Drukuj Powrót do artykułu

Nowe znaleziska archeologiczne w Jawnem w Izraelu

03 grudnia 2021 | 11:09 | o. jj (KAI Tokio) | Jawne Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. The National

Uznane przez żydowskiego historyka Józefa Flawiusza (37-94?) za ówczesny „centralny punkt religii i kultury żydowskiej” miasto Jawne w środkowo-zachodnim Izraelu, dzięki najnowszym odkryciom archeologów odsłania swoje kolejne nieznane oblicza. Agencja Reutera poinformowała 27 listopada o znalezieniu tam pucharów rytualnych, wykonanych z kamienia kredowego oraz cmentarzyska z kilkudziesięcioma grobami i znajdujących się na nich ok. 150 szklanych flakoników, do których wlewano pachnące oleje.

Z kolei amerykańska platforma Daily Beast oznajmiła 15 listopada o odkryciu w tym samym mieście ruin wytwórni wina oraz biżuterii, pochodzących z okresu bizantyjskiego, z ok. VII wieku.

Położone na równinie Szaron nad Morzem Śródziemnym Jawne pojawia się w Biblii pierwszy raz w Księdze Jozuego (15,11) w związku z podbojem Kanaanu przez Żydow. Po zniszczeniu przez Rzymian Świątyni Jerozolimskiej w 70 roku miasto to stało się siedzibą Sanhedrynu, którym kierował wówczas rabin Ben Zakkaj. Ma to związek z początkami tzw. judaizmu rabinicznego, którego uwieńczeniem był synod rabinów właśnie w Jawnem z ok. 90-95 r. Wypracowano na nim wówczas m.in. żydowski kanon Pisma Świętego, odrzucając te księgi, które powstały po 400 r. przed Chrystusem. Datę tę uznano bowiem za „zakończenie działalności proroków Boga JHWH”.

Cytowani przez Reutera przedstawiciele Izraelskiego Urzędu ds. Zabytków uważają, że te najnowsze odkrycia to „jakby bezpośredni głos z przeszłości, z czasów, gdy władze żydowskie próbowały ratować i zachować (religię i kulturę), m.in. fragmenty (zburzonej) Świątyni Jerozolimskiej”.

Z kolei dr Elie Haddad z tegoż Urzędu tak skomentował odkrycie znalezisk z VII wieku: „Byliśmy zdumieni odkryciem tak wielkiego zakładu, który produkował wino na skalę rynkową. Co więcej, wspaniale rzeźbione nisze w tłoczni wina sugerują bogactwo właścicieli tej wytwórni. Nie zapominajmy, że wszystko wykonywano wówczas ręcznie, produkując rocznie ok. 2 milionów litrów tego napoju”.

W tym samym miejscu odkryto również m.in. piękny pierścień z ametystem. Według Haddada, który kierował wykopaliskami, „pierścień ten należał być może do właściciela fabryki i mógł mieć właściwości leczniczo-sanitarne”.

Greckie słowo „amethustos” oznacza bowiem „trzeźwy”, trzeźwość zaś była czymś bardzo pożądanym w czasach, w których – jak skomentował to „Daily Beast” – pito dużo alkoholu uważanego za lekarstwo i środek higieniczny”. O ametyście jako „świętym kamieniu” wspomina też Biblia, m.in. w Apokalipsie św. Jana (21,20). Być może dlatego właśnie ozdabiano nim pierścienie biskupie w tym okresie i uważano ten kamień za „symbol równowagi duchowej i twórczego myślenia”.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.