Drukuj Powrót do artykułu

Polscy ekumeniści na Rok Wiary

08 grudnia 2012 | 12:06 | gp / br Ⓒ Ⓟ

Spośród licznych polskich publikacji związanych z Rokiem Wiary na uwagę zasługują książki dwóch ekumenistów – starszego i młodszego pokolenia. Obie pozycje są unikatowe, choć jedna z nich poświęcona jest…wierze.

W tej samej książce znajdziemy odpowiedź na szokujący pozornie tytuł artykułu św. o. Maksymiliana Kolbego brzmiący: „Nie wierzę”.

Jeden z najoryginalniejszych i najbardziej płodnych polskich teologów, o. prof. Stanisław Celestyn Napiórkowski OFMConv, zelektryzowany zapowiedzianym przez Benedykta XVI Rokiem Wiary, odkurzył swój traktat o wierze – pierwszej cnocie boskiej, pochodzący z połowy lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Franciszkanin uzupełnił stary materiał najbardziej znaczącymi dla wykładu o wierze wypowiedziami papieży: „Credo” Pawła VI, „Fides et Ratio” Jana Pawła II, „Katechizm Kościoła Katolickiego” i najważniejszymi dokumentami Benedykta XVI. Wskutek tych zabiegów czytelnik może prześledzić jak pojęcie wiary było pojmowane od początków Kościoła, tzn. od pism Starego i Nowego Testamentu, aż do współczesnego nauczania Magisterium Kościoła.

Jak zwykle w pracach o. Napiórkowskiego interesujące są także załączniki, chociażby dwa artykuły o wierze abp. Ignacego Tokarczuka. Emerytowany profesor KUL cytuje także wydany w japońskim „Rycerzu Niepokalanej” artykuł św. Maksymiliana Kolbego pt. „Nie wierzę”. Taka deklaracja nie prowadzi na ołtarze, ale lektura artykułu wyjaśnia wszystko: o. Maksymilian wylicza powody swej niewiary. Nie wierzy, że nie ma Boga, bo nie usłyszał ani jednego racjonalnego dowodu przemawiającego za tym. Nie wierzy też w to, że człowiek jest tylko wydoskonaloną małpą, bo niechby spróbowano jedną z małp na człowieka wyhodować. O. Maksymilian nie wierzy także w ateuszów, którzy mają nie tyle trudność w uznaniu obecności Boga w świecie, co brak im odwagi i siły duchowej w zachowaniu Jego przykazań. Z artykułem świętego koresponduje tekst kard. Josepha Ratzingera pt. „Niewierzący wątpi w swą niewiarę”.

Absolutnie nowatorską jest książka innego naukowca związanego z KUL – ks. dr. Sławomira Pawłowskiego SAC, sekretarza Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Ekumenizmu. Dokonał on – jako pierwszy w Polsce a być może także i na świecie – analizy „Katechizmu Kościoła Katolickiego” w perspektywie ekumenicznej. W tym celu autor przytacza opinie teologów i hierarchów różnych wyznań o ekumenicznym aspekcie „Katechizmu” – od bardzo pozytywnych, aż po jednoznacznie negatywne, przy czym w gronie zagorzałych jego krytyków nie brak także przedstawicieli Kościoła katolickiego.

Ks. Pawłowski zestawia „litanię” ekumenicznych słabości „Katechizmu Kościoła Katolickiego”, która obejmuje aż 29 zarzutów. Jednak pozytywów jest znacznie więcej, dlatego autor skłania się ku tezie Jana Pawła II, według którego jednym z celów „Katechizmu” ma być „wspieranie dążeń ekumenicznych”.

Stanisław Celestyn Napiórkowski OFMConv, O wierze nie tylko na Rok Wiary, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2012; Sławomir Pawłowski SAC, Katechizm Kościoła Katolickiego w ekumenicznej perspektywie dogmatycznoteologicznej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2012.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.