Drukuj Powrót do artykułu

Płock: V Dziennikarski Podwieczorek u Biskupa

02 października 2013 | 12:23 | eg Ⓒ Ⓟ

Kilkudziesięciu dziennikarzy mediów lokalnych i regionalnych z diecezji płockiej wzięło udział w V Dziennikarskim Podwieczorku u Biskupa, który odbył się 1 października, z inicjatywy bp. Piotra Libery w Opactwie Pobenedyktyńskim w Płocku. Gościem spotkania była Ewa Czaczkowska, znana publicystka katolicka, autorka biografii św. siostry Faustyny Kowalskiej i prymasa Stefana Wyszyńskiego. Mówiła o tym, w jaki sposób i dlaczego zmienił się sposób pisania o Kościele.

Spotkanie z redaktorami naczelnymi mediów katolickich i świeckich, lokalnych i regionalnych, zostało zorganizowane z okazji obchodzonego jesienią w Polsce Światowego Dnia Środków Społecznego Przekazu. Gospodarz spotkania bp Libera przypomniał, że ostatnie papieskie Orędzie, dotyczące Światowego Dnia Środków Społecznego Przekazu, obchodzonego w Polsce we wrześniu, dotyczyło portali społecznościowych – „bram prawdy i wiary”. Stwierdził, że Kościół stara się współpracować z mediami z „kontynentu elektronicznego” i nadążać za wezwaniem do korzystania z nich.

Gościem spotkania była Ewa Czaczkowska, dziennikarka, pracownik naukowy Instytutu Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa UKSW w Warszawie, laureatka nagrody im. bp. Jana Chrapka „Ślad”. „W ciągu minionych 20 lat zmienił się sposób pisania o Kościele i zmieniło się dziennikarstwo – uważa publicystka. – Najlepiej wspominam lata 90. Wtedy dziennikarstwo było najbliższe temu, czym być powinno: służyło realizacji misji, było zgodne z zasadami etyki, kierowało się solidarnością. Owszem, prowadzono duże debaty, ale one były rzetelne i merytoryczne, dążyły do znalezienia prawdy. Wtedy media rzeczywiście były czwartą władzą”, stwierdzała założycielka portalu Areopag21.pl.

Zdaniem Czaczkowskiej, zmiana na gorsze nastąpiła w latach 2003-2005. Nadszedł czas silnej presji na news-owość, zaczęto akcentować emocje, nie oddzielano ich od komentarza. Doszło do tego, ze „dziennikarstwo w klasycznym rozumieniu umarło”. Pojawiła się tabloidyzacja i komercjalizacja mediów. Zawód dziennikarza się spauperyzował, od dziennikarza bardziej potrzebny stał się media worker.

Publicystka mówiła, że Jan Paweł II był przez media traktowany jako „produkt, towar”, który dobrze się sprzedaje. Gdy Papież zmarł, przyszedł czas walki kulturowo-cywilizacyjnej. Duża część mediów „walczy z Kościołem”, najskuteczniej – gdy posiada stacje telewizyjne. Ale na rynku prasy są już tytuły, które przełamują tę sytuację, przykład tygodniki „Gość Niedzielny”, „Do Rzeczy”, „W Sieci”.

W czasie dyskusji pojawiło się pytanie, czy Kościół „nie przespał” spraw medialnych; również postulat stworzenia jednej, silnej telewizji internetowej katolickiej i portalu, na których znajdą się interesujące katolików informacje. Z kolei bp Libera zauważył, że ludzie nie są świadomi, jaką ogromną rolę odgrywają właściciele na przykład danej stacji telewizyjnej. Widz nie jest do końca świadomy, jak bardzo rzutuje to na rodzaj i formę przekazu.

Poza tym w trakcie podwieczorku ks. dr Włodzimierz Piętka, redaktor naczelny płockiej edycji „Gościa Niedzielnego”, zaprosił na październikowe Dni Kultury Chrześcijańskiej w Płocku, których jest koordynatorem. Natomiast ks. dr Jarosław Kamiński, dyrektor wydziału duszpasterskiego Kurii Diecezjalnej Płockiej przedstawił najważniejsze wydarzenia, które będą miały miejsce w diecezji w obecnym roku duszpasterskim. Zaliczył do nich rekolekcje kerygmatyczne w parafiach, kampanię informacyjną „Aborcja? – Adopcja!”, 23. Sacrosong Diecezji Płockiej oraz Diecezjalną Pielgrzymkę Strażaków do Austrii i Włoch.

Dziennikarski Podwieczorek u Biskupa został zorganizowany w diecezji płockiej po raz piąty. Uczestniczyło w nim kilkadziesiąt osób: redaktorów naczelnych i dziennikarzy z mediów katolickich i świeckich, lokalnych i regionalnych: z gazet, portali internetowych, rozgłośni radiowych. Obecni byli także księża pracujący w Kurii, którzy na co dzień przekazują mediom informacje.

„Takie spotkania są, jak napisał w styczniu tego roku w Orędziu na Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu Benedykt XVI w kontekście portali społecznościowych – przestrzenią ewangelizacji. Służą one także do wymiany doświadczeń i podzielenia się refleksjami. Uczestnicy spotkania w natłoku zajęć dziennikarskich znajdują czas, aby spotkać się z biskupem swojej diecezji. W Polsce jest zaledwie kilka diecezji, w których biskup spotyka się z dziennikarzami w podobnej formule” – komentowała Elżbieta Grzybowska, rzecznik Kurii Diecezjalnej Płockiej.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.