Drukuj Powrót do artykułu

O. prof. Napiórkowski: Kościoła nie wolno redukować tylko do instytucji

21 listopada 2016 | 19:28 | jm Ⓒ Ⓟ

„Kościoła nie wolno redukować tylko do instytucji czy wymiarów socjalnych” – uważa paulin o. prof. Andrzej Napiórkowski OSPPE. Kapłan gościł w bydgoskim seminarium duchownym, gdzie 21 listopada wygłosił wykład „Królestwo Bożym a Kościół”.

Kierownik Katedry Eklezjologii Wydziału Teologicznego UPJPII w Krakowie podkreślił, że ważnym zagadnieniem, które pozwala zrozumieć genezę, naturę i misję Kościoła, jest problematyka Królestwa Bożego. Przybliżył nm.in. najważniejsze cechy tego Królestwa w świetle Pisma Świętego. – Utożsamianie Królestwa Bożego z Kościołem stanowi poważne źródło nieporozumień tak dla współczesnych chrześcijan, jak i dla postmodernistycznego świata – mówił.

Wyjaśnił, że Królestwo Boże oznacza dynamiczną obecność Boga w świecie. Jest ono niewidzialne, absolutnie duchowe. – Duchowość Królestwa wyraża się przede wszystkim w tym, że ma ono przeniknąć do wnętrza człowieka i opanować jego myśli, uczucia i pragnienia. Królestwo Boże otwarte jest dla wszystkich ludzi, ale uczestniczenie w nim wymaga – jako warunku wstępnego – nawrócenia: „Nawróćcie się, bo bliskie jest Królestwo Niebieskie” – cytował.

Natomiast Kościół zdaniem gościa bydgoskiego seminarium to „już” i „jeszcze nie” Królestwa Bożego. – Kościół to instytucjonalny i przejściowy wyraz Królestwa Pana Boga w rzeczywistości ziemskiej. Jego podwójna struktura: widzialna (o ustroju hierarchicznym z władzą biskupią) oraz niewidzialna (z Jezusem Chrystusem – Głową Kościoła i Duchem Świętym – „Duszą Kościoła”) tworzy „jedną rzeczywistość złożoną, która zrasta się z pierwiastka Boskiego i ludzkiego” – stwierdził.

Zakonnik zaznaczył, że Kościół od początku swego istnienia nie przestaje być widzialnym znakiem Królestwa Bożego na ziemi, próbując realizować posłannictwo Chrystusa, które powinno mieć charakter przede wszystkim religijny. – Kościół, podobnie jak Chrystus, nie zamierza rozstrzygać problemów politycznych i gospodarczych czy też nawet rozwijać kultury bądź sztuki. Ziemska misja Kościoła zmierza do przemiany i odnowy człowieka przez miłość, aby mógł on stać się godnym dzieckiem Bożym i spadkobiercą wiekuistego dziedzictwa w niebie – powiedział.

Jakkolwiek nietrudno dostrzec silne powiązanie Kościoła z Królestwem Bożym, to jednak widać też zasadnicze różnice. – Królestwo Boże ma charakter absolutnie wieczny, natomiast Kościół jest czasowy: ma swój początek i koniec. Królestwo Boże jest niewidzialne; Kościół zaś jest niewidzialny i widzialny, czyli jest równocześnie widzialny i duchowy, gdyż jest społecznością hierarchiczną i Mistycznym Ciałem Chrystusa. Jest jeden, lecz utworzony z elementu ludzkiego i elementu Boskiego. Królestwo ma charakter duchowy (nadprzyrodzony), Kościół natomiast jest duchowo-materialny. Stąd Królestwo Boże jest wielkością świętą, a Kościół jest i święty, i grzeszny. Jest on święty, bo jest w nim Chrystus czy Najświętsza Maryja Panna, lecz i grzeszny, bo jesteśmy w nim i my – ludzie skażeni grzechem pierworodnym – porównywał paulin.

Zakonnik, mówiąc, że Królestwo Boże ma wartość absolutną, przypomniał, że jego wartość akcentował szczególnie w swoim nauczaniu sam Jezus Chrystus. – Jest ono najcenniejszym skarbem, jest kosztowną perłą i trzeba wszystko sprzedać, aby ten skarb i perłę zdobyć. Człowiek „najmniejszy” w Królestwie Niebieskim jest „większy” od Jana Chrzciciela – powiedział.

Na zakończenie o. prof. Andrzej Napiórkowski OSPPE podkreślił, że chrześcijanin w darze wiary doświadcza udzielającego mu się sakramentalnie Trójjedynego Boga. Stąd, jak dodał, Kościoła nie wolno redukować tylko do instytucji czy wymiarów socjalnych, ale też jest błędem widzieć go czysto duchowo. – Jest On strukturalno-pneumatyczną wspólnotą, gdzie Bóg spotyka grzesznego człowieka, usprawiedliwia go, włączając go w swoje Boskie życie. Spełnia się to dzięki przyzwoleniu człowieka oraz uprzedzającej i ogarniającej miłości Wszechmogącego – dodał.

O. Andrzej Napiórkowski OSPPE studia specjalistyczne odbył w Niemczech (Tybinga, Ratyzbona) i uwieńczył je doktoratem na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu w Regensburgu. Habilitował się na podstawie rozprawy „Bogactwo łaski a nędza grzesznika. Zróżnicowany konsensus teologii katolickiej i luterańskiej o usprawiedliwieniu”. W 2004 objął stanowisko profesora nadzwyczajnego na Wydziale Teologicznym w PAT w Krakowie, a w 2006 otrzymał tytuł profesora. Jako teolog specjalizuje się zwłaszcza w eklezjologii integralnej (fundamentalnej i dogmatycznej). Aktualnie pracuje na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II. Jego dorobek obejmuje blisko 200 publikacji.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.