Drukuj Powrót do artykułu

Ostrzyhom: agencje prasowe najskuteczniejszym medium ewangelizacyjnym

02 października 2008 | 10:40 | st [KAI/SIR] // ro Ⓒ Ⓟ

Benedykt XVI pragnie, aby pracownicy środków społecznego przekazu przestrzegali prawdy informacji i prawdy o człowieku.

Stwierdzenie to znalazło się w papieskim przesłaniu do uczestników zgromadzenia plenarnego Rady Konferencji Biskupich Europy (CCEE), które w imieniu Ojca Świętego przesłał sekretarz stanu Stolicy Apostolskiej kard. Tarcisio Bertone. Przewodniczący 33 episkopatów krajowych oraz biskupi Luksemburga, Monako i Mołdawii od 30 września obradują w Ostrzyhomiu na Węgrzech na temat „Kościół i media. O wspólną służbę prawdzie”.
Podczas dzisiejszej sesji przewodniczący Komisji CCEE „Media” bp Jean-Michel di Falco Leandri z Francji przedstawił wyniki ankiety przeprowadzonej przez Radę w poszczególnych episkopatach, zatytułowanej „Kościół a media”. Wynika z niej, że w wielu wypadkach Kościół jest nadal postrzegany jako główna instytucja promująca człowieka i broniąca wartości w obliczu ataków kultury materialistycznej i liberalnej.

Biskup sprawozdawca zaproponował m.in. utworzenie europejskiej szkoły dziennikarstwa katolickiego, wspólnej stacji katolickiej, banku danych a także programów telewizyjnych i radiowych. Jego zdaniem warto zredagować internetowy słownik terminów kościelnych i w ten sposób przyczynić się do formacji dziennikarzy. Biskup widzi też potrzebę utworzenia sieci rzeczników prasowych poszczególnych diecezji na naszym kontynencie.

Przewodniczący komisji medialnej zauważył, że wprawdzie nie sposób mówić w Europie o jakiejś zorganizowanej kampanii oczerniającej Kościół, to jednak często mamy do czynienia z atakiem na wartości chrześcijańskie (małżeństwo, rodzina, problem obrony życia). Z przeprowadzonej ankiety wynika potrzeba bezpośredniego dialogu z dziennikarzami oraz gotowości poszczególnych biskupów i ich rzeczników do odpowiedzi na stawiane pytania. Stąd decyzje niektórych episkopatów o utworzeniu i rozwoju własnych środków przekazu (dzienniki, telewizja, radio, agencje prasowe).

Zdaniem francuskiego hierarchy, do najskuteczniejszych i najważniejszych środków należą strony internetowe i agencje prasowe. Świat mediów należy uznać za teren ewangelizacji. Sukces pracy katolickich środków przekazu zależy przede wszystkim od komunikowania się w Kościele i wymaga on cierpliwości, kompetencji i wzajemnej znajomości – stwierdził bp J.-M. di Falco, ktory sam wcześniej przez wiele lat był rzecznikiem prasowym episkopatu francuskiego.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.