Nie na wszystkim musi być papież
21 października 2011 | 09:39 | awo / pm Ⓒ Ⓟ
O poszanowanie wizerunku papieża-Polaka zaapelowano 20 października podczas Forum Inicjatyw poświęconych Janowi Pawłowi II. „Nie na wszystkim musi być papież” – tak rzecznik Episkopatu ks. Józef Kloch odniósł się do pomysłów producentów i handlowców, którzy sprzedają m.in. znicze nagrobne z podobizną papieża.
Podczas dyskusji panelowej, dotyczącej wykorzystywania wizerunku, tekstów i głosu Ojca Świętego, rzecznik przyznał, iż „Jan Paweł II był i jest świetną marką” i „na papieżu robi się pieniądze”, ale wciąż po okresie komunizmu w polskim społeczeństwie pokutuje brak poszanowania dla własności intelektualnej i praw autorskich.
Szef Redakcji Programów Katolickich Polskiego Radia ks. Wojciech Mikulski zwrócił uwagę na napięcie, jakie istnieje między tym, aby z przesłaniem papieża dotrzeć do jak najszerszego grona osób, a wykorzystywaniem jego wizerunku do celów komercyjnych. Zdaniem panelisty, potrzeba wrażliwości, aby nie przekraczać tych granic.
Prawnik dr Paweł Kossecki wskazał, iż należy zgłaszać się do osoby lub instytucji, które są w posiadaniu praw autorskich do danego utworu, np. tekstu czy fotografii. „W przypadku dorobku papieskiego jest to Watykańska Księgarnia Wydawnicza (Libreria Editrice Vaticana), która coraz intensywniej wymaga przestrzegania prawa autorskiego” – dodał prawnik. Wyjaśnił przy tym, iż nie trzeba pytać o zgodę, jeśli chce się skorzystać z tekstu czy fotografii na potrzeby osobiste albo do celów naukowych, ale należy wtedy podać źródło.
Dyskusję moderował Bogdan Sadowski z Centrum Myśli Jana Pawła II. Zakończyła się ona sformułowaniem apelu o poszanowanie wizerunku Jana Pawła II.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.