Drukuj Powrót do artykułu

Moraliści: zabójstwo gen. Sulejmaniego nie może być usprawiedliwione

22 stycznia 2020 | 03:00 | pb (KAI/Crux) / hsz | Waszyngton Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Wikipedia

Katoliccy teologowie moraliści z USA znaleźli się wśród sygnatariuszy wydanego 21 stycznia oświadczenia amerykańskich etyków z trzech religii monoteistycznych, które stwierdza, że zabójstwo irańskiego generała Kasema Sulejmaniego narusza tradycyjne kryteria wojny sprawiedliwej. Dlatego nie jest „moralnie usprawiedliwione”.

Sulejmani został zabity w Iraku za pomocą drona przez wojska Stanów Zjednoczonych 3 stycznia. – Choć gen. Sulejmani mógł być wcześniej odpowiedzialny za śmierć innych i był stałym źródłem przemocy, nie jesteśmy przekonani, że nie było innego racjonalnego sposobu powstrzymania jego działalności – napisało 60 członków Towarzystwa Etyki Chrześcijańskiej, Towarzystwa Etyki Żydowskiej i Towarzystwa Studiów nad Etyką Muzułmańską, które w pierwszej połowie stycznia zebrały się na wspólnym posiedzeniu w Waszyngtonie.

Wśród sygnatariuszy oświadczenia są: William Cavanaugh z DePaul University, Bryan Massingale z Fordham University, Therese Lysaught z Loyola University w Chicago, Lisa Sowle Cahill z Boston College i Tobias Winright z Saint Louis University.

Autorzy dokumentu zauważają, że choć niektórzy z nich są zdania, iż zabijanie nigdy nie może być moralnie usprawiedliwione, inni zaś uważają, że czasami może, to jednak wszyscy zgadzają się, że decyzja o zabiciu jest bardzo poważna i musi być uzasadniona wnikliwą analizą. – Nieproporcjonalne i nieselektywne użycie siły jest bezpośrednim złamaniem przepisów prawa międzynarodowego i kryteriów wojny sprawiedliwej – napisali etycy.

Wskazali przy tym, że śmierć 176 pasażerów samolotu przypadkowo zestrzelonego 8 stycznia przez Iran jest „przypomnieniem o złu i niezamierzonych konsekwencjach towarzyszących wojnie, nawet jeśli akcja wojskowa podjęta przeciwko bazom wojskowym Stanów Zjednoczonych [w Iraku 11 stycznia – KAI] miała być, jak oświadczył irański minister spraw zagranicznych Mohammad Dżawad Zarif, «proporcjonalna» i «przeciwko uprawnionym celom»”.

– Trwając przy tradycyjnych kryteriach wojny sprawiedliwej, wzywamy Stany Zjednoczone i Iran do zwrócenia swej uwagi na wysiłki dyplomatyczne mające na celu zaprowadzenie sprawiedliwego pokoju – głosi oświadczenie etyków z trzech religii.

Katechizm Kościoła Katolickiego apeluje o unikanie wojny. Jednocześnie przytacza warunki usprawiedliwiające podjęcie działań militarnych. „Potrzeba jednocześnie w tym przypadku:

– aby szkoda wyrządzana przez napastnika narodowi lub wspólnocie narodów była długotrwała, poważna i niezaprzeczalna;

– aby wszystkie pozostałe środki zmierzające do położenia jej kresu okazały się nierealne lub nieskuteczne;

– aby były uzasadnione warunki powodzenia;

– aby użycie broni nie pociągnęło za sobą jeszcze poważniejszego zła i zamętu niż zło, które należy usunąć. W ocenie tego warunku należy uwzględnić potęgę współczesnych środków niszczenia.

Są to elementy tradycyjnie wymieniane w teorii tzw. wojny sprawiedliwej” (KKK 2309).

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.