Drukuj Powrót do artykułu

Modlitwy i debaty – Dzień Judaizmu w Polsce

17 stycznia 2002 | 19:19 | bł. aw, jw, mj //ad Ⓒ Ⓟ

Modlitwą i debatami teologicznymi uczczono w Dzień Judaizmu w Kościele w Polsce. Główne obchody odbyły się w Lublinie, ale o dialogu katolicko-żydowskim pamiętano też w innych miastach.

. Uroczyście Dzień Judaizmu rozpoczęła *wspólna modlitwa oby wyznań w dawnym obozie koncentracyjnym na Majdanku*. Modłom przewodził rabin Hajfy Yeshuv Cohen, który wołał: „Boże, pamiętaj o sześciu milionach ofiar: kobiet, mężczyzn i dzieci zamordowanych przez faszystów. Boże, pamiętaj krzyk mordowanych!”. Obecny na spotkaniu bp Stanisław Gądecki odmówił modlitwę Ojca Świętego za naród żydowski, a metropolita lubelski abp Józef Życiński intonował „Wieczny odpoczynek racz im dać Panie”.
. Uczestnicy modlitw w obozie na Majdanku udali się po południu na *dyskusję panelową do lubelskiego seminarium. O teologicznym znaczeniu ofiary Abrahama* rozmawiali tam zaproszeni rabini oraz teologowie katoliccy. Rozpoczynając obrady ambasador Izraela w Polsce Szewach Weiss przypomniał, że do 1939 r. Żydzi i Polacy w Lublinie modlili się od jednego Boga w inny sposób, ale „zapewne wchodzili do Niego jedną bramą”. – Gdyby dialog, jaki dzisiaj się toczy, odbywał się między naszymi narodami 100 lat temu, może nadal w 300-tysięcznym Lublinie mieszkałoby 100-150 tys. Żydów – mówił ambasador. – Jedna ze stron dialogu zniknęła z powierzchni ziemi po tragedii II wojny światowej, dlatego dzisiejsze spotkanie jest protestem przeciw złu i tworzy jutrzejszy program wspólnego życia.
Wypowiadając się o ofierze Abrahama rabin Hajfy Yeshuv Cohen zauważył w tej ofierze zapowiedź przywileju objawienia prorockiego i odkrycia Bożej obecności, jaki otrzymają dzieci Abrahama. Jego zdaniem opowieść. *Opowieść o ofierze Izaaka jest zapowiedzią historii narodu żydowskiego*, z którego każde pokolenie składało swoje ofiary, przechodziło próby, poświęcało życie dla wiary.
Nie ma większej łaski niż łaska objawienia prorockiego i większego błogosławieństwa niż odkrycie Bożej Obecności – mówił rabin Cohen. Jest to zapowiedź trudnego losu dla potomków Abrahama i Izaaka, synów przymierza z Bogiem. Niewola, wygnanie, straszliwa zagłada Żydów europejskich były przewidziane z góry jako ofiara. Tysiące, które wówczas ginęło śpiewając „Wierzę w nadejście Mesjasza” dołączyło do długiego szeregu pokoleń, które zginęły za wiarę. – Niech stanie się wola, abyśmy my także mogli postąpić tak samo jak ci , którzy z miłością zginęli za swego Boga. Niech to się stanie w naszych czasach! Amen – zakończył swój wywód rabin Cohen.
Z kolei obecni na sesji teologowie katoliccy odnieśli się do wypowiedzi Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, który w tekście wydrukowanym przez „Tygodnik Powszechny” mówił o okrucieństwie Boga, pragnącego wystawić na próbę Abrahama. Ks. prof. Michał Czajkowski z Uniwersytetu Kard. Stefana Wyszyńskiego przypomniał, że *tradycja chrześcijańska widzi w ofierze Izaaka heroiczną wiarę Abrahama*, zapowiedź wielkości Izraela, dar łaskawości Boga. Okrutnego Boga widzą w tej perykopie tylko osoby czytające zbyt powierzchownie ten tekst, one też mogą być zgorszone. Choć miał szlachetne intencje, Herling-Grudziński uderzył nieteologiczną kulą w biblijny płot – powiedział na zakończenie ks. Czajkowski.
. Na zakończenie lubelskich obchodów Dnia Judaizmu katolicy i żydzi spotkali się razem na *nabożeństwie biblijnym*. Podczas spotkania abp Życiński wzywał do kultywowania pamięci o ofiarach fanatyzmu i do podejmowania dialogu. – *Słuchaj Polsko o tych, którzy współtworzyli historię tej ziemi*. Słuchaj o tych kartach, których nie można zamknąć – mówił nawiązując do pieśni „Szema Israel”, którą śpiewano kilkakrotnie tego dnia.
Abp Życiński przypomniał też obecność i modlitwę Jana Pawła II w synagodze, które powinny być zobowiązaniem dla chrześcijan.
. Innym miejscem, gdzie trwały uroczyste obchody Dnia Judaizmu był *Kraków*. Tam katolicy i członkowie gminy żydowskiej spotkali się razem na nabożeństwie Słowa Bożego bazylice oo. franciszkanów. Modlili się za Kościół, Ojca Świętego i Żydów, oraz *o pokój w Ziemi Świętej*.
Podczas nabożeństwa odmówiono akt pokuty: „Zmiłuj się nad nami, Panie, bo zgrzeszyliśmy przeciwko Tobie …”. Na koniec chór Voce Angeli śpiewał żydowskie pieśni religijne.
Kard. Macharski wyraził radość z powodu tego, że w dniu poprzedzającym Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan katolicy „obejmują pamięcią myślą i sercem naród żydowski”. – *Przymierze, które Bóg zawarł z tym ludem, nigdy nie zostało odwołane* – przypomniał.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Drukuj Powrót do artykułu

Modlitwy i debaty – Dzień Judaizmu w Polsce

17 stycznia 2002 | 19:19 | bł, aw, jw, mj //ad Ⓒ Ⓟ

Modlitwą i debatami teologicznymi uczczono w Dzień Judaizmu w Kościele w Polsce. Główne obchody odbyły się w Lublinie, ale o dialogu katolicko-żydowskim pamiętano też w innych miastach.

. Uroczyście Dzień Judaizmu rozpoczęła *wspólna modlitwa* obu wyznań w dawnym obozie koncentracyjnym *na Majdanku*. Modłom przewodził rabin Hajfy Yeshuv Cohen, który wołał: „Boże, pamiętaj o sześciu milionach ofiar: kobiet, mężczyzn i dzieci zamordowanych przez faszystów. Boże, pamiętaj krzyk mordowanych!”. Obecny na spotkaniu bp Stanisław Gądecki odmówił modlitwę Ojca Świętego za naród żydowski, a metropolita lubelski abp Józef Życiński intonował „Wieczny odpoczynek racz im dać Panie”.
. Uczestnicy modlitw w obozie na Majdanku udali się po południu na *dyskusję panelową do lubelskiego seminarium. O teologicznym znaczeniu ofiary Abrahama* rozmawiali tam zaproszeni rabini oraz teologowie katoliccy. Rozpoczynając obrady ambasador Izraela w Polsce Szewach Weiss przypomniał, że do 1939 r. Żydzi i Polacy w Lublinie modlili się od jednego Boga w inny sposób, ale „zapewne wchodzili do Niego jedną bramą”. – Gdyby dialog, jaki dzisiaj się toczy, odbywał się między naszymi narodami 100 lat temu, może nadal w 300-tysięcznym Lublinie mieszkałoby 100-150 tys. Żydów – mówił ambasador. – Jedna ze stron dialogu zniknęła z powierzchni ziemi po tragedii II wojny światowej, dlatego dzisiejsze spotkanie jest protestem przeciw złu i tworzy jutrzejszy program wspólnego życia.
Wypowiadając się o ofierze Abrahama rabin Hajfy Yeshuv Cohen zauważył w tej ofierze zapowiedź przywileju objawienia prorockiego i odkrycia Bożej obecności, jaki otrzymają dzieci Abrahama. Jego zdaniem opowieść. *Opowieść o ofierze Izaaka jest zapowiedzią historii narodu żydowskiego*, z którego każde pokolenie składało swoje ofiary, przechodziło próby, poświęcało życie dla wiary.
Nie ma większej łaski niż łaska objawienia prorockiego i większego błogosławieństwa niż odkrycie Bożej Obecności – mówił rabin Cohen. Jest to zapowiedź trudnego losu dla potomków Abrahama i Izaaka, synów przymierza z Bogiem. Niewola, wygnanie, straszliwa zagłada Żydów europejskich były przewidziane z góry jako ofiara. Tysiące, które wówczas ginęło śpiewając „Wierzę w nadejście Mesjasza” dołączyło do długiego szeregu pokoleń, które zginęły za wiarę. – Niech stanie się wola, abyśmy my także mogli postąpić tak samo jak ci , którzy z miłością zginęli za swego Boga. Niech to się stanie w naszych czasach! Amen – zakończył swój wywód rabin Cohen.
Z kolei obecni na sesji teologowie katoliccy odnieśli się do wypowiedzi Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, który w tekście wydrukowanym przez „Tygodnik Powszechny” mówił o okrucieństwie Boga, pragnącego wystawić na próbę Abrahama. Ks. prof. Michał Czajkowski z Uniwersytetu Kard. Stefana Wyszyńskiego przypomniał, że *tradycja chrześcijańska widzi w ofierze Izaaka heroiczną wiarę Abrahama*, zapowiedź wielkości Izraela, dar łaskawości Boga. Okrutnego Boga widzą w tej perykopie tylko osoby czytające zbyt powierzchownie ten tekst, one też mogą być zgorszone. Choć miał szlachetne intencje, Herling-Grudziński uderzył nieteologiczną kulą w biblijny płot – powiedział na zakończenie ks. Czajkowski.
. Na zakończenie lubelskich obchodów Dnia Judaizmu katolicy i żydzi spotkali się razem na *nabożeństwie biblijnym*. Podczas spotkania abp Życiński wzywał do kultywowania pamięci o ofiarach fanatyzmu i do podejmowania dialogu. – *Słuchaj Polsko o tych, którzy współtworzyli historię tej ziemi*. Słuchaj o tych kartach, których nie można zamknąć – mówił nawiązując do pieśni „Szema Israel”, którą śpiewano kilkakrotnie tego dnia.
Abp Życiński przypomniał też obecność i modlitwę Jana Pawła II w synagodze, które powinny być zobowiązaniem dla chrześcijan.
. Innym miejscem, gdzie trwały uroczyste obchody Dnia Judaizmu był *Kraków*. Tam katolicy i członkowie gminy żydowskiej spotkali się razem na nabożeństwie Słowa Bożego bazylice oo. franciszkanów. Modlili się za Kościół, Ojca Świętego i Żydów, oraz *o pokój w Ziemi Świętej*.
Podczas nabożeństwa odmówiono akt pokuty: „Zmiłuj się nad nami, Panie, bo zgrzeszyliśmy przeciwko Tobie …”. Na koniec chór Voce Angeli śpiewał żydowskie pieśni religijne.
Kard. Macharski wyraził radość z powodu tego, że w dniu poprzedzającym Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan katolicy „obejmują pamięcią myślą i sercem naród żydowski”. Przymierze, które Bóg zawarł z tym ludem, nigdy nie zostało odwołane – przypomniał.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.