Drukuj Powrót do artykułu

Nie tylko Półtawska

25 lipca 2009 | 10:47 | tel/hel / matt. Ⓒ Ⓟ

O kobietach które odegrały ważną rolę w Kościele, m.in.: św. Katarzynie ze Sieny i św. Brygidzie Szwedzkiej, których rad słuchali papieże, ale także o kobietach które dzisiaj mają w Kościele ogromne wpływy pisze Rzeczpospolita.

Jak pisze Ewa Czaczkowska, kobiece wpływy są ogromne także dzisiaj, „choć wciąż nie w bezpośrednim podejmowaniu decyzji”. Jak dodaje, „największe zainteresowanie, jak dawniej, tak i dzisiaj, wzbudza poziom nieoficjalnych wpływów kobiet na mężczyzn Kościoła”.

– Jest to poziom najmniej uchwytny, gdyż oparty na głębokich relacjach. Jest to oddziaływanie wzajemne. Kobiety w tych relacjach wpływają na człowieczeństwo, na duchowość danego kapłana, biskupa, papieża – mówi Ewa Kusz, psycholog, członkini prezydium Światowej Konferencji Instytutów Świeckich, jak pisze Rzeczpospolita – „jedna z tych kobiet w Kościele, których głos się liczy”. W jej przekonaniu taki nieoficjalny, a głęboki wpływ na księży mogą mieć zarówno kobiety, które są blisko danego duchownego, gdyż pracują np. w kuchni albo w sekretariacie, jak i kobiety, które są dla nich partnerkami intelektualnymi i duchowymi.

Czaczkowska zaznacza, że Wanda Półtawska była partnerką intelektualną w sprawach życia poczętego dla Jana Pawła II. Pisze też m.in. o intelektualnej i duchowej więzi Hansa Ursa von Balthasara z mistyczką Adrienne von Speyr, Karla Rahnera ze znaną niemiecką pisarką Luise Rinser, o przyjaźni prymasa Polski kard. Stefana Wyszyńskiego z Marią Okońską, współzałożycielką Instytutu Pomocnic Maryi Jasnogórskiej Matki Kościoła, i katolicką pisarką Marią Winowską, mieszkającą we Francji. Wymienia także Chiarę Lubich i Matkę Teresę z Kalkuty. Pisze również o zapomnianych kobietach, jak Carmen Hernández, która z Kiko Argüello tworzyła Drogę Neokatechumenalną, oraz Marie-Helene Mathieu, która wspólnie z Jeanem Vanierem utworzyła ruch Wiara i Światło, z kolei w Polsce w latach 80. świecki Instytut Świętej Rodziny założyli abp Kazimierz Majdański i lekarka dr Monika Wójcik.

Po Soborze Watykańskim II kobiety otrzymały możliwość pełnienia funkcji i urzędów kościelnych, ale w Polsce nawet te ograniczone możliwości są słabo wykorzystywane – pisze Czaczkowska. Zaznacza, że w żadnej polskiej diecezji kobieta nie jest ekonomką, choć prawo kanoniczne na to zezwala, nie mówiąc o pełnieniu funkcji kanclerza kurii biskupiej. W czterech krajach europejskich świeckie kobiety są rzeczniczkami episkopatów, w Polsce na razie tylko jedna rzeczniczką diecezji. „Biorąc pod uwagę, że dzieje się to w diecezji płockiej,której biskup Piotr Libera jest związany z ruchem Focolari, można by sądzić, iż jest to właśnie pozytywny wpływ wielkiej kobiety Kościoła” – czytamy. W tej chwili najwyższą funkcję w Kościele pełni prawdopodobnie siostra Enrica Rosanna, która jest podsekretarzem w watykańskiej Kongregacji dospraw Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego.

Z artykułu dowiadujemy się, że jedną z nieznanych, a bez wątpienia bardzo wpływowych kobiet w Kościele jest Ewa Bednarkiewicz, prezes Towarzystwa Przyjaciół Fundacji Jana Pawła II, dzięki której na placu Piłsudskiego w Warszawie stanął niedawno krzyż papieski.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.