Drukuj Powrót do artykułu

Podsekretarz Synodu: opór przeciw procesowi synodalnemu często pochodzi z zewnątrz

22 listopada 2025 | 15:31 | Mario Trifunovic, katholisch.de, tłum. st (KAI) | Watykan Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Vatican News

Należy wyrażać i uznawać obawy, należy stworzyć przestrzeń dla prawdziwych doświadczeń – stwierdza siostra Nathalie Becquart, podsekretarz w Sekretariacie Synodu Biskupów. W wywiadzie dla niemieckiego portalu katolickiego katholisch.de wyjaśnia ona również, czy w przyszłości może istnieć różnorodność posług.

Kościół katolicki znajduje się obecnie w fazie wdrażania Synodu o synodalności. Został ustalony harmonogram do 2028 r., ale chociaż w wielu miejscach podjęto już pierwsze konkretne kroki, kluczowe pytania pozostają bez odpowiedzi: Jak można praktykować synodalność w bardzo zróżnicowanych kontekstach kulturowych i kościelnych? Jakie możliwości eksperymentowania się otwierają – i gdzie są ich granice? Jedną z najważniejszych osób zaangażowanych w ten proces jest podsekretarz Sekretariatu Generalnego Synodu, francuska teolog i zakonnica Nathalie Becquart.

Mario Trifunovic¸ katholisch.de: Proszę Siostry, podczas jubileuszu zespołów synodalnych siedmiu przedstawicieli z różnych regionów przedstawiło papieżowi Leonowi XIV pierwsze wyniki fazy wdrożeniowej. Jak je Siostra ocenia?

Siostra Nathalie Becquart: Prezentacje siedmiu przedstawicieli kontynentów podczas Jubileuszu Zespołów Synodalnych pokazały niezwykle zróżnicowane podejście do synodalności na całym świecie. Raporty z różnych kontynentalnych konferencji biskupów pokazują, że wdrażanie w Kościołach lokalnych już się rozpoczęło i generuje kreatywność duszpasterską, która dostosowuje się do lokalnych kontekstów, a jednocześnie odnosi się do dokumentu końcowego Synodu. Kilka regionów charakteryzuje się szczególnie dynamicznym wdrażaniem. Ameryka Łacińska pod wieloma względami przoduje w synodalności dzięki procesowi Rady Biskupów CELAM dotyczącemu recepcji Soboru Watykańskiego II. Widzimy również, jak Azja z entuzjazmem powołała komisję ds. synodalności. Ale inne regiony również podejmują wysiłki…

Katholisch.de: Czy są też regiony, które wykazują szczególną niepewność?

–  Papież Leon XIV bezpośrednio odniósł się do kwestii oporu wobec procesu synodalnego, w szczególności do obaw niektórych osób, stwierdzając, że jest to próba osłabienia autorytetu biskupów. Zwrócił się szczególnie do księży – nawet bardziej niż do biskupów – aby otworzyli swoje serca i uczestniczyli w tych procesach, zauważając, że opór często wynika z obaw i braku wiedzy.

Katholisch.de: Papież Leon XIV odniósł się do „różnic kulturowych” w procesie wdrażania. Jak można realizować synodalność w tak różnych kontekstach, nie narażając na szwank jedności Kościoła?

–  Papież wyraził się bardzo jasno, stwierdzając, że Kościół nie poszukuje modelu standardowego. Synodalność nie będzie polegała na modelu, w którym wszyscy i wszystkie kraje mówią: tak właśnie należy postępować. W odpowiedzi skierowanej do sekretarza generalnego SECAM [Sympozjum Konferencji Biskupich Afryki i Madagaskaru – przyp. KAI] podkreślił, że należy szanować lokalną rzeczywistość. Istnieje wiele sposobów bycia Kościołem i nie należy narzucać jednego modelu życia kościelnego. Kładziemy nacisk na Kościół lokalny, ale jednocześnie podkreślamy znaczenie wzmocnienia dialogu między Kościołami lokalnymi – na poziomie prowincji kościelnych, konferencji biskupów i kontynentu.

Katholisch.de: Czy problemem jest to, że istnieją, rzecz jasna, bardzo różne poglądy na temat tego, co właściwie oznacza synodalność?

Dokument końcowy Synodu o synodalności oferuje jasne zrozumienie: synodalność jest zarówno sposobem bycia Kościołem – jako pielgrzymującym ludem Bożym – jak i sposobem wspólnego realizowania misji Kościoła, jako ludzi ochrzczonych powołanych do bycia uczniami-misjonarzami. Idzie to w parze z ekumenizmem, ale także z dialogiem międzyreligijnym, dialogiem ze społeczeństwem i wszystkimi ludźmi, oraz podkreśla znaczenie słuchania wszystkich, zwłaszcza ubogich i marginalizowanych. Papież Leon jasno stwierdza, że synodalność – jak podkreślił również Synod – jest zawsze ukierunkowana na misję.

Katholisch.de: Co w tym przypadku oznacza misja?

Bycie misjonarzem oznacza głoszenie Ewangelii. Nie jest to kampania, ale sposób życia i sposób bycia Kościołem. Jak powiedział papież Leon XIV, promuje ona postawę, która zaczyna się od wzajemnego słuchania siebie.

Katholisch.de: Sekretariat Synodu zaproponował, aby Kościoły lokalne przeprowadziły lokalne eksperymenty w takich obszarach, jak posługa, procesy decyzyjne lub organy uczestnictwa. Jak mogłyby wyglądać takie konkretne eksperymenty?

–  Dokument dotyczący fazy wdrażania podkreśla, że musimy inwestować w praktyki służące wdrażaniu synodalności. Nie chodzi tylko o rozmowy na ten temat, ale o rozpoczęcie konkretnych eksperymentów – a te już się rozpoczęły. Nie ma jednej drogi, aby to osiągnąć. Synodalność musi opierać się na konkretnej sytuacji i kontekście. Najlepszym podejściem jest utworzenie zespołów synodalnych na poziomie diecezji lub parafii, które będą kreatywnie współpracować z biskupem lub proboszczem w celu rozróżnienia priorytetów i konkretnych kroków w oparciu o wytyczne zawarte w dokumencie końcowym. Może to oznaczać na przykład wprowadzenie dialogu duchowego w radzie parafialnej, organizowanie synodalnych zgromadzeń parafialnych, powołanie diecezjalnej konferencji duszpasterskiej, zaangażowanie większej liczby osób świeckich – zwłaszcza ludzi młodych i kobiet – w role przywódcze, szkolenie seminarzystów i księży w zakresie przywództwa synodalnego itp.

Katholisch.de: Czy istnieją ograniczenia dla takich eksperymentów?

Dokument przypomina nam, że eksperymentowanie musi być częścią procesów rozeznania i podejmowania decyzji przewidzianych przez prawo i sam dokument. W homilii wygłoszonej podczas jubileuszu papież Leon XIV podkreślił, że rozeznanie wymaga wewnętrznej wolności, pokory, modlitwy, wzajemnego zaufania i otwartości na to, co nowe. Nigdy nie jest to jedynie wyraz opinii osobistych lub grupowych ani suma poglądów indywidualnych. Pierwszym zadaniem jest zatem promowanie i pogłębianie duchowości synodalności. Eksperymenty nie mogą być jedynie reakcjami lub strukturami technicznymi. Synodalność musi być ucieleśniona w życiu każdej osoby ochrzczonej i każdej wspólnoty.

Katholisch.de: Papież podkreślił, że opór wynika z lęku i ignorancji. Co jest konieczne, aby takie eksperymenty przebiegały sprawnie, bez konfliktów i nie zagrażały jedności Kościoła?

Papież Leon XIV kładzie nacisk na priorytetowe traktowanie formacji i przygotowania na wszystkich poziomach. Czasami podaje się gotowe odpowiedzi, powiedział papież, bez niezbędnego przygotowania do wyciągnięcia wniosków, które niektórzy już wyciągnęli, ale inni nie mogą jeszcze podzielać, a nawet zrozumieć.

Katholisch.de: Innymi słowy?

Większość oporu i obaw pochodzi od osób, które patrzą na synodalność z zewnątrz. Kiedy mają okazję doświadczyć jej i jej owoców, zmieniają się. Dlatego musimy pozwolić na wyrażanie i uznawanie obaw oraz otworzyć przestrzeń dla autentycznych doświadczeń słuchania, dialogu i wspólnego rozeznania.

Katholisch.de: Kiedy Siostra mówi, że nie wszyscy postępują w tym samym tempie, czy można sobie wyobrazić, że niektóre Kościoły będą dalej niż inne?

Tak, jest to nie tylko możliwe, ale zostało wyraźnie przytoczone przez papieża Leona XIV. Podczas Jubileuszu powiedział, że nie wszyscy idziemy w tym samym tempie i czasami musimy być wobec siebie cierpliwi. W każdym razie papież ma nadzieję, że różne grupy w Kościele, takie jak regionalne konferencje biskupów, będą nadal się rozwijać – co jest wyrazem komunii w Kościele.

Katholisch.de: Najlepszym przykładem jest diakonat stały. Dlaczego nie mogłoby tak być również w innych obszarach?

Przykład diakonatu stałego faktycznie pokazuje, że w Kościele istnieje uzasadniona różnorodność, zależna od kontekstu. Został on przywrócony podczas Soboru Watykańskiego II, ale decyzja o jego wprowadzeniu została pozostawiona konferencjom biskupów i poszczególnym biskupom. Dlatego większość diakonów stałych znajduje się w Europie i Ameryce Północnej, tylko kilku w Ameryce Łacińskiej, a prawie żadnych w Azji i Afryce – i nie stanowi to problemu. Prawdopodobnie będziemy nawet świadkami większej różnorodności posług w zależności od lokalnych potrzeb.

Katholisch.de: Sekretariat generalny Synodu ma wspierać Kościoły lokalne. Jak będzie to wyglądało w praktyce?

Naszym zadaniem jest słuchanie biskupów i zespołów synodalnych oraz towarzyszenie im, głównie poprzez dialog z odpowiednimi strukturami na poziomie kontynentalnym. Jesteśmy również gotowi towarzyszyć poszczególnym Kościołom lokalnym, zakonom, wspólnotom, ruchom lub innym instytucjom kościelnym, które proszą o wsparcie, priorytetowo traktując Kościoły dysponujące mniejszymi zasobami. Ponadto jednym z naszych zadań jest promowanie synodalności poprzez zachęcanie ludzi do podążania tą drogą w sposób synodalny. W praktyce oznacza to wiele spotkań w Rzymie z biskupami i innymi członkami Kościołów lokalnych, ale także liczne podróże do lokalnych Kościołów, aby dać impuls, słuchać i odkrywać, jak synodalność jest wdrażana w różnorodnych kontekstach kulturowych i kościelnych.

Katholisch.de: Czy pojawią się dodatkowe zadania, zwłaszcza w perspektywie roku 2026?

Jeśli chodzi o październik 2028 roku, będziemy mieli również za zadanie wspierać organizację kontynentalnych zgromadzeń oceniających (w pierwszych czterech miesiącach 2028 roku) oraz zgromadzenia kościelnego w Rzymie w październiku 2028 r.

Katholisch.de: Faza wdrażania w Kościołach lokalnych potrwa do grudnia 2026 r. Jak Siostra sądzi, gdzie będziemy za rok?

Okres od czerwca 2025 r. do grudnia 2026 r. poświęcony jest ścieżkom wdrażania w Kościołach lokalnych i ich stowarzyszeniach. Wiemy, że wdrażanie synodalności na wszystkich poziomach wymaga czasu; ważne jest, aby postępować krok po kroku. Ustalono trzyletnie ramy z określonymi etapami, które zakończą się w październiku 2028 r. zgromadzeniem kościelnym w Rzymie, podczas którego zostaną przedstawione wyniki i zostanie dokonana ocena procesu. Do listopada 2026 r. lokalne inicjatywy powinny być już dobrze ugruntowane, a między diecezjami i konferencjami biskupów powinna rozpocząć się wymiana doświadczeń w ramach przygotowań do diecezjalnych spotkań oceniających zaplanowanych na pierwszą połowę 2027 r.

Katholisch.de: Kiedy możemy spodziewać się wyników prac grup badawczych powołanych przez papieża Franciszka?

: Grupy badawcze miały pierwotnie przedstawić swoje raporty okresowe w czerwcu 2025 r., ale nastąpiły opóźnienia spowodowane śmiercią papieża Franciszka i wyborem papieża Leona XIV. Termin składania raportów końcowych wraz z propozycjami został obecnie przedłużony do 31 grudnia 2025 r.

 

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.