Drukuj Powrót do artykułu

Podsumowanie interwencji kryzysowej inicjatywy „Zranieni w Kościele”

12 października 2021 | 06:34 | ZwK, dg | Warszawa Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Beata Zawrzel/REPORTER

„Zaskoczyła nas skala reakcji na tę akcję. Nie spodziewaliśmy się aż tylu telefonów” – mówi KAI Katarzyna Sroczyńska, rzecznik inicjatywy Zranieni w Kościele. Licząc się z możliwymi emocjonalnymi i duchowymi skutkami ogłoszenia raportu komisji dominikańskiej, inicjatywa ZwK zorganizowała dodatkowe dyżury telefonu wsparcia w ramach programu interwencji kryzysowej. Trwały one przez 12 dni, od 15 do 26 września 2021 roku. Pięcioro psychoterapeutów w ciągu ponad 36 godzin odebrało 27 telefonów od 26 osób.

– Zaskoczyła nas skala reakcji na tę akcję. Nie spodziewaliśmy się aż tylu telefonów – powiedziała KAI Katarzyna Sroczyńska. – Wyraźnie widać również, że wiele osób dzwoniło, bo poruszyło je ogłoszenie raportu komisji dominikańskiej. Po raz pierwszy w takiej skali pojawiły się telefony dotyczące nadużycia władzy i autorytetu w różnych grupach religijnych, tego, jak zachowują się ich liderzy, jak traktują członków grupy, czy szanują ich autonomię. Inny poważny problem to nadużycia, do których dochodzi podczas egzorcyzmów, a także modlitw czy rytuałów w niektórych wspólnotach o charakterze charyzmatycznym – mówi rzeczniczka inicjatywy Zranieni w Kościele.

Zdecydowaną większość wśród dzwoniących stanowiły osoby dotknięte przemocą, nie tylko seksualną, ale także psychiczną, w wieku dorosłym. Dwie z nich miały w przeszłości kontakt z Pawłem M., którego sprawy dotyczył raport. Pojawiło się również kilka zgłoszeń dotyczących nadużyć i zachowań przemocowych, do których doszło w czasie egzorcyzmów. Sygnalizowano także nadużycia władzy w grupach religijnych i duszpasterstwach.

Dzwoniący w większości mówili o doznanych krzywdach po raz pierwszy. Opowiadali, że dotychczas obawiali się, że ponieważ do skrzywdzenia doszło, gdy byli dorośli, nie zostaną przez nikogo wysłuchani. Nie wiedzieli również, do kogo w Kościele mogliby się zwrócić ze swoją krzywdą.

Specjalny program interwencji kryzysowej, uruchomiony przez Inicjatywę „Zranieni w Kościele”, został sfinansowany ze środków Fundacji Świętego Józefa KEP.

– Wróciliśmy do zwykłego rytmu dyżurów, nasz telefon jest czynny w każdy wtorek między 19.00 a 22.00 – dodaje Katarzyna Sroczyńska.

Inicjatywa „Zranieni w Kościele” to istniejący od marca 2019 r. telefon zaufania i katolickie środowisko wsparcia dla osób dotkniętych przemocą seksualną w Kościele. Została uruchomiona w marcu 2019 r. przez świeckich katolików z warszawskiego Klubu Inteligencji Katolickiej, Laboratorium „Więzi” i Fundacji Pomocy Psychologicznej Pracownia Dialogu. Tworzą ją świeccy katolicy zatroskani o bliźnich skrzywdzonych przez ludzi Kościoła oraz w poczuciu odpowiedzialności za całą wspólnotę wiary.

Podstawowa działalność Inicjatywy (praca psychoterapeutów i psychoterapeutek telefonu wsparcia, asystentki osób zranionych i koordynatorki Inicjatywy) finansowana jest z dobrowolnych darowizn od osób fizycznych wpływających na konto bankowe Inicjatywy, bezpośrednio lub za pośrednictwem portalu Patronite.pl (https://patronite.pl/zwk).
Aktualnie Inicjatywa „Zranieni w Kościele” ma środki na prowadzenie działalności w obecnej formie tylko do końca 2021 roku.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.