Drukuj Powrót do artykułu

„Nie ma mężczyzny ani kobiety”

22 lipca 2009 | 09:23 | tel/hel / ju. Ⓒ Ⓟ

„Powstrzymywanie kobiet od dostępu do kapłaństwa nie da się utrzymać, ponieważ nie licuje z godnością kobiety. Nie daje się także uzasadnić Biblią” – czytamy.

W „Tygodniku Powszechnym” ks. Alfons Skowronek zastanawia się m.in. nad zakazem dla kapłaństwa kobiet. Kwestię kobiet porusza on, przy okazji zwrócenia uwagi na brak kapłanów.

Według ks. Skowronka, kapłańska samoświadomość staje dzisiaj w obliczu decydujących przemian. Chodzi mu o trzy kwestie: pojmowanie kapłaństwa, które według niego trzeba rozumieć w jeszcze większym stopniu jako braterskie posługiwanie, względnie jako „kościelny urząd posługi”; o celibat, którego obowiązek „mierzyć musi się dzisiaj z obowiązkiem posługi zbawienia szerokich mas, w obliczu wręcz dramatycznego braku kapłańskich powołań” oraz właśnie o kwestię kapłaństwa kobiet. Temu zagadnieniu oraz pojmowaniu kapłaństwa ks. Skowronek poświęca najwięcej miejsca.

„Od Soboru Watykańskiego II datuje się zwrot w dyskusji o podmiocie kapłaństwa, które zarezerwowane jest wyłącznie dla mężczyzny. Nowsze badania biblistyczne wskazują na Marię Magdalenę jako „Apostołkę wszystkich apostołów” (Apostola apostolorum). Ojcowie Kościoła podnoszą moment, że kapłaństwo przysługuje w najprzedniejszy sposób Maryi (eminentiori modo)” – pisze ks. Skowronek. Cytuje też fragment z Listu św. Pawła do Galatów: „Nie ma już Żyda ani poganina, nie ma już niewolnika ani człowieka wolnego, nie ma już mężczyzny ani kobiety, wszyscy bowiem jesteście kimś jednym w Chrystusie Jezusie” (3, 28).

– Nad tym słowem warto się zamyślić. Albowiem nie ma ani jednego przekonującego argumentu przeciwko równouprawnieniu kobiety w Kościele – pisze ks. Skowronek. Nawiązuje też do św. Edyty Stein, karmelitanki zamęczonej w Oświęcimiu, kanonizowanej przez Jana Pawła II, która oświadcza w dłuższym wywodzie, że nic nie stoi na przeszkodzie, by zrealizować kapłańską ordynację kobiet. „W naszej duszpasterskiej teraźniejszości sprawą naglącej konieczności zdaje się być postulat dzielenia się słowem Bożym” – pisze ks. Skowronek, przedstawiając kapłana, jako „fachowca świata wewnętrznego”.

„Być kapłanem znaczy sprawować Eucharystię. Do tej formuły egzystencji podnieść należałoby również bycie chrześcijaninem: być chrześcijaninem znaczy sprawować Eucharystię” – czytamy na zakończenie tekstu.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.