Drukuj Powrót do artykułu

Pelplin: media wspierają ewangelizację

26 marca 2011 | 20:06 | xis Ⓒ Ⓟ

W dziele ewangelizacji media wspierają Kościół – rozmawiano o tym w Bibliotece Diecezjalnej w Pelplinie, 26 marca br. Odbyło się tam sympozjum pod hasłem „Kościół w mediach”.

Uczestniczący w nim biskup pelpliński Jan Bernard Szlaga zauważył, że do dyskusji w mediach należy mieć stosowną wiedzę, inaczej są one „złudne, mylące a niekiedy nawet gorszące”. Wśród prelegentów był rzecznik Konferencji Episkopatu Polski ks. Józef Kloch.

Prowadzący spotkanie ks. prałat Ireneusz Smagliński, dyrektor diecezjalnego Radia Głos i rzecznik biskupa pelplińskiego, odwołał się do praktyk żywego kontaktu papieża Jana Pawła II z mediami. Odwołał się też do refleksji ks. Federico Lombardiego z Watykanu, który zaświadczał kiedyś o wnikliwym zainteresowaniu papieża Polaka w jaki sposób odbierają jego posługę media, szczególnie po pielgrzymkach zagranicznych.

Po wspólnej modlitwie południowej, alumn Wyższego Seminarium Duchownego w Pelplinie Jarosław Oszuścik zaprezentował wyniki ankiety przeprowadzonej w tym roku wśród 300 uczniów szkół średnich na terenie diecezji pelplińskiej. Wynika z niej, że młodzi najczęściej korzystają z telewizji, radia i Internetu. Najczęściej w mediach szukają rozrywki. Jeżeli tematyka religijna ma pojawiać się w mediach, to uczniowie wskazali, że najlepiej żeby była obecna w mediach katolickich (39 proc.). Jednocześnie wykazało badanie, iż młodzież jest zainteresowana życiem Kościoła (52 proc.). Większość ankietowanych jest zdania, że informacje o Kościele w mediach są zmanipulowane (30 proc.). Uczestnicy badania stwierdzili również, że tylko częściowo rozumieją język Kościoła w mediach (38 proc.) a 18 proc. uznało, że jest nudny. Ponad 51 proc. badanych jest zdania, że przez media należy ewangelizować współczesny świat.

O roli mediów w Kościele mówił wykładowca środków komunikacji społecznej w pelplińskim seminarium ks. dr Wojciech Węckowski. Przypomniał zatroskanie papieży i soboru watykańskiego II sprawami mediów. Przypomniał, że możliwości mediów są zależne od ich warunków technicznych. Mówiąc zaś o odbiorcach mediów, prelegent uzależnia ich wpływ mediów na nich od „hierarchii wartości użytkownika, wiedzy moralnej i przygotowania intelektualnego”. Za nauczaniem soborowym ks. Węckowski przypomniał, że „Kościół w środkach przekazu widzi dar Boży”, który powinien pomnażać braterstwo między ludźmi i poznanie prawdy. Zauważył wykładowca, że media pozwalają dzisiaj zobaczyć pracę misjonarzy, szeroko rozumiane życie Kościoła a także mieć udział w tworzeniu kultury. W dziele ewangelizacji widzi ks. Węckowski ważne wsparcie przez media, ale nigdy nie zastąpią one osobistego udziału w liturgii, w pielgrzymce czy też nie zastąpią osobistej medytacji. We wnioskach prelegent zauważył, że wartość mediów zależy od wykorzystania ich zarówno przez twórców mediów jak i ich odbiorców.

O relacjach między Kościołem a mediami mówił rzecznik Konferencji Episkopatu Polski ks. dr Józef Kloch. Szeroko omawiał formy pracy rzecznika w Kościele. Wskazał na potrzebę mówienia o Kościele językiem współczesnego człowieka i standardów medialnych. Ks. Kloch przyznał, że rolą rzecznika jest przekazywanie oficjalnego głosu Kościoła, ale także bycie do dyspozycji dla dziennikarzy, którzy potrzebują rzeczowej i fachowej wiedzy o Kościele.

Rzecznik Episkopatu przyznał jednocześnie, że wiedza dziennikarzy na tematy religijne często bywa powierzchowna. Stąd rodzą się nieprawdziwe głosy o Kościele. Potrzeby dziennikarskie wymagają szybkich reakcji Kościoła, ale bywa to kosztem solidnego wyjaśnienia problemu czy jakiegoś zagadnienia religijnego. Jako przykład źle wyjaśnianej, a nawet zmanipulowanej informacji o Kościele uznaje ks. Kloch sprawę działania komisji majątkowej, która zajmowała się zwrotem zagrabionego przez władze PRL majątku kościelnego.

Podsumowania sympozjum dokonał biskup pelpliński. Bp Szlaga zachęcał kleryków, aby tematyką mediów się interesowali, szczególnie z myślą o przyszłej pracy duszpasterskiej, w której często obecne są gazetki parafialne a także kierowane są do księży pytania ze strony dziennikarzy. Hierarcha wyrażając uznanie za pomysł sympozjum, jego formę i treść podkreślił, że wartością spotkania były prelekcje fachowców w dziedzinie medialnej. Obecnych na sali duszpasterzy a także licznie zgromadzoną młodzież, biskup pelpliński zachęcał, aby byli „zwiastunami prawdy, którą trzeba najpierw poznać, aby dyskutować”. Polemiki, w których uczestnicy nie posiadają stosownej wiedzy, a takie zauważa bp Szlaga w mediach, są „złudne, mylące a niekiedy nawet gorszące”.

Inicjatorem i organizatorem sympozjum było Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie, a koordynatorem ks. dr Wojciech Węckowski, zastępca redaktora naczelnego dwutygodnika diecezjalnego „Pielgrzym”.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.