Drukuj Powrót do artykułu

Polacy za rocznym urlopem rodzicielskim

18 czerwca 2013 | 10:13 | lk / br Ⓒ Ⓟ

Aż 91 proc. Polaków, w tym 68 proc. zdecydowanie, popiera wprowadzenie rocznych urlopów rodzicielskich, z których od 17 czerwca będą mogły skorzystać zarówno matki, jak i ojcowie. Zdaniem badanych, urlopy te nie będą szeroko wykorzystywane przez mężczyzn, jednak ich wprowadzenie nie zmieni sytuacji kobiet na rynku pracy – wynika z najnowszego sondażu CBOS.

17 czerwca wchodzi w życie nowe prawo wprowadzające roczne urlopy rodzicielskie. Z dłuższych płatnych urlopów będą mogły korzystać zarówno matki, jak i ojcowie.

Z badania CBOS wynika, że ich wprowadzenie popiera 91 proc. Polaków, w tym 68 proc. w sposób zdecydowany. Przeciwnych jest tylko 5 proc., w tym zdecydowanie jedynie 2 proc. ankietowanych.

Urlopy rodzicielskie zyskują większe poparcie kobiet niż mężczyzn (73 proc. kobiet i 63 proc. mężczyzn udzieliło odpowiedzi „zdecydowanie tak”), cieszą także bardziej rodziców dzieci do piątego roku życia, niż pozostałych (77 proc. z nich udzieliło odpowiedzi „zdecydowanie tak” wobec 69 proc. wśród pozostałych).

CBOS zainteresował się też, czy – zdaniem badanych – urlopy rodzicielskie będą popularne wśród mężczyzn.

Największa grupa ankietowanych (33 proc.) uważa, że niewielka część ojców skorzysta z takiego prawa, a co czwarty respondent sądzi, iż jedynie nieliczni (24 proc.). Mniej niż co piąty badany (18 proc.) jest zdania, że z prawa do urlopów rodzicielskich skorzysta większość uprawnionych do tego mężczyzn, a co szósty (16 proc.) – że mniej więcej połowa.

Choć wprowadzenie dłuższych urlopów rodzicielskich, którymi mogą dzielić się oboje rodzice, ma w swych założeniach sprzyjać kobietom na rynku pracy, w dyskusji publicznej pojawiały się głosy, że nowe prawo pogorszy ich sytuację. Argumentowano, iż wprawdzie nowe prawo dopuszcza możliwość dzielenia się uprawnieniami przez oboje rodziców, to jednak głównie będą z nich korzystały kobiety, co sprawi, że pracodawcy mniej chętnie będą je zatrudniać, a matki po dłuższej nieobecności w pracy będą w większym stopniu narażone na utratę zatrudnienia.

CBOS zbadał, jak kwestię tę postrzegają Polacy. Wśród respondentów dominuje przekonanie, że wprowadzenie rocznych urlopów rodzicielskich nie wpłynie na sytuację kobiet na rynku pracy (44 proc.). Jednocześnie co czwarty ankietowany (24 proc.) jest zdania, że wprowadzenie urlopów poprawi tę sytuację, a co piąty (19 proc.), że pogorszy.

Przekonanie, że wprowadzenie rocznych urlopów rodzicielskich nie zmieni sytuacji kobiet na rynku pracy dominuje we wszystkich grupach społeczno-zawodowych. Ponadprzeciętnie często o negatywnym wpływie dłuższych urlopów na sytuację zawodową kobiet przekonani są absolwenci wyższych uczelni (28 proc.) oraz badani o najwyższych miesięcznych dochodach na osobę – powyżej 1500 zł (29 proc.).

Badanie przeprowadzono w dniach 6-12 czerwca na 1010-osobowej próbie dorosłych Polaków.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.