Drukuj Powrót do artykułu

Podbeskidzie: wnętrza drewnianych kościołów odzyskują historyczny blask

06 października 2020 | 11:38 | rk | Polanka Wielka Ⓒ Ⓟ

Polichromie w drewnianych kościołach Podbeskidzia odzyskują dawny blask dzięki pracom w ramach specjalnego projektu konserwatorsko-restauratorskiego zainicjowanego przez diecezję bielsko-żywiecką. Specjaliści swą troską objęli wnętrza drewnianych świątyń w okolicach Oświęcimia – w Grojcu, Nidku, Osieku i Polance Wielkiej.

Jak wyjaśnia ks. dr Szymon Tracz, konserwator architektury i sztuki sakralnej diecezji bielsko-żywieckiej, po rozebraniu ołtarza głównego i dwóch bocznych w Polance Wielkiej okazało się, że pierwotny zrąb ścian renesansowego kościoła zdobiła polichromia figuralna, której fragmenty odsłoniły się spod klasycyzującego szalowania wykonanego prawdopodobnie podczas wielkiego remontu kościoła w 1799 roku.

„Ukazały się fragmenty dekoracji malarskich z pierwszej połowy XVIII w. Partie te wymagają oczyszczenia, ale już pierwsze badania fizykochemiczne wykazały obecność tzw. błękitu pruskiego, który wynaleziono na pocz. XVIII wieku, co pozwala ustalić dolną granicę ich powstania. Za lewym ołtarzem bocznym wyłoniły się fragmenty Sądu Ostatecznego z demonami, a za prawym malowany baldachim nad ołtarzem oraz fragment postaci koni” – wyjaśnia naukowiec z UPJPII.
Z kolei na parapecie chóru muzycznego kościoła w Nidku odsłonięto fragment polichromii rokokowej. „Polichromia z drugiej połowy XVIII w. w Nidku zastąpiła dekorację XVII-wieczną, widoczną za lewym ołtarzem bocznym, gdzie można rozpoznać postać św. Mikołaja. I dopiero na bardzo żywo malowanej dekoracji rokokowej powstała obecnie zachowana bardziej stonowana malatura w duchu modnego w XIX wieku klasycyzmu” – dodaje ks. dr Tracz.

Z kolei w Grojcu i Osieku trwają prace przy odczyszczaniu i uzupełnianiu polichromii w kruchtach obu kościołów oraz w osieckiej zakrystii. Są to skromne dekoracje ożywiane nieznacznymi partiami ornamentalno-roślinnymi. Zostały one sfinansowane w ramach wkładu własnego parafii przekazanego przez Starostwo Powiatowe w Oświęcimiu.

Prace w Polance Wielkiej są realizowane w ramach projektu pod nazwą „Beskidzkie Muzeum Sakralnej Architektury Drewnianej Diecezji Bielsko-Żywieckiej – udostępnienie dziedzictwa kulturowego Podbeskidzia poprzez nadanie nowych funkcji kulturalnych drewnianym obiektom zabytkowym”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 VIII Oś Priorytetowa: Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury. Dofinansowanie projektu z UE wynosi 16 812 003 PLN.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.