Drukuj Powrót do artykułu

„Pocieszycielka Strapionych” – maryjny muzyczny projekt na Adwent i czas pandemii

30 listopada 2020 | 15:40 | dg | Kraków Ⓒ Ⓟ

Sample

Jedenaście utworów, których teksty zaczerpnięte zostały z bogatej tradycji Kościoła katolickiego: dawne modlitwy i hymny ku czci Maryi, uzupełnione Suplikacjami w kompozycjach Mariusza Kramarza – to wszystko składa się na projekt Fundacji inCanto „Pocieszycielka Strapionych”.

– Przyzwyczailiśmy się do modlitwy Litanią w maju – to piękna, polska tradycja, jednak również Adwent ma swoją głęboką maryjną wymowę. Podobnie jak Różaniec towarzyszy nam przez cały rok, nie tylko w październiku, tak też pełne głębokiej pobożności wezwania Litanii Loretańskiej mogą wybrzmiewać o każdym czasie – mówi KAI Łukasz Serwiński, prezes Fundacji inCanto.

Inspiracją dla powstania projektu stał się cykl spotkań prowadzonych przez krakowskiego biblistę Michała Wilka: „Miriam – Matka Boża w Biblii, apokryfach, sztuce starożytnej i muzyce”.

Gdy twórcy planowali realizację nagrań utworów Mariusza Kramarza, nie przypuszczali, że powstaną one w czasie pandemii i w okolicznościach tak radykalnie zmieniających wszystkie obszary ludzkiego życia.

– Kiedy nagrywaliśmy materiał składający się na cykl „Pocieszycielka Strapionych” wydawało się, że jesteśmy na dobrej drodze do uporania się z globalnym zagrożeniem i jego treść będzie tylko pretekstem do wspomnienia trudnej próby przez jaką przeszliśmy wspólnie tak niedawno. Dziś, kiedy przyszedł czas publikacji nagrań, ich wymowa, układ i charakter mają szansę posłużyć nam jeszcze bardziej niż kilka miesięcy temu. Sytuacja pandemiczna, napięcie w społeczeństwie, poczucie zagrożenia, nieufność, rozczarowanie, smutek, a wreszcie… strapienie. Czy kiedykolwiek byliśmy bliżej odczuwania tych wszystkich emocji na raz? – mówi Łukasz Serwiński.

W realizację projektu zaangażowani byli: kompozytor Mariusz Kramarz i Cracow Baroque Consort, sopranistka Carine Tinney. Za część wokalno-instrumentalną odpowiadała jako dyrygent Katarzyna Śmiałkowska. W wykonaniu wzięli udział instrumentaliści zaproszeni do projektu przez samego kompozytora. Nad profesjonalną realizacją nagrań czuwał Kamil Madoń, który jest również autorem reżyserii dźwięku. Nagrania audio realizowano w auli św. Szymona w krakowskim klasztorze oo. Bernardynów, a nagrania wideo w krakowskim kościele i krypcie oo. Pijarów oraz w kościele oo. Zmartwychwstańców przy ul. Łobzowskiej.

Nagrania, wideo oraz partytury do pobrania dostępne są na stronie Fundacji.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.