Drukuj Powrót do artykułu

Płock: zakończył się 19. Festiwal Muzyki Jednogłosowej

17 marca 2013 | 21:14 | eg Ⓒ Ⓟ

19. Festiwal Muzyki Jednogłosowej zakończył się 17 marca w Płocku. W murach XII-wiecznej katedry na Wzgórzu Tumskim płocczanie mieli okazję wysłuchać utworów muzyki bizantyjskiej, cerkiewnej i chorału gregoriańskiego.

Starożytne dzieła muzyczne wykonywali śpiewacy z Niemiec, Ukrainy i Polski. Festiwal Muzyki Jednogłosowej jest najważniejszym wydarzeniem muzycznym w czasie Wielkiego Postu w Płocku.

W czasie festiwalu wystąpił znakomity niemiecki kwartet VocaMe, którym kierują Sigrid Hausen oraz Michael Popp specjalizuje się w wykonywaniu starożytnej muzyki pozaliturgicznej, niemieckiej i obcej. Podczas sobotniego koncertu śpiewaczki, także przy akompaniamencie starożytnych instrumentów, wykonały dzieła bizantyjskiej kompozytorki Kassi – żyjącej w średniowieczu bizantyjskiej opatki, poetki, kompozytorki i hymnografii, także pierwszej, znanej z imienia średniowiecznej kobiety kompozytorki.

W repertuarze kwartetu znalazły się liczne kompozycje Kassii, jej hymny i tropariony. Natomiast w drugiej części koncertu można było natomiast usłyszeć również rzadko wykonywane dzieła św. Hildegardy z Bingen.
Ponadto koncert w katedrze dał ośmioosobowy chór Kalophonia z Lwowa. Jego członkami są śpiewacy Filharmonii Lwowskiej.

Chór wykonał dla płocczan muzykę liturgiczną Cerkwi unickiej, śpiewy greckie oraz staroruskie. Śpiewacy zaprezentowali też śpiewy monodyczne, praktykowane w Kościele wschodnim aż do XVI w., jak również najstarszy liturgiczny repertuar wielogłosowy. Ich występ był niewątpliwą ucztą dla melomanów.

W programie festiwalu znalazł się także występ zespołu Mulierum Schola Gregoriana Clamaverunt Iusti z Polski. Artyści wykonali w śpiewie gregoriańskim i ambrozjańskim utwór „Ecce Quomodo Moritur Iustus” czyli Mękę Pańską. Skład zespołu tworzą specjalistki muzykologii po UKSW w Warszawie oraz studentki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Wszystkie wieczorne koncerty były bezpłatne. Tradycyjnie wzięła w nich udział duża grupa płocczan – miłośników muzyki jednogłosowej i sakralnej. Największą frekwencją cieszył się niedzielny koncert artystów z Ukrainy.

Festiwal Muzyki Jednogłosowej jest najważniejszym wydarzeniem muzycznym w Płocku w Wielkim Poście. Każdego roku gromadzi wielu płocczan, którzy w murach XII-wiecznej bazyliki katedralnej chcą wysłuchać unikatowych dzieł muzycznych. Jego naczelną ideą jest prezentowanie najstarszych zabytków chrześcijańskiej kultury muzycznej.

Organizatorami festiwalu są: Urząd Miasta Płocka, Płocki Ośrodek Kultury i Sztuki, Bazylika Katedralna, Kuria Diecezjalna Płocka.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Drukuj Powrót do artykułu

Płock: zakończył się 18. Festiwal Muzyki Jednogłosowej

26 marca 2012 | 15:30 | eg Ⓒ Ⓟ

Schola Kaplicy Cesarskiej z Wiednia i Ars Choralis z Kolonii byli m.in. gośćmi 18. Festiwalu Muzyki Jednogłosowej, który odbył się w dniach 23-25 marca w murach bazyliki katedralnej w Płocku. Festiwal tradycyjnie organizowany jest w Wielkim Poście, a w repertuarze znajdują się utwory opowiadające o męce i śmierci Jezusa Chrystusa.

Tegoroczną edycję festiwalu rozpoczęła Schola Kaplicy Cesarskiej z Wiednia. Znakomity zespół wokalny, rekrutujący się z byłych śpiewaków wiedeńskiego Knabersaenger, zaprezentował w mistrzowski sposób chorałowe śpiewy Wielkiego Tygodnia.

Owacjami nagrodzili słuchacze występ formacji „Ars Choralis” z Kolonii w Niemczach. Zaśpiewała ona moralitet wokalno-muzyczny „Ordo virtutum” św. Hildegardy z Bingen. Była to pierwsza prezentacją dzieła niemieckiej kompozytorki na terenie Polski.

Biskup Piotr Libera przypomniał, że w tym roku św. Hildegarda z Bingen zostanie ogłoszona doktorem Kościoła. Wyraził także wdzięczność artystkom z Kolonii za możliwość uczestnictwa w pięknej celebracji misterium, pokazującego walkę duszy człowieka między szatanem a dobrem, uosobionym w cnotach kardynalnych. Stwierdził także, że przepiękny śpiew jednogłosowy może być wzorem jak wielbić Boga w niebie, wraz z aniołami.

Ostatni z koncertów wykonali Sabine Lautzenberger i Baptist`a Romain`a. Niemiecka śpiewaczka zaprezentowała bizantyjskie śpiewy liturgiczne, trzy ody św. Hildegardy z Bingen oraz kilka pieśni francuskich truwerów ku czci Bogurodzicy. Drugi z wykonawców, francuski instrumentalista z Lyonu, towarzyszył jej na średniowiecznych instrumentach fideli i dudach. Towarzyszenie to przybierało momentami charakter improwizacji w stylu epoki.

Organizatorami 18. Festiwalu Muzyki Jednogłosowej byli: Kuria Diecezjalna, parafia katedralna pw. św. Zygmunta, Urząd Miasta Płocka, Płocki Ośrodek Kultury i Sztuki. Każdy z koncertów prowadził Piotr Orawski z II programu Polskiego Radia.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.