Drukuj Powrót do artykułu

Papież o św. Tomaszu z Akwinu: doskonały przykład współistnienia wiary i rozumu

07 marca 2024 | 17:49 | tom | Watykan Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Zuma/Evandro Inetti / SplashNews.com/East News

Franciszek podał św. Tomasza z Akwinu (1225-1274) jako doskonały przykład współistnienia wiary i rozumu. „Jest on nowoczesnym autorem, którego wizja oferuje świeże i aktualne spojrzenie na nasz zglobalizowany świat, zdominowany przez pozytywizm prawny i kazuistykę” – stwierdził papież. Dzisiaj, 7 marca, przypada 750. rocznica śmierci jednego z najwybitniejszych teologów i filozofów w historii.

Dominikański teolog był „głęboko przekonany, że nie może być fundamentalnej sprzeczności między prawdą objawioną a prawdą odkrytą przez rozum, ponieważ Bóg jest prawdą i światłem, które oświetla całą wiedzę”, napisał Franciszek w przesłaniu na warsztaty Papieskiej Akademii Nauk Społecznych z okazji 750. rocznicy śmierci św. Tomasza z Akwinu na temat: „Ontologia społeczna i prawo naturalne Akwinaty w perspektywie. Spostrzeżenia dla i z nauk społecznych”. Ich uczestnicy starają się odpowiedzieć na pytanie: „Co myśl jednego z najwybitniejszych teologów w historii Kościoła ma wspólnego z rozwojem nauk społecznych?”, badając relacje „między wiarą i rozumem a sposobami, w jakie relacje między ludźmi są artykułowane i rozwijają się”.

„Z pewnością św. Tomasz nie kultywował nauk społecznych w takim sensie, w jakim rozumiemy je dzisiaj”, zauważa Franciszek, niemniej jednak dzięki swoim studiom był ich prekursorem, a to dlatego, że dla niego było oczywiste, i stwierdza to w Summie, że osoba, jako stworzenie Boga, reprezentuje „to, co najszlachetniejsze w całym wszechświecie”. A ponieważ na poziomie myśli Akwinata utrzymywał, że Bóg jest „prawdą i światłem, które oświeca wszelkie rozumienie”, a zatem nie może być „żadnej fundamentalnej sprzeczności między prawdą objawioną a prawdą odkrytą przez rozum”, wynika z tego, „że dobra duchowe poprzedzają dobra materialne i że wspólne dobro społeczeństwa poprzedza dobro jednostki”.

Franciszek podkreśla na przykład uwagę, jaką Doktor Anielski poświęca kwestiom sprawiedliwości, zwłaszcza w Komentarzach, co pokazuje jego „wpływ na kształtowanie współczesnej myśli moralnej i prawnej”. Akwinata, przypomina papież, potwierdza „wewnętrzną godność i jedność osoby ludzkiej” – zarówno cnót ciała, jak i cnót „duszy rozumnej” – które umożliwiają jej rozróżnienie między prawdą a fałszem oraz między dobrem a złem”. Jest to to, co św. Tomasz nazywa „inteligencją Bożą”, czyli „wrodzoną zdolnością” człowieka „do rozeznawania i porządkowania lub kierowania czynami do ich ostatecznego celu poprzez miłość”, zwaną inaczej „prawem naturalnym”.

I w tym tkwi nowoczesność autora Summy, ponieważ dzisiaj – zapewnia Franciszek – konieczne jest ponowne rozważenie tej, jak to nazywa Akwinata, „naturalnej skłonności do poznania prawdy o Bogu i życia w społeczeństwie”, aby – dodaje papież – „kształtować myśl społeczną i politykę w sposób, który promuje, a nie utrudnia autentyczny ludzki rozwój jednostek i narodów”. Zaufanie Tomasza do prawa naturalnego zapisanego w sercu człowieka może zaoferować, podkreśla Franciszek, „świeże i ważne spostrzeżenia dla naszego zglobalizowanego świata, zdominowanego przez pozytywizm prawny i kazuistykę”, nawet jeśli – jak przyznaje – „nadal poszukuje solidnych podstaw dla sprawiedliwego i humanitarnego porządku społecznego”.

Jako myśliciel chrześcijański, Tomasz z Akwinu uznaje działanie „łaski odkupieńczej” przyniesionej przez Jezusa w ludzkim działaniu, która oprócz korzyści duchowych ma, jak zauważa Franciszek, „bogate implikacje” dla zrozumienia dynamiki „solidnego porządku społecznego opartego na pojednaniu, solidarności, sprawiedliwości i wzajemnej trosce”. W tym miejscu papież cytuje Benedykta XVI, który w encyklice „Caritas in Veritate” potwierdził, że mężczyzna i kobieta, jako obiekty Bożej miłości, stają się z kolei podmiotami miłości, wezwanymi do odzwierciedlania tej miłości i tworzenia sieci miłości w służbie sprawiedliwości i dobra wspólnego. Dynamika „miłości otrzymywanej i dawanej”, która – jak zauważa – dała początek nauce społecznej Kościoła”, której celem jest zbadanie, w jaki sposób „społeczne korzyści Odkupienia mogą stać się widoczne w życiu mężczyzn i kobiet”.

Franciszek kończy refleksją, która wpisuje się w okres Wielkiego Postu i przypomina, że refleksja ta musi być zawsze połączona z praktyczną demonstracją chrześcijańskiej miłości. „W ciągu tych lat mojego pontyfikatu – pisze – starałem się uprzywilejować gest umycia nóg”, który jest „niewątpliwie wymownym symbolem Błogosławieństw” Jezusa i „ich konkretnego wyrazu w dziełach miłosierdzia”. Ponieważ „Jezus wiedział, że jeśli chodzi o inspirowanie ludzkiego serca, przykłady są ważniejsze niż powódź słów”.

Pełny tekst przesłania publikujemy TUTAJ.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.