Drukuj Powrót do artykułu

Ostatnia Wieczerza coraz bardziej obfita

29 marca 2010 | 13:41 | pb (KAI/AFP) / maz Ⓒ Ⓟ

Ostatnia Wieczerza, jaką spożył Jezus Chrystus ze swymi uczniami była na przestrzeni wieków przedstawiana przez malarzy z coraz większą ilością jedzenia na stole.

Do takiego wniosku doszli Brian Wansink, profesor marketingu i ekonomii stosowanej Uniwersytetu Cornell w Nowym York, i jego brat Craig, duchowny prezbiteriański. Przeanalizowali oni 52 najsłynniejsze obrazy z lat 1000-2000, przedstawiające Ostatnią Wieczerzę.

Z pomocą technik komputerowych stwierdzili oni, że w ciągu tysiąclecia wielkość talerzy znajdujących się przed Jezusem i Apostołami w stosunku do średniej wielkości postaci wzrosła na obrazach aż o 65,6 proc. Główny półmisek powiększył się o 69,2 proc., zaś kawałek chleba o 23,1 proc.

Daniem głównym najczęściej była ryba (18 proc., zwłaszcza węgorz), baranek (14 proc.) albo wieprzowina (7 proc.).

Według Briana Wansinka, sztuka odzwierciedlała rozwój rolnictwa w ciągu minionych 10 wieków, olbrzymi wzrost produkcji żywności, jej dostępności i jakości oraz możliwości nabywczych ludzi. Większe porcje jedzenia na większych talerzach zachęcały też ludzi do większej konsumpcji. – Ponieważ sztuka naśladuje życie, zmiany te są widoczne na obrazach przedstawiających najbardziej znaną kolację w historii – podkreśla amerykański naukowiec.

Studium braci Wansink zostało opublikowane w brytyjskim piśmie „The International Journal of Obesity”, poświęconym otyłości.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.