Drukuj Powrót do artykułu

Polska będzie albo trzeźwa, albo nie będzie jej wcale

21 lutego 2020 | 10:10 | hsz | Warszawa Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Connor Home / Unsplash

W tym roku, od 23 do 29 lutego obchodzić będziemy 53 Tydzień Modlitw o Trzeźwość Narodu. Jego patronem jest Prymas Tysiąclecia. – Kardynał Wyszyński bardzo często nawiązywał do tej plagi trapiącej i topiącej Polaków. Za ks. Markiewiczem powtarzał, że „Polska będzie trzeźwa, albo nie będzie jej wcale”. Słowa te są, niestety, wciąż aktualne – mówi red. Tomasz Królak, wiceprezes KAI.

Tegoroczny Tydzień Modlitw o Trzeźwość Narodu obchodzony jest w roku, w którym odbywa się beatyfikacja Sługi Bożego kardynała Stefana Wyszyńskiego. Prymas Tysiąclecia jest patronem tego szczególnego tygodnia modlitw. – Kardynał Wyszyński bardzo często nawiązywał do tej plagi trapiącej i topiącej Polaków – mówi red. Tomasz Królak, wiceprezes Katolickiej Agencji Informacyjnej. Prymas Tysiąclecia mówiąc o problemie nadużywania alkoholu, cytował słowa wielkiego orędownika trzeźwości ks. Bronisława Markiewicza, że „Polska albo będzie trzeźwa albo nie będzie jej wcale”. – To są dramatyczne słowa, ale niestety wciąż bardzo aktualne – dodaje red. Królak. W Polsce, według statystyk ok. cztery miliony ludzi są uzależnione, czy nadużywają alkoholu. – To plaga, która pustoszy zdrowie, życie rodzinne i polskie drogi – komentuje wiceprezes KAI. Nadużywanie alkoholu przekłada się w konkretny sposób na liczbę wypadków drogowych i ofiar śmiertelnych. – Brak trzeźwości przekłada się również na styl wychowania młodego pokolenia – zauważa red. Królak. Zdaniem specjalistów trzeźwe wychowanie młodych ludzi w trzeźwych rodzinach to najlepsza profilaktyka zapobiegająca różnego rodzaju patologiom, które przejawiają się w starszym wieku. – Te wszystkie elementy sprawiają, że na alkohol i jego nadużywanie powinniśmy zwracać bardzo poważną uwagę – zauważa wiceprezes KAI.

Kościół przypomina co roku o trzeźwości. Miesiącem jej poświęconym jest sierpień. Komisja Episkopatu ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych apeluje, żeby również czas do beatyfikacji, albo być może cały rok przeżyć w abstynencji od alkoholu. – W ten sposób można dać wyraz solidarności z kard. Wyszyńskim, dać wyraz temu, że rozumiemy dokładnie jak trzeźwa Polska ważna była dla Prymasa Tysiąclecia i jak ważna jest trzeźwa polska w przyszłości – dodaje red. Królak.

– Obecnie w polskiej rzeczywistości jedną z największych bolączek jest powszechna reklama alkoholu – zauważa wiceprezes KAI. Natomiast większość polskiego społeczeństwa opowiada się przeciwko tak agresywnej reklamie w środkach masowego przekazu zwłaszcza w telewizji, szczególnie w przypadku reklam piwa. – Reklamy te są niesłychanie kłamliwe – twierdzi red. Królak. Reklamy pokazują ludzi roześmianych, wesołych szczęśliwych i zdrowych. – Wszyscy wiemy, że w rzeczywistości alkohol nie powoduje ani radości, ani zdrowia, ani szczęścia, ani szczęśliwych relacji, tylko burzy wszystko po kolei – stwierdza wiceprezes KAI. – Byłoby wspaniale gdybyśmy się tym apelem Episkopatu przejęli i żyli coraz bardziej trzeźwo oraz włączyli się w modlitwy o trzeźwość narodu w tym tygodniu – zachęca red. Królak.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.