Drukuj Powrót do artykułu

Odwaga pokoju w praktyce – warsztaty na XII Zjeździe Gnieźnieńskim

13 września 2025 | 21:02 | dg | Gniezno Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Andrey Zvyagintsev/Unsplash

XII Zjazd Gnieźnieński, który odbywa się pod hasłem „Odwaga Pokoju. Chrześcijanie razem dla przyszłości Europy”, zgromadził ponad tysiąc uczestników, oferując wśród punktów programu kilkadziesiąt warsztatów poświęconych budowaniu relacji, dialogowi i uzdrawianiu w obliczu konfliktów.

Jak podkreślała Agnieszka Świergiel z Komisji Programowej, „trwały pokój zaczyna się od relacji”, a warsztaty – kilkadziesiąt różnorodnych propozycji – pozwoliły uczestnikom nie tylko na teoretyczne dyskusje, ale także na praktyczne narzędzia do budowania solidarności w rodzinach, społecznościach i na arenie międzynarodowej.

Huseyin Celik z Centrum Dialogu Dunaj poprowadził warsztat „Migracja i integracja uchodźców muzułmańskich: wyzwania i perspektywy”. Wyraził radość z tego, że na XII Zjeździe Gnieźnieńskim, podejmując temat pokoju, nie pomija się kwestii migracji. – Podczas warsztatów razem z uczestnikami otwarcie porozmawialiśmy na temat migracji, integracji, również o roli religii. Zwróciliśmy uwagę na to, jak rzeczywiście migracja wygląda i że to szerszy proces – migrują nie tylko ludzie, ale i jedzenie, religie, tradycje, idee. Dla mnie jako uchodźcy uczestniczącego w Zjeździe było ważne zobaczyć, jak wierzący patrzą na społeczne tematy i migrację. Jeszcze raz utwierdziłem się w przekonaniu, że łączy nas tak wiele. Dialog i pokój są możliwe – mówi Huseyin.

„Peace and Reconciliation in the Abrahamic Religions: Inspirations and Initiatives” prowadziły s. Katarzyna Kowalska NDS, rabinka Małgorzata Kordowicz oraz Havva Merve Bulut. Uczestnicy sięgali do świętych tekstów judaizmu, chrześcijaństwa i islamu, szukając wspólnych inspiracji do działań na rzecz pokoju. – Wraz z rabinką Kordowicz i Panią Bulut zrealizowałyśmy warsztaty oparte na metodzie „scriptural reasoning”, która zaprasza wyznawców religii abrahamowych do wspólnego poszukiwania inspiracji na temat pokoju w świętych tekstach: Torze, Koranie i Nowym Testamencie. Każda z nas wybrała fragmenty ze swojej tradycji i przedstawiła, jak je rozumie oraz do czego inspirują. Skupiałyśmy się na pokoju wewnętrznym i w naszych środowiskach – przestrzeniach, na które mamy wpływ, a które często naznaczone są konfliktami. Metoda uczy uważnego wsłuchiwania się w inne tradycje religijne i poznawania ich z perspektywy wyznawców. Wzbogaca to nasze rozumienie różnych duchowości i otwiera nowe inspiracje dla własnej praktyki. Z czasem może prowadzić do wspólnych działań na rzecz sprawiedliwszego świata. Naszym celem jest przekazanie praktycznego narzędzia dialogu międzyreligijnego – kompetencji niezbędnej w budowaniu dróg do pokoju – mówi s. Kowalska.

Warsztat „Jak płonąć, żeby nie spłonąć – o zrównoważonym zarządzaniu energią czyli harmonii aktywizmu i kontemplacji” prowadzili Joanna i Mariusz Zatylny ze Światowego Ruchu Katolików na Rzecz Środowiska, z udziałem o. Maksymiliana Nawary OSB. Zatylni prowadzą program społeczny przeciwdziałania ubóstwu energetycznemu pt. Ciepły Dom Ciepły Kościół. Warsztat skupiał się na równowadze między aktywnością a kontemplacją, inspirując do wprowadzenia work/life balance. – Na naszych warsztatach zgromadziły się osoby konsekrowane i świeckie, zwłaszcza te aktywnie działające społecznie i ewangelizacyjne. Rozmawialiśmy o doświadczeniu wypalenia, szukaliśmy rozwiązań, by na koniec zagłębić się w prostej modlitwie kontemplacyjnej. Wprowadzenie do modlitwy głębi pozwoliło nam znaleźć wytchnienie w obecności Boga – opowiadali Zatylni.

Sesja dialogowa o obecności osób nieheteronormatywnych w Kościele była wspierana przez certyfikowanych facylitatorów z Nansen Center for Peace and Dialogue: Ewę Stokłuskę, Natalię Kertyczak i Paulinę Pohl-Plutę. Uczestniczyli w niej także przedstawiciele wspólnoty Wiara i Tęcza. – Tematem sesji była obecność w Kościele osób nieheteronormatywnych. Rozmawialiśmy o niej w oparciu o zasady dialogu publicznego, którego celem jest wzajemne zrozumienie. To nie była debata, którą ktoś ma wygrać. Nie przekonywaliśmy się nawzajem – chcieliśmy usłyszeć różne perspektywy, lepiej zrozumieć swoje doświadczenia, podzielić się pytaniami, wątpliwościami, emocjami, które wiążą się z tym tematem – mówi Ewa Stokłuska.

Jarema Piekutowski poprowadził warsztat „Niepozorne początki. Jak kulturowo rodzą się ideologie?”, analizując język i manipulacje retoryczne. „Wraz z uczestnikami próbowaliśmy uchwycić początki szkodliwej ideologii w języku, którym się posługujemy. Analizowaliśmy dwa teksty popularnych dziennikarzy głównego nurtu – jak się okazało, pełne one były nieuczciwych manipulacji retorycznych, mających na celu przekonanie odbiorców do określonej ideologii. Ćwiczyliśmy więc uważność na tego rodzaju zabiegi – uczyliśmy się, by zapalały nam się „czerwone lampki” ostrzegawcze. Staraliśmy się nazwać te nadużycia, ponieważ każde z nich ma swoją nazwę: np. strawman (sofizmat rozszerzenia), równia pochyła czy fałszywy dylemat. Następnie próbowaliśmy „odtruć” język z ideologicznych naleciałości. Wnioski były jednoznaczne: kluczem jest trzymanie się faktów i prawdy. Ideologia zaczyna się tam, gdzie zaczynamy od nich odchodzić” – mówi Piekutowski.

Warsztat „W obliczu najgorszego”, skupiający się na egzystencjalnych aspektach tragedii i odwagi w obliczu kryzysu, poprowadził Maciej Papierski. – Mimo że temat był wyzwaniem, udało się nam porozmawiać na niezwykłym poziomie otwartości i głębi. Mówiliśmy o problemie tragedii w ujęciu egzystencjalnym – czyli zastanawiając się nad tym, jak w ogóle możemy ochronić nasze istnienie i znaleźć pokój w sytuacji kryzysowej. Bo czasem nie tylko pokój wymaga odwagi, ale wręcz samo bycie. Dla mnie był to czas prawdziwych, zmieniających coś we mnie spotkań – opowiada.

„Biblijne inspiracje w zrozumieniu pokoju”, warsztat prowadzony przez Kalinę Wojciechowską, zachęcał do odczytywania biblijnych przesłań w kontekście historycznym i współczesnym, przekładając je na codzienne postawy i decyzje.

– Wrażenia bardzo pozytywne, choć ludzie byli już zmęczeni po przesuniętych zajęciach. Przyszło 17 osób. Najpierw część wykładowa o ewolucji znaczenia szalom w ST i o różnych kontekstach eirene w NT. Jak mówili uczestnicy – dość wymagająca i nasycona treścią. Potem część warsztatowa – uczestnicy losowali wersety biblijne i w 4 grupach czteroosobowych prowadzili egzegezę tych tekstów opierając się na znaczeniu szalom i eirene poznanym na wykładzie. Odpowiadali na pytania o komponenty pokoju w danym tekście, W jako sposób Jezus wnosi nową jakość do rozumienia pokoju? Jak mogę być człowiekiem pokoju? Dyskusja i dzielenie się przemyśleniami, refleksjami były bardzo interesujące, pokazywały różne perspektywy, ale też trudności w zastępowaniu pokoju innym słowem, ekwiwalentem, który często wynika z kontekstu – mówi prof. Wojciechowska.

W ofercie był nawet pozwalający na odkrywanie radości z ruchu i partnerowania warsztat taneczny „Dance as a spiritual and relational practice”, pod kierunkiem Christiana Felbera.

„Relacje polsko-ukraińskie: gdzie jesteśmy dziś?”, prowadzony przez Natalię Kertyczak i Tadeusza Rudzkiego, umożliwiał dyskusję o emocjach, doświadczeniach i nadziejach w bezpiecznej atmosferze. Z kolei „Jak minimalizować długoterminowe skutki wojny – praktyki uzdrawiania, rozpoznawanie i radzenie sobie z PTSD”, z Anżeliką Trytiakową i Oksaną Horną, oferował narzędzia do radzenia sobie z traumą, w tym ćwiczenia stabilizujące emocje i budujące poczucie bezpieczeństwa.

Warsztat „Bliski Wschód w ogniu: Wprowadzenie do relacji izraelsko-palestyńskich”, prowadzony przez Michała Wojnarowicza z PISM, analizował politykę wewnętrzną i zagraniczną Izraela i Palestyny, konflikt izraelsko-palestyński oraz bezpieczeństwo na Bliskim Wschodzie.

Więcej informacji o wydarzeniu znaleźć można na stronie www.gniezno1000.pl

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.