Drukuj Powrót do artykułu

O sytuacji wydawnictw katolickich

02 września 2012 | 11:49 | ks. mf / br Ⓒ Ⓟ

„Bł. Jan Paweł II i wydawnictwa katolickie” – to temat spotkania, które odbyło się wieczorem 1 września w Muzeum Monet i Medali Jana Pawła II w Częstochowie. Gościem spotkania był ks. Roman Szpakowski SDB, dyrektor Wydawnictwa Salezjańskiego i prezes Stowarzyszenia Wydawnictw Katolickich.

„Bł. Jan Paweł II chciał byśmy budowali siebie, wiarę i kulturę na historii. Bardzo doceniał rolę dobrej książki w budowaniu kultury” – mówił ks. Roman Szpakowski.

Podkreślił, że Jan Paweł II był człowiekiem, o którym można powiedzieć, ze „był człowiekiem książki”. – Znał bardzo dobrze literaturę. Nie rozstawał się nigdy z Pismem Świętym. To była dla niego pierwsza książka – mówił ks. Szpakowski.

Prezes Stowarzyszenia Wydawnictw Katolickich zaznaczył, że „Jan Paweł II doceniał rolę wydawnictw w dziele ewangelizacji”.

Ks. Szpakowski nawiązał też do sytuacji wydawnictw i książki katolickiej na polskim rynku. – Tych książek, o bardzo dobrym poziomie merytorycznym i edytorskim, mamy dużo. Minęły na szczęście czasy cenzury, które pamiętamy z minionej epoki. Tym niemniej, także dzisiaj sytuacja książki katolickiej na polskim rynku nie jest łatwa – powiedział ks. Szpakowski.

Podkreślił, jak trudno jest dotrzeć do czytelnika z reklamą książki katolickiej. – Pomagają nam w tym tygodniki i gazety katolickie, ale bardzo trudno jest o reklamę naszych wydawnictw w pozostałych mediach w Polsce. Tymczasem dobra książka katolicka jest naszemu społeczeństwu bardzo potrzebna – podkreślił ks. Szpakowski.

Ks. Szpakowski podkreślił, że w duchu bł. Jana Pawła II „naczelną zasadą wydawnictw katolickich jest promocja dobra”.

W trakcie dyskusji ks. Mariusz Frukacz, zastępca redaktora naczelnego „Niedzieli” zauważył, że w mediach w Polsce, publicznych, jak też w tzw. mediach mainstreamowych, bardzo często stosuje się „zasadę przemilczania odnośnie dobrych wydawnictw katolickich”. – Bardzo trudno jest znaleźć ciekawy program i audycję telewizyjną, która przedstawiłaby rzetelnie rynek wydawnictw katolickich – mówił ks. Frukacz.

„Oczywiście są określone zasady i reguły reklamy, ale wydaje się, że niektóre środowiska i podmioty są ponad tymi regułami i nie wszyscy mają równe szanse, pomimo ponoć obowiązującego w Polsce systemu demokracji” – stwierdził zastępca redaktora naczelnego „Niedzieli”.

Natomiast ks. Jarosław Rodzik SAC koordynator kwartalnika „Apostoł Miłosierdzia Bożego” dodał, że „ważna jest również jakość wydawnictw katolickich, a nie tylko ilość”. – Chociaż musimy robić wszystko, żeby dotrzeć z dobrym i rzetelnym słowem do jak najszerszego kręgu odbiorców. Trzeba zawsze promować dobro – powiedział ks. Rodzik.

Organizatorem spotkania był Krzysztof Witkowski założyciel i dyrektor Muzeum Monet i Medali Jana Pawła II w Częstochowie.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.