Drukuj Powrót do artykułu

Płock: trwają prace 43. Synodu Diecezji Płockiej

16 lutego 2013 | 20:45 | eg Ⓒ Ⓟ

Zagadnienia związane z nową ewangelizacją, różnymi rodzajami duszpasterstw, promocją rodziny, dialogiem ekumenicznym i ochroną zabytków sakralnych omawiano podczas spotkań Komisji Głównej 43. Synodu Diecezji Płockiej w dniach 7 i 15 lutego w Opactwie Pobenedyktyńskim w Płocku. Przewodniczący Synodu bp Piotr Libera podkreślał, że niebawem w diecezji rozpocznie się etap „rozmowy synodalnej”, do której zostaną zaproszeni członkowie Parafialnych Zespołów Synodalnych.

„Za kilka tygodni w diecezji rozpocznie się pierwszy, bardzo ważny etap `rozmowy synodalnej`. Będzie to niejako etap `uczenia się Kościoła`, szkoła wędrowania z Kościołem, w Kościele i dla Kościoła. Pomoże ukazać obszary, w których Kościół powinien być bardziej obecny. Na podstawie napływających z zespołów odpowiedzi i wniosków będziemy tworzyć dokumenty synodalne, a potem dyskutować nad nimi i poddawać pod głosowanie w trakcie uroczystych sesji synodalnych. Takie sesje będą trzy, najbliższa – w sobotę 25 maja, w wigilię Uroczystości Trójcy Przenajświętszej” – zapowiedział biskup płocki.

Licząca około 40 osób Komisja Główna 43. Synodu Diecezji Płockiej spotkała się dwukrotnie: w dniach 7 i 15 lutego, w Opactwie Pobenedyktyńskim w Płocku. Każdy z przewodniczących 13 Komisji Synodalnych złożył sprawozdanie z prac swojej komisji. Przewodniczący (w tym gronie jest 11 księży i 2 osoby świeckie) mówili o tym, co udało się im wypracować w ramach komisji, ale także o trudnościach, które napotkali w toku prac. Potem przedstawione przez nich wypracowane dokumenty oceniali tzw. relatorzy.

Spektrum poruszanych w Synodzie zagadnień było bardzo szerokie: od rodzajów duszpasterstwa, poprzez nową ewangelizację, dialog ekumeniczny i międzyreligijny, ochronę i promocję rodziny, ochronę zabytków sakralnych, kult Boży, formy działalności charytatywnej Kościoła, funkcjonowanie instytucji diecezjalnych, działalność Wyższego Seminarium Duchownego, po formację duchowieństwa.

Członkowie Komisji Głównej mieli okazję wypowiedzieć się na temat otrzymanych wcześniej projektów dokumentów: statutów, instrukcji, regulaminów oraz dokumentu głównego (lub jego części). Część z nich była poprawiana, inne tworzono od nowa. Część z przedstawionych dokumentów zostanie do końca lutego przesłana do 248 parafii w diecezji, gdzie odniosą się do nich Parafialne Zespoły Synodalne.

Na czas Synodu stały się nimi przede wszystkim Parafialne Rady Duszpasterskie, ale także rady składające się z członków wspólnot religijnych czy innych grup (np. Kół Gospodyń Wiejskich). Nadesłane uwagi i poprawki Parafialnych Zespołów Synodalnych zostaną uwzględnione w dokumentach, które ostatecznie będą poddane pod głosowanie podczas majowej sesji plenarnej Synodu.

Każde spotkanie Komisji Głównej poprzedziła specjalnie ułożona „Modlitwa Synodalna”, prowadzona przez biskupa płockiego.

43. Synod Diecezji Płockiej rozpoczął się 14 października 2012 r., uroczystym przejściem biskupa płockiego Piotra Libery przez wiodące do bazyliki katedralnej Drzwi Płockie – „Płockie Porta Fidei”. Synod ma potrwać około 2 lat. W pracach synodalnych biorą udział księża, siostry zakonne, wdowy konsekrowane, wierni świeccy. Zajmują się oni wyznaczonymi zagadnieniami prawnymi i duszpasterskimi, związanymi z życiem i funkcjonowaniem Kościoła. Efektem Synodu ma być odnowa diecezji płockiej na poziomie ewangelizacyjno-formacyjnym, administracyjno-prawnym i organizacyjno-instytucjonalnym.

Informacje o Synodzie znaleźć można na stronie www.diecezjaplocka.pl, w zakładce: XLIII Synod Diecezji Płockiej.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.