Drukuj Powrót do artykułu

Misja specjalna mediów katolickich

25 marca 2011 | 14:55 | mp / ms Ⓒ Ⓟ

Pogłębianie wiary u odbiorców, podnoszenie ich wiedzy religijnej oraz obalanie mitów, jakie są fabrykowane wokół życia Kościoła. Na te zadania zwrócił uwagę bp Adam Lepa w swym wykładzie na obradach Rady ds. Środków Społecznego Przekazu.

W wykładzie „mediów katolickich misja specjalna” bp Adam Lepa omówił stojące dziś przed mediami katolickimi zadania. Członek Rady ds. Środków Społecznego Przekazu bierze udział w obradach tego gremium, które odbywa się w Straszynie pod Gdańskiem.

Przeczytaj pełny tekst wykładu bp. Adama Lepy »

Najważniejszą funkcją mediów katolickich jest ich funkcja ewangelizacyjna – podkreślił biskup. Jednak by ewangelizacja była skuteczna, media te muszą być same – jak zaznaczył – miejscem autentycznego ewangelizowania. „Nie możemy tylko mówić o Ewangelii, ale sami dawać jej świadectwo” – podkreślił bp Lepa.

Ponadto, sprawdzianem wartości danego katolickiego środka przekazu, jest jego opiniotwórcza rola. Medium nie kształtujące opinii publicznej nie liczy się, tym bardziej, że żyjemy obecnie w społeczeństwie, które jest nazywane społeczeństwem opinii.

Ponadto, wśród specjalnych zadań mediów katolickich wyliczył po pierwsze skuteczne i szybkie reagowanie na negatywny wpływ innych mediów na społeczeństwo. Jest to istotne szczególnie wobec faktu, że 80 proc. polskich mediów jest we władaniu środowisk liberalnych i lewicowych. Ich wpływ nazwał krótko celowym „ogłupianiem” społeczeństwa czy wręcz jego „jełopizacją”. W procesie tym szczególne „zasługi” przypisać można tabloidom, co skutkuje mniejszą lub większą tabloidyzacją wszystkich mediów.

Bp Lepa wskazał też na metodę, obecną szeroko w dzisiejszych polskich mediach, która polega na tworzeniu określonych iluzji, na zasadzie, że nieprawda, która wielokrotnie zostanie powtórzona, w końcu zapadnie w świadomość społeczeństwa. Do tego zaliczyć należy także „czarny PR”, który jest uprawiany celem dezawuacji w oczach opinii publicznej określonych osób i środowisk, co w końcu prowadzi do ich wykluczenia. Wszystko to służy utrwaleniu tzw. poprawności politycznej. Kształtowanie postaw poprawności politycznej nazwał najbardziej skuteczną formą dzisiejszej cenzury.

Zdaniem bp Lepy, rolą mediów katolickich jest uświadamianie społeczeństwu tych wszystkich metod manipulacji medialnej, jakiej jest bardzo szeroko poddawane. Podkreślił przy tym olbrzymią rolę przekazywania, a nawet „multiplikacji pozytywnego świadectwa” na co media katolickie winny zwrócić szczególną uwagę.

Przeczytaj pełny tekst wykładu bp. Adama Lepy »

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.