O religii w szkole i katechezie w parafii – wiosenna sesja duszpasterska kapłanów archidiecezji łódzkiej
11 marca 2025 | 17:54 | xpk | Łódź Ⓒ Ⓟ

– Rozeszły się głosy, że nowa podstawa programowa nauczania religii to będzie religioznawstwo. To nie jest prawda. Proszę nie wierzyć takim informacjom. To nadal będzie nauczanie religii rzymskokatolickiej – mówił bp Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP, który był głównym prelegentem podczas wiosennej sesji duszpasterskiej duchowieństwa archidiecezji łódzkiej. Głównym tematem spotkania była religia w szkole.
W słowie wprowadzenia metropolita łódzki kard. Grzegorz Ryś zwrócił uwagę, że temat nauczania religii w szkole jest dziś dyskutowany przez wszystkich. Dlatego też właśnie ten temat został poruszony podczas wiosennej sesji.
Głównym prelegentem spotkania był bp Wojciech Osial, który podzielił się z duchownymi wszelkimi informacjami, ustaleniami, decyzjami i planami na przyszłość związanymi z nauczaniem religii katolickiej w polskich szkołach.
– Lekcja religii zderza się dzisiaj z bardzo poważnymi wyzwaniami – zauważył prelegent. Pierwszym jest zjawisko wypisywania się uczniów z lekcji religii. Przyczyny tego są różne, i każdy przypadek trzeba byłoby opisywać oddzielnie. Uczęszczaniu na religię nie sprzyja sytuacja, gdy jest ona na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej. Musimy też zobaczyć obojętność religijną naszych uczniów. Musimy też widzieć jakąś formę buntu – ktoś nie chodzi, bo czymś się zraził, nie został zrozumiany, został źle potraktowany – przeróżne sytuacje. Trzeba też powiedzieć, że jakość naszych zajęć jest różna. Mamy bardzo dobrych nauczycieli religii, ale i… wiecie księża jak to wygląda. Drugim ważnym wyzwaniem jest przepracowanie dokumentów programowych tak dla lekcji religii jak i dokumentu bazowego dla działań katechetycznych w parafii- podkreślił przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP.
W drugiej części spotkania głos zabrał metropolita łódzki, który wskazał, że obok nauki religii w szkole, trzeba dziś myśleć o prowadzeniu katechizacji w parafii, katechizacji, która będzie związana z przepowiadaniem kerygmatu, prowadzącym do życia liturgią w codzienności.
Kard. Ryś zauważył, że dla głoszenia kerygmatu i przekazu łaski w Kościele przestrzenią naturalną jest parafia. W parafii dokonuje się przepowiadanie i w parafii dokonuje się wtajemniczanie w sakramenty. Stąd bierze się to rozróżnienie pomiędzy nauczaniem religii w szkole i katechezą, która jest w parafii. Modelem katechezy parafialnej nie może być model szkolny. Nie chodzi o dodatkową lekcję religii. Modelem – takie jest nauczanie Kościoła od dawna – jest katechumenat. Katechumenat jest wzorcową katechezą co do treści, i co do metody. Dobrze jest wiedzieć jakie są treści katechumenalne – te podejmować w parafii, a całą resztę zostawić w szkole. Nie o to idzie, by wyjść ze szkoły – zauważył metropolita łódzki.
Na zakończenie kard. Ryś podziękował zadał duchownym dwa pytania, nawiązujące do tematyki sesji: „Kiedy sam przeżyłem katechumenat pochrzcielny? Kto z nas ma takie doświadczenie?” oraz „Jakie widzimy przeszkody, albo co nas zatrzymuje przed realizacją takiej syntezy – nauki religii w szkole i katechezy katechumenalnej w parafii? Gdzie my mamy problem?”.
Wiosenna sesja duszpasterska odbyła się w Wyższym Seminarium Duchownym w Łodzi 10 i 11 marca. Sesje duszpasterskie odbywają się dwa razy w roku – jesienią i wiosną – i są spotkaniem formacyjnym i pastoralnym skierowanym do kapłanów diecezjalnych i zakonnych posługujących na terenie archidiecezji łódzkiej.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.