Drukuj Powrót do artykułu

Niech nadzieja przezwycięża brak nadziei – konferencja przed Światowym Dniem Chorego

06 lutego 2025 | 17:18 | maj | Warszawa Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. bp kep

– Niech nadzieja przezwycięża nasz brak nadziei – życzył bp Romuald Kamiński podczas konferencji prasowej przed XXXIII Światowym Dniem Chorego. Konferencja z udziałem lekarzy, pacjentów, personelu medycznego, duchownych i dziennikarzy odbyła się w Międzyleskim Szpitalu Specjalistycznym w Warszawie. XXXIII Światowy Dzień chorego obchodzony będzie 11 lutego pod hasłem: „Nadzieja zawieść nie może” (Rz 5, 5) i umacnia nas w ucisku.

Bp Romuald Kamiński przypomniał, że Światowe Dni Chorego obchodzone są z inicjatywy św. Jana Pawła II od 1992 r. Mówił też o tegorocznym orędziu papieża Franciszka na ten Dzień, które nawiązuje do przesłania Roku Jubileuszowego, skoncentrowanego wokół tematu nadziei. Hasło XXXIII Światowego Dnia Chorego brzmi: „Nadzieja zawieść nie może” (Rz 5, 5) i umacnia nas w ucisku.

– Trudno sobie wyobrazić, ile razy w życiu o nadziei mówimy – podkreślił bp Kamiński. Zauważył, że wiąże się to często z sytuacjami, w których przeżywamy coś ważnego, trudnego, co będzie decydowało o naszej przyszłości i wówczas, gdy dochodzimy do pewnych granic własnych możliwości. – To są momenty, gdy szukamy mocnego oparcia – powiedział biskup. – Dla wierzących tym oparciem jest Chrystus – dodał. Nawiązując do orędzia papieża Franciszka zaznaczył, że w spotkaniu z Panem Jezusem, ludzka nadzieja zyskuje niezwykłą moc.

Podkreślił, że spotkanie z Chrystusem, nawet w sytuacji gdy „zawala się świat” może być momentem, w którym odnajduje się nowy kierunek swojego życia. Dodał, że Chrystus obdarza nas mocą, choć nie zawsze chcemy ten dar przyjąć. – Nie gardźmy tym darem. Umiejmy też przyjąć życzliwie to wszystko, co otrzymujemy od innych ludzi, naszych bliźnich – zaapelował. Zwrócił też uwagę na znaczenie dzielenia się z innymi otrzymanym dobrem.

– Niech nadzieja w tych czasach trudnych, nie do końca dla nas zrozumiałych, przezwycięża nasze trudności i braki nadziei – podsumował.

O tym, na czym polega misja szpitala, mówił dr Jarosław Rosłon, Dyrektor Międzyleskiego Szpitala Specjalistycznego. Przypomniał, że misja placówki, którą sam kieruje wyraża się w haśle: „Szpital naszym domem, pacjent naszą rodziną. Leczymy bezpiecznie, nowocześnie i z sercem”.

Podkreślił, że musimy mieć świadomość, iż wszyscy będziemy pacjentami – i lekarze i pielęgniarki. Bardzo ważne jest, by nie zgubić się w mechanizmach biurokratycznych i bezdusznym sposobie finansowania.-  To nie powinno wpływać na to, w jaki sposób pacjenci odbierają niesienie przez nas pomocy – powiedział.

Podkreślił, że pacjenci oczekują nie tylko leczenia i nowoczesnych metod. Oczekują, by relacje i empatia personelu pozwoliły na zachowanie poczucia bezpieczeństwa. Dodał, że zrozumienie i zaufanie między pacjentem i lekarzem mają ważny wpływ na efekt leczniczy.

Podzielił się też doświadczeniem z początków swojej pracy lekarskiej, gdy po 4-godzinnej reanimacji 16-letnia pacjentka zapytała go: „panie doktorze, czy będę zdrowa?” – To jest nadzieja, której oczekują pacjenci – powiedział. Zaznaczył, że trzeba być z pacjentem szczerym, zawsze jednak należy być wyczulonym na to, czy ten człowiek chce znać prawdę i jest gotowy na jej przyjęcie. – Niektórzy mówią wprost, że nie oczekują prawdy. Tu zawsze jest potrzebna empatia i delikatność – podkreślił.

O tym, że pacjent jest nie tylko osobą, która potrzebuje pomocy i potrzebuje nadziei ale również kimś, kto może stać się źródłem inspiracji i nadziei dla lekarza mówiła dr n. med. Wiesława Barbara Duda-Król, Kierownik Oddziału Klinicznego i Wewnętrznego MSSW. Podkreśliła, że ta wzajemna komunikacja i inspiracja to fundament skutecznego leczenia, gdyż medycyna to nie tylko nauka oparta na faktach ale również sztuka kompromisu i relacji międzyludzkich.

– Moje przesłanie jest krótkie: znajdźmy czas na rozmowę z pacjentem, z jego rodziną. Nie bójmy się prostych gestów – pogłaskania, poprawienia poduszki, napojenia – powiedziała.

Ks. dr hab. Ryszard Sadowski, prof. UKSW, Prorektor ds. Nauki i Współpracy Międzynarodowej Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, mówił o tym, że studenci Wydziału Medycznego UKSW kształceni są właśnie tak, by oprócz wiedzy medycznej mieli również świadomość znaczenia relacji międzyludzkich i osobowego traktowania każdego pacjenta. Jak podkreślił, w wielu dziedzinach może nam pomóc sztuczna inteligencja, w wielu procedurach mogą nas wesprzeć  maszyny a jednak nic nie zastąpi ludzkich relacji.

– Życzę powodzenia. Sukces lekarzy to sukces pacjentów – powiedział.

Na zakończenie głos zabrał jeden z pacjentów oddziału kardiologii, który podziękował za bardzo dobrą opiekę. – To oprócz nadziei buduje w nas wiarę, ze można przezwyciężyć chorobę – podkreślił.

Konferencję prasową w Międzyleskim Szpitalu Specjalistycznym w Warszawie poprowadził ks. Leszek Gęsiak SJ, rzecznik Konferencji Episkopatu Polski.

11 lutego obchodzimy Światowy Dzień Chorego, który został ustanowiony przez papieża Jana Pawła II w 1992 r. Jako dzień obchodów Ojciec Święty wybrał wspomnienie Najświętszej Maryi Panny z Lourdes, wskazując na nadzieję, jaką niesie wstawiennictwo Maryi w chorobie i cierpieniu.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.