Drukuj Powrót do artykułu

Poznań: sesja naukowa „Wokół Wielkiego Jubileuszu 1050-lecia Chrztu Polski”

01 grudnia 2016 | 08:17 | msz Ⓒ Ⓟ

O znaczeniu przyjęcia chrztu Polski przez Mieszka I dla naszej państwowości w aspekcie społecznym, duchowym i kulturalnym dyskutowali w Poznaniu uczestnicy sesji naukowej z cyklu „Dwugłos Nauki” pod tytułem: „Wokół Wielkiego Jubileuszu 1050-lecia Chrztu Polski”.

W konferencji, która odbyła się 30 listopada w Sali Dużej Oddziału PAN w stolicy Wielkopolski, uczestniczyli m.in. abp Stanisław Gądecki, metropolita poznański, ks. prof. Paweł Wygralak, dziekan Wydziału Teologicznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, prof. Andrzej Gulczyński, prezes Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, członkowie PAN, profesorowie uczelni wyższych oraz młodzież licealna.

„Mieszko I przez chrzest uzyskał nową perspektywę cywilizacji łacińskiej i chrześcijańskiej, co ma podstawowe znaczenie dla naszej tożsamości” − zauważył we wprowadzeniu prof. Roman Słowiński, prezes Oddziału PAN w Poznaniu.

W swoim referacie na temat „Religijnego znaczenia chrztu Polski” abp Marek Jędraszewski zwrócił uwagę na połączenie eklezjologii wypracowanej przez Sobór Watykański II z chrztem Polski.

Metropolita łódzki zaznaczył, że sens teologiczny chrztu Polski rozpatrywał w swoich artykułach, publikowanych na łamach „Tygodnika Powszechnego” abp Karol Wojtyła w latach 60. XX w. „Milenium dla Episkopatu miało przede wszystkim aspekt historyczny, a przygotowania do niego prowadzono w oparciu o odnowienie moralne narodu” − zauważył prelegent.

Przypomniał, że abp Wojtyła przekonywał, że Sobór Watykański II pomógł zrozumieć religijny wymiar chrztu Polski, a nie jak dotychczas wyłącznie historyczny.

„Mieszko opowiedział się za chrześcijańską prawdą. Od momentu przyjęcia chrztu zaczął się dla niego i jego narodu czas nadziei” − podkreślił metropolita łódzki.

Abp Jędraszewski przypomniał też słowa papieża Polaka, wypowiedziane w Warszawie w 1979 r., że człowiek nie może zrozumieć siebie bez Chrystusa, oraz że nie można pomijać roli chrześcijaństwa w dziejach Polski.

O znaczeniu chrztu dla polskiej państwowości mówił prof. dr hab. Andrzej Nowak z Instytutu Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Fakt, że nie ma polskiej historii sprzed chrztu nazwał swoistym fenomenem. „Niemal wszystko zostało ukształtowane przez chrześcijaństwo. Dzisiaj wiemy, ile znaczy 1050 lat naszej tożsamości i jak jest ona bogata” − przekonywał prelegent.

Zaznaczył, że bez chrztu nie byłoby państwa polskiego w takim kształcie terytorialnym, w jakim powstało w 966 r. Autor „Dziejów Polski” zwrócił uwagę na wydarzenia, które jego zdaniem nie mogłyby zaistnieć, gdyby nie decyzja Mieszka sprzed 1050 lat.

„To doświadczenie zostało wpisane w następnych wiekach przez opór przeciwko imperializmowi, odsiecz wiedeńską, bitwę warszawską, opór postawiony dwóm bezbożnym doktrynom w 1939 r.” − mówił prelegent.

Podkreślił, że nie byłoby również czerwca 1956 r. i sierpnia 1980 r. „Inspiracja chrztu jest nam wciąż potrzebna” − stwierdził prof. Nowak.

Historyczny kontekst chrztu Polski omówił w swoim wystąpieniu prof. dr hab. Tomasz Jasiński. Dyrektor Biblioteki Kórnickiej PAN zaznaczył, że państwo polskie powstało ok. 900 r., a skonsolidowało się w 940 r. „Państwo polskie składało się z ziem północnej Polski, Wielkopolski, Kujaw, Mazowsza, Pomorza Gdańskiego i Środkowego. Pomorze Zachodnie było łakomym kąskiem” − mówił prelegent.

Przypomniał, że Mieszko najpierw dwukrotnie został pokonany przez Wichmana, ale ostatecznie odniósł nad nim zwycięstwo w 967 r. „Mieszko jawi się jako najwybitniejszy polski władca i strateg” − zauważył prof. Jasiński. Zaznaczył, że książę do zwycięstwa potrzebował sojuszników, których znalazł wśród Czechów. „Poślubił czeską księżniczkę Dobrawę i w ten sposób ułożył sobie polityczny plan” − zauważył prelegent.

Dyrektor Biblioteki Kórnickiej PAN podkreślił, że dzięki decyzji Mieszka o utworzeniu i podporządkowaniu pierwszego biskupstwa w Poznaniu bezpośrednio papiestwu książę uzyskał suwerenność. Zdaniem prelegenta Mieszko potwierdził też swoją dalekowzroczność przez wydanie dokumentu „Dagome iudex”, w którym oddał państwo pod opiekę Stolicy Apostolskiej.

Sesję naukową zorganizowały Oddział Polskiej Akademii Nauk w Poznaniu wraz z Wydziałem Teologicznym UAM.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.