Drukuj Powrót do artykułu

O zniekształconym wizerunku Kościoła

08 lutego 2013 | 09:24 | jm / br Ⓒ Ⓟ

„W ostatnich latach w Polsce jesteśmy świadkami coraz bardziej zniekształcanego wizerunku Kościoła w najbardziej opiniotwórczych środkach społecznego przekazu” – powiedział redaktor naczelny KAI Marcin Przeciszewski. Prezes KAI gościł w czwartek 7 lutego w Wyższym Seminarium Duchownym Diecezji Bydgoskiej na zaproszenie bp. Jana Tyrawy.

Według red. Przeciszewskiego, który wygłosił wykład zatytułowany „Kościół – stereotypy, uprzedzenia i manipulacje”, wśród głównych przyczyn takiego zjawiska należy wymienić „proces tabloidyzacji” większości polskich mediów oraz pojawienie się na scenie publicznej kręgów radykalnej lewicy.

Dziennikarz, mówiąc o Kościele, wśród stereotypów zaprezentował kilka – jego zdaniem – najważniejszych tez, które mają wpływ na obecną sytuację. Jedną z nich nazwał „zmierzchem dziennikarstwa”. Red. Przeciszewski zauważył, że „proces tabloidyzacji” środków społecznego przekazu był związany z wejściem na polski rynek takich mediów, jak „Fakt”, którego pierwowzorem był niemiecki „Bild”. Stało się tak w pierwszych latach obecnego wieku.

Jednak w przeciwieństwie do – jak podkreślił prezes KAI – wielu krajów o ugruntowanej demokracji, w Polsce tabloidy nie stały się odrębnym segmentem rynku prasowego, adresowanego do najmniej wymagających odbiorców, ale w gruncie rzeczy zaczęły psuć cały rynek mediów. – Miejsce rzetelnego opisu rzeczywistości, który wymaga dużej pracy, sięgania do źródeł, konfrontowania opinii, zajęła łatwo sprzedawana sensacja bazująca w dużej mierze na powielaniu stereotypów – powiedział.

Według redaktora naczelnego KAI, wśród dodatkowych czynników psujących rynek należy wymienić rozwój przekazu internetowego, gdzie nie obowiązują już żadne reguły warsztatu dziennikarskiego, oraz zdecydowane osłabienie roli mediów publicznych w zakresie nadawania określonych standardów sztuki dziennikarskiej. – Na skutek tych wszystkich procesów możemy mówić w Polsce o prawdziwym „zmierzchu dziennikarstwa” i niemal całkowitym zaniku etosu tego zawodu, który jeszcze do niedawna traktowany był jako jeden z najbardziej misyjnych zawodów, na równi z pracą nauczyciela czy lekarza – podkreślił.

Prezes KAI powiedział, że „dominacja takiego pojmowania sztuki dziennikarskiej” prowadzi do ewidentnej stereotypizacji całego przekazu medialnego. – Miejsce rzetelnej analizy otaczającej rzeczywistości, tak aby zrozumiał ją czytelnik, słuchacz czy widz, zajmuje przerzucanie się kolejnymi stereotypami. Mechanizmy te są szczególnie niebezpieczne dla opisu tematyki kościelno-religijnej – powiedział.

Nie bez powodu Przeciszewski skupił się również na nowej, radykalnej lewicy. Przypomniał, że w ostatnich dwóch, trzech latach na polskiej scenie politycznej pojawiło się nowe zjawisko w postaci radykalnej, zideologizowanej i „misyjnie” nastawionej lewicy. – Tworzą je niektóre kręgi uniwersyteckie, młode środowisko „Krytyki Politycznej” oraz Ruch Palikota – powiedział.

Dziennikarz stwierdził, że celem radykalnej lewicy nie jest bynajmniej troska o sprawiedliwość społeczną lecz „rewolucja kulturowa”, która ma polegać na zniszczeniu świata wartości konserwatywnych oraz budowanej przez wieki tkanki społecznej, której podstawową komórką była zawsze rodzina. Przeciszewski podkreślił, że Kościół – w szczególności katolicki – postrzegany jest przez te kręgi jako główny przeciwnik ideowy, z którym należy podjąć zdecydowaną walkę.

Red.Przeciszewski uważa, że wśród pilnych działań, które powinny zmienić ten obraz, na pierwszy plan wysuwa się konieczność edukacji społeczeństwa. – Łatwość szermowania stereotypami na temat Kościoła wynika między innymi stąd, że świadomość polskiego społeczeństwa została w poważny sposób „przeorana” przez lewicową propagandę w okresie komunistycznym, a po 1989 roku środowiska konserwatywne nie były na tyle mocno zakorzenione w mediach i systemie edukacji, by mogły skutecznie naświetlić szereg tematów. Stąd obecnie istnieje potrzeba szerokiej kampanii edukacyjnej naszego społeczeństwa, tak aby pomóc mu zrozumieć mechanizm medialnych stereotypów na temat Kościoła a przede wszystkim uzbroić w odpowiednie argumenty – zaznaczył.

Prezes KAI wspomniał również o wydaniu we współpracy z lubelskim Wydawnictwem „Gaudium” książki pt. „Kościół – stereotypy, uprzedzenia, manipulacje”. Znalazło się w niej szesnaście tekstów autorstwa redaktorów Katolickiej Agencji Informacyjnej, na temat najbardziej rozpowszechnionych stereotypów o Kościele. Adresatami publikacji są m.in. dziennikarze zajmujący się tematyką kościelną. Książka może być także cenną pomocą dla katechetów, duszpasterzy, liderów ruchów katolickich.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.