Drukuj Powrót do artykułu

Polacy o Papieżu – raport Centrum Myśli Jana Pawła II

23 marca 2007 | 12:29 | awo Ⓒ Ⓟ

Jan Paweł II jest dla Polaków przede wszystkim autorytetem moralnym, głową Kościoła ale także przewodnikiem polskiego społeczeństwa. Aż 94 proc. Polaków mówi o nim „mój Papież”. Wyniki badań socjologicznych nt. wpływu Jana Pawła II na kształtowanie się tożsamości Polaków zaprezentowano podczas konferencji naukowej pt. „Polacy: społeczeństwo czasu Jana Pawła II”. Organizatorem spotkania jest Centrum Myśli Jana Pawła II.

Fenomen ogromnej popularności Jana Pawła II często tłumaczy się religijnością Polaków. Z raportu wynika, że aż 96 proc. ankietowanych uważa się za wierzących. Dzielą się oni jednak na tych, którzy „wierzą i stosują się do wskazań swego Kościoła” (ok. 2/3 badanych) oraz tych, którzy „wierzą, ale na swój własny sposób” (nieco ponad 1/3) . Prawie 3/5 Polaków deklaruje, że regularnie (raz w tygodniu lub częściej) chodzi do kościoła, zaś 1/4- raz w miesiącu.
Zdaniem socjologów stosunek do Papieża-Polaka wiąże się nie tylko z siłą ich wiary, ale także wynika z motywów narodowych, rodzinnych i obywatelskich np. z ważnym dla nich: poczuciem bycia Polakiem, członkiem rodziny, osobą związaną z polską tradycją narodową, „człowiekiem z przyszłością” czy Europejczykiem.
Aż 94 proc. Polaków (w tym 3/4 w sposób zdecydowany) mówi o Janie Pawle II: „mój Papież”. Prawie tyle samo uważa go za ważny autorytet moralny. Twierdzą tak prawie wszystkie osoby regularnie praktykujące, ale także ponad połowa tych, które w świątyniach nie bywają prawie nigdy. O beatyfikację Jana Pawła II modliło się przynajmniej raz prawie 3/4 ankietowanych a więc ponad 20 mln dorosłych Polaków.
Papieskie przesłanie dotarło do prawie wszystkich jego rodaków. Ponad 90 proc. badanych przynajmniej raz słuchało homilii Jana Pawła II w mediach, połowa czytała je w prasie. Prawie co trzeci Polak twierdzi, że poznał co najmniej jedną książkę napisaną przez Jana Pawła II. Stąd – zdaniem socjologów – biorą się deklaracje blisko 3/4 ankietowanych, że znają nauczanie Papieża-Polaka. Jednocześnie 4/5 naszych rodaków zalicza się do ludzi, którzy kierują się w życiu wskazaniami Jana Pawła II.
Socjologowie zapowiadają dalsze badania, które pokazałyby jak te deklarację przekładają się na wiedzę o poszczególnych aspektach papieskiego nauczania oraz na motywacje rzeczywistych wyborów życiowych Polaków.
Badanie ilościowe dotyczące deklarowanych wartości i autoidentyfikacji, a także osobistego odbioru Kościoła Jana Pawła II i Benedykta XVI zostało zrealizowanego przez TNS OBOP na próbie ogólnopolskiej w listopadzie ubiegłego roku.
Badania społeczne prowadził od listopada 2006 r. dr Tomasz Żukowski z Instytutu Polityki Społecznej Uniwersytetu Warszawskiego, a kontynować je będzie działający przy Centrum zespół socjologów, w skład którego wchodzą także prof. Krzysztof Koseła i dr Mikołaj Jasiński, obaj z Instytutu Socjologii UW oraz dr Barbara Fedyszak-Radziejowska z Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN. Zespół ten będzie kontynuował prace badawcze nad owocami pontyfikatu Jana Pawła II w polskim społeczeństwie.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.