Drukuj Powrót do artykułu

Muzeum Wsi Kieleckiej uratowało unikatowe kościelne chorągwie

21 grudnia 2022 | 07:00 | dziar | Tokarnia Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Agnieszka Dziarmaga

Pięć chorągwi kościelnych z unikatowymi rewersami i awersami, jak „Taniec śmierci”, czy „Matka Boża obmywająca twarz Dzieciątku” uratowało Muzeum Wsi Kieleckiej dla potrzeb ekspozycyjnych Parku Etnograficznego w Tokarni. Efekty prac konserwatorów i historyków sztuki zaprezentowano podczas konferencji prasowej w Tokarni.

Jak poinformowała dr Wioletta Brzezińska-Marjanowska, kierownik Działu Konserwacji Zbiorów, chodzi o cztery chorągwie procesyjne i jedną pogrzebową, co do której konserwatorzy nie mieli wiedzy, iż wewnątrz znajduje się ciekawe wyobrażenie „Tańca śmierci”, z bogatą symboliką, nawiązującą do równości wszystkich stanów w obliczu śmierci. – Po konserwacji chorągiew została przygotowana i wyeksponowana w ten sposób, aby jej „wnętrze” było widoczne – mówi w rozmowie z KAI.

Projekt pn. „Konserwacja i renowacja pięciu chorągwi z wizerunkami świętych ze zbiorów Muzeum Wsi Kieleckiej”, był realizowany w drugiej połowie 2022 roku, z dofinansowaniem z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, za kwotę blisko 65 tys. zł, przy 20 tys. zł wkładu własnego ze strony Muzeum Wsi Kieleckiej.

Jak poinformowano podczas konferencji prasowej, chorągwie pochodzą z kaplicy Matki Bożej Częstochowskiej w Dyminach (XIX wiek), która została przez parafię przekazana do skansenu w Tokarni.

Pracownia Konserwacji Dzieł Sztuki Pawła Osełki wyceniła chorągwie na XIX wiek, ale etnografowie z Muzeum Wsi Kieleckiej uważają, że wizerunki na nich przedstawione mogą być znacznie starsze, np. „Taniec śmierci” można zakwalifikować na czas baroku.

Na chorągwiach są następujące wizerunki: św. Jakuba, Matki Bożej Częstochowskiej, św. Piotra i św. Pawła, Matki Bożej obmywającej twarz Dzieciątku Jezus (wg innego określenia: MB Karmiącej), św. Walentego, św. Antoniego, św. Piotra.

Stan przed konserwacją nazwano jako „dramatyczny, katastrofalny”. Chorągwie, zdaniem specjalistów, nie „przeżyłyby” kolejnego roku, a ubytek tkanin określono na 70 procent w stosunku do pierwotnej powierzchni. Dział Badań Etnograficznych planuje opracowanie naukowe chorągwi.

Wykonano także kopie najcenniejszych z nich, które będą na stałe prezentowane w skansenowskim kościółku z Rogowa, a oryginały – na wystawach sztuki sakralnej w Muzeum Wsi Kieleckiej.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.