Drukuj Powrót do artykułu

Mundial okazją do promowania pozytywnego wizerunku islamu

07 grudnia 2022 | 12:43 | o. jj (KAI/AFP Tokio) | Doha Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Faseeh Fawaz / Unsplash

Katar próbuje wykorzystać odbywające się tam obecnie Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej do propagowania islamu, „wyprostowywania” różnych uprzedzeń na jego temat a nawet do nawrócenia przynajmniej niektórych kibiców. Uwagę tysięcy gości z zagranicy przyciągają m.in. bogate swym wystrojem artystycznym świątynie, jak np. Blue Mosque (Błekitny Meczet) w stolicy kraju – Dosze, nazwany tak dzięki niebieskim i purpurowym cegłom, z których go zbudowano. Turystów zachęca się do zwiedzania go od środka.

Na prośbę francuskiej agencji kanadyjskie małżeństwo Dorinel i Clara Popa, którzy skorzystali z tego zaproszenia, przyznali, że było to dla nich „pierwsze tego rodzaju zetknięcie się z kulturą islamu, które zaowocowało zmianą pojęć a nawet uprzedzeń w stosunku do tej religii”.

Położony niedaleko meczetu Ośrodek Informacji Turystycznej zaprosił kilkunastu kaznodziejów muzułmańskich z kilku krajów w celu propagowania islamu. Wyłożono tam również broszury w różnych językach, wyjaśniających istotę tej religii oraz zaznajamiających z nauczaniem proroka Mahometa. Na odwiedzających czekają bezpłatna kawa po arabsku i daktyle.

Według posługujących tam wolontariuszy, m.in. Syryjczyków i Palestyńczyków, „mistrzostwa są okazją, aby zaznajomić miliony (osób) z religią muzułmańska i skorygować uprzedzenia ludzi na Zachodzie, łączących ją z terroryzmem”. Starają się oni tłumaczyć, czym jest dla nich etyka, wartość więzi rodzinnych i szacunek dla innych ludzi, niekoniecznie muzułmanów. „Zadawane nam pytania dotyczą przeważnie noszenia przez kobiety chust na głowach, wielożeństwa oraz czy islam gnębi kobiety” – mówią wolontariusze. Do wirtualnej „Wędrówki po islamie” zachęca także wyświetlany non stop 5-minutowy film.

Zarówno w dzielnicy Dohy – Pearl, słynącej z wykwintnych restauracji i kawiarni, jak i na targu Souq Waghi, dokąd docierają tysiące turystów, nie brakuje murali z cytatami z pism Proroka. Wiele z nich dotyczy szczęścia, np. „Jeśli chcesz szukasz szczęścia, to znajdziesz je w islamie”.

Niektórzy przywódcy religijni wzywają do „wzmożonych wysiłków w celu nawrócenia na islam fanów piłki nożnej”. Nie oznacza to jednak „przymusu”, co mogłoby się kojarzyć z historią tej religii. Na przykład Sultan bin Ibrahim Al Haszemi, profesor prawa szariatu na Uniwersytecie w Katarze i dyrektor rozgłośni radiowej Voice of Islam (Głos Islamu), w wywiadzie dla AFP zapewnił: „Chcemy propagować islam, ale «na luzie», bez przymusu, gdyż tego właśnie nasza religia zabrania. Wszystkim kibicom chcemy powiedzieć, że jesteście naszymi gośćmi i braćmi w jednej rodzinie ludzkiej”.

Według miejscowych mediów społecznościowych „tysiące odwiedzających [nas] gości już nawróciło się na islam”. Ale sekcja AFP, zajmująca się „weryfikacją faktów”, uznała te wiadomości za fake newsy. „Chodzi raczej o zmianę opinii (na temat islamu) a nie o zmianę religii” – podsumowała swój reportaż agencja AFP, przywołując przy tym słowa 21-letniego kibica z Chorwacji Petara Lulicia, że „nikt nie zmieni swojej religii na jakąś nową podczas turnieju piłkarskiego”.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.