drodzy braci i siostry, dzień dobry

Dzisiejsza Ewangelia przypomina nam, że całe prawo Boże streszcza się w miłości Boga i bliźniego. Ewangelista Mateusz mówi nam, że niektórzy z faryzeuszów umówili się, iż wystawią Jezusa na próbę (por 22,34-35). Jeden z nich, uczony w prawie, skierował do niego następujące pytanie: „Nauczycielu, które przykazanie w Prawie jest największe?” (w. 36). Jezus, cytując Księgę Powtórzonego Prawa, odpowiedział: „Będziesz miłował Pana Boga swego całym swoim sercem, całą swoją duszą i całym swoim umysłem. To jest największe i pierwsze przykazanie”(w. 37-38). I mógłby na tym się zatrzymać. Natomiast Jezus dodał coś, o co uczony w prawie nie pytał. Powiedział: „Drugie podobne jest do niego: Będziesz miłował swego bliźniego jak siebie samego” (w. 39). Także tego drugiego przykazania Jezus nie wymyślił, ale podjął je z Księgi Kapłańskiej. Jego nowość polega właśnie na połączeniu tych dwóch przykazań – miłości Boga i miłości bliźniego – ukazując, że są one nierozerwalne i uzupełniają się, są dwoma stronami tego samego medalu. Nie można miłować Boga, nie miłując bliźniego i nie można kochać bliźniego, nie miłując Boga. Papież Benedykt pozostawił nam o tym piękny komentarz w swojej pierwszej encyklice Deus caritas est (nr. 16-18).

Faktycznie, widzialnym znakiem, jaki chrześcijanin może ukazać, by dać światu, innym a także swojej rodzinie świadectwo o miłości Boga, jest miłość braci. Przykazanie miłowania Boga i bliźniego jest pierwsze, nie dlatego, że stoi na czele spisu przykazań. Jezus nie stawia go na szczycie, ale w centrum, ponieważ jest ono istotą, z której wszystko powinno wypływać i do której wszystko powinno powracać i się odnosić.

Już w Starym Testamencie wymóg bycia świętymi, na obraz Boga, który jest święty, zawierał także obowiązek opieki nad osobami najsłabszymi, takimi jak cudzoziemiec, sierota czy wdowa (por. Wj 22,20-26). Jezus wypełnia to prawo przymierza, On który jednoczy w samym sobie, w swoim ciele, boskość i człowieczeństwo, w jednej tajemnicy miłości.

Tak więc w świetle słowa Jezusa, miłość jest miarą wiary, a wiara jest duszą miłości. Nie możemy już więcej oddzielać życia religijnego od służby na rzecz braci, tych konkretnych braci, których spotykamy. Nie możemy już więcej oddzielać modlitwy, spotkania z Bogiem w sakramentach od wysłuchania bliźniego, od bliskości względem jego życia, a szczególnie jego ran. Pamiętajcie o tym: miłość jest miarą wiary. Jak bardzo kochasz? A każdy niech sobie odpowie. Jaka jest Twoja wiara? Moja wiara jest taka, jak miłuję. Wiara zaś jest duszą miłości. 

Pośród gęstego lasu zasad i przepisów – legalizmów wczorajszych i dzisiejszych – Jezus dokonuje wyłomu, który pozwala nam zobaczyć dwa oblicza: oblicze Ojca i oblicze brata. Nie przekazuje nam dwóch wzorców czy dwóch przykazań, ale dwa oblicza, a nawet jedno oblicze, oblicze Boga, które odzwierciedla się w wielu obliczach, ponieważ w obliczu każdego brata, zwłaszcza najmniejszego, słabego i bezbronnego obecny jest obraz samego Boga. I musimy postawić sobie pytanie, czy kiedy spotykamy jednego z tych braci, czy potrafimy w nim rozpoznać oblicze Boga: czy jesteśmy do tego zdolni?

W ten sposób Jezus daje każdemu fundamentalne kryterium, na którym można oprzeć swoje życie. Ale przede wszystkim dał nam swego Ducha, który pozwala nam miłować Boga i bliźniego, tak jak On, z sercem wolnym i hojnym. Za wstawiennictwem Maryi, naszej Matki, otwórzmy się na przyjęcie tego daru, aby zawsze postępować w tym prawie o dwóch obliczach, które są jednym i tym samym obliczem: prawem miłości.


Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.