Drukuj Powrót do artykułu

Odbyły się Dni Duszpasterskich dla duchowieństwa archidiecezji częstochowskiej

20 listopada 2009 | 11:04 | ks. mf Ⓒ Ⓟ

Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży, rola laikatu w Kościele, rola prasy katolickiej, to tematyka Dni Duszpasterskich dla duchowieństwa archidiecezji częstochowskiej, które odbyły się w dniach 16-19 listopada w Wieluniu, Radomsku, Zawierciu i Częstochowie.

Gościem specjalnym Dni Duszpasterskich był ks. Zbigniew Kucharski, asystent generalny Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży, który wskazał kapłanom na konieczność formowania „dojrzałego i świadomego wiary i swojego miejsca w społeczeństwie i w Kościele laikatu”.

Ks. Kucharski podkreślił, że Kościół w Polsce ma jeszcze bardzo wiele do zrobienia w dziedzinie duszpasterstwa młodzieży. – Młodzi ludzie dobrze uformowani w duchu chrześcijańskim będą odgrywać bardzo ważną rolę w przyszłości w Kościele i będą stanowić elity w przyszłym społeczeństwie. Nie mając dobrze uformowanych elit, bardzo wiele przegrywamy na płaszczyźnie społecznej – mówił kapłanom ks. Kucharski.

Prelegent przypomniał, że Kościołowi w Polsce potrzeba młodych ludzi, „którzy pójdą do swoich rówieśników z Ewangelią, z wartościami chrześcijańskimi, z postawami obywatelskimi”. – Trzeba również mieć świadomość, że laikat katolicki może bardzo wiele dobrego zdziałać w dziedzinie edukacji w szkole. A to bardzo ważny teren pracy duszpasterskiej Kościoła – zaznaczył ks. Kucharski.

Asystent generalny Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży mówił także o konieczności wspierania prasy katolickiej. – Uczmy młodzież czytać prasę katolicką. Dyskutujmy z nią o treściach, które znajdują się na łamach prasy katolickiej – zaapelował ks. Kucharski.

Podkreślił również znaczenie Kręgów Przyjaciół „Mater Verbi”, nowej inicjatywy tygodnika katolickiego „Niedziela”, w dziedzinie edukacji medialnej w rodzinach i środowisku młodzieży. – Ta inicjatywa to wspaniała okazja do formowania ludzi w odbiorze mediów i uczenia laikatu jak wykorzystywać media w dziele ewangelizacji – podkreślił ks. Kucharski.

O roli prasy katolickiej w duszpasterstwie parafialnym, szczególnie „Niedzieli”, podczas Dni Duszpasterskich mówili również kapłani pracujący w tym tygodniku, na czele z ks. inf. Ireneuszem Skubisiem, redaktorem naczelnym „Niedzieli”. – „Niedziela” jako pismo katolickie jest niejako przedłużeniem pracy duszpasterza, jest „wikarym” dla każdego proboszcza – mówił ks. Skubiś.

W całej Polsce KSM liczy obecnie ok. 30 tys. członków. Po II wojnie światowej działalność KSM była zakazana przez władze PRL. Odnowienie KSM-u nastąpiło na prośbę samego papieża Jana Pawła II, który pamiętał organizację, gdyż krótko po wojnie sam był jej parafialnym asystentem. 10 października 1990 r. Konferencja Episkopatu Polski wydała dekret powołujący do życia KSM jako organizację ogólnopolską i nadając jej kościelną osobowość prawną. Cywilna rejestracja stowarzyszenia nastąpiła 12 lutego 1993 r.

Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży działa w pełnym wymiarze w 33 diecezjach. Liczy 2 tys. kół i oddziałów, z których każdy ma swojego asystenta – księdza.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.