Drukuj Powrót do artykułu

Prof. Grosfeld: chrześcijan i Żydów łączy relacja rodzinna

17 stycznia 2016 | 14:46 | mip Ⓒ Ⓟ

– Dzień Judaizmu jest przypomnieniem, że chrześcijan i Żydów łączy relacja rodzinna – powiedział podczas centralnego spotkania katolicko-żydowskiego w Toruniu prof. Jan Grosfeld. Naukowiec poprowadził dyskusję nad biblijnym fragmentem „Co ty tu robisz Eliaszu?”, w której wzięli udział: naczelny rabin Polski Michael Schudrich, rabin Boaz Pash, bp Mieczysław Cisło i redaktor Krzysztof Dorosz. Debata była głównym punktem centralnych obchodów XIX Dnia Judaizmu.

Prof. Jan Grosfeld wprowadzając do dyskusji podkreślił, że Dzień Judaizmu jest przypomnieniem, że chrześcijan i Żydów łączy relacja rodzinna. – Tradycja żydowska jest dla chrześcijan korzeniem ich wiary, dlatego Dzień Judaizmu powinien trwać 365 dni w roku – podkreślił prof. Grosfeld. Naukowiec zwrócił uwagę, że w historii Eliasza widoczny jest punkt graniczny w życiu. – Tak jak Eliasz staje w niemocy wobec grzeszącego, niesłuchającego Boga Izraela, tak również my stajemy czasem wobec takich sytuacji, w których bez pomocy Boga nie jesteśmy w stanie nic zrobić – powiedział prof. Grosfeld.

W kontekście podjętego hasła „Co ty tu robisz Eliszau” naukowiec stwierdził, że Eliasz jest postacią gorliwą, zaangażowaną w konkretne działanie na rzecz wiary. Eliasz własnymi siłami jest w stanie zniszczyć wrogów Boga – mówi prof. Grosfeld, wskazując, że to wzór zarówno dla chrześcijan i dla żydów.

Zdaniem publicysty Krzysztofa Dorosza Eliasz jest świadkiem zmagania się ze sobą w człowieku zniechęcenia i gorliwości, która przekłada się na walkę między bałwochwalstwem a wiarą w Boga. – W tym kontekście Eliasz jest wzorem, który najpierw się załamuje, a potem z tego załamania się podnosi – mówi red. Dorosz. Publicysta „Tygodnika Powszechnego” wskazał, że kiedy jesteśmy załamani i zniechęceni, kiedy napierają na nas idole i wrogowie, Bóg staje obok nas. – Nie w postaci ognia, lecz w postaci delikatnego powiewu – zaakcentował.

Przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Judaizmem bp Mieczysław Cisło wskazał, że Eliasz, który jest uznawany przez Kościół za jednego z pierwszych świętych, którzy objawiają się na Górze Tabor, ma na rękach krew proroka Baala. Zdaniem duchownego znak przebaczenia mu popełnionej zbrodni i włączenie w poczet świętych, jest świadectwem wielkiej Miłości Boga.

Dla Boaza Pasha historia proroka Eliasza zobowiązuje współczesnych wyznawców wszystkich religii do tego, aby zaangażować się w konkretną pomoc tym, którzy tej pomocy potrzebują, bez względu na to, czy ta pomoc jest poprawna politycznie.

Naczelny rabin Polski Michael Schudrich wskazał, że biblijna opowieść o sposobach objawiania się Boga Eliaszowi jest dla niego samego wyzwaniem, by Boga odnajdować w szmerze łagodnego powiewu.

Podczas spotkania w toruńskim ratuszu dr Michał Targowski z Instytutu Historii i Archiwistyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika przedstawił historię Żydów na Kujawach i Ziemi Dobrzyńskiej. W prezentacji naukowiec omówił też funkcjonujące w społeczeństwie relacje polsko-żydowskie. Zaprezentował też lokalne dziedzictwo kultury żydowskiej w malarstwie i literaturze. Jak wskazał ekspert, o ile sam Toruń nie był zamieszkiwany przez wielu Żydów, to ludność syjonistyczna liczniej osiedlała się w innych miejscowościach. Dr Targowski stwierdził, że źródła potwierdzają tezę, że współpraca między Polakami i Żydami układała się dobrze. Nieliczne spory i oskarżenia powodowane były w większości różnicami ekonomicznymi.

Według dr. Targowskiego przesiedlenie Żydów nastąpiło już w pierwszych dniach wojny. Największym ich skupiskiem podczas wojny na terenie Kujaw było getto we Włocławku.

Panel dyskusyjny i referat nt. historii Żydów poprzedził cykl przemówień organizatorów i gości tegorocznego Dnia Judaizmu. Do uczestników spotkania zwrócili się: bp Andrzej Suski, biskup toruński, rabin Michael Schudrich, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki, wicewojewoda kujawsko-pomorski Józef Ramlau oraz prezydent miasta Toruń Michał Zaleski. Głos zabrała również ambasador Izraela w Polsce Anna Azari.

Oprawę artystyczną wydarzania przygotowała młodzież z Zespołu Szkół Muzycznych im. K. Szymanowskiego w Toruniu.

Tegoroczne obchody odbywają się pod honorowym patronatem biskupa toruńskiego Andrzeja Suskiego, naczelnego rabina Polski Michaela Schudricha, ambasadora Izraela w Polsce Anny Azari, marszałka województwa kujawsko- pomorskiego Piotra Całbeckiego, prezydenta Torunia Michała Zaleskiego oraz przewodniczącego Komitetu KEP ds. Dialogu z Judaizmem bp. Mieczysława Cisły.

Dzień Judaizmu w Kościele katolickim jest inicjatywą Konferencji Episkopatu Polski organizowaną od 1997 roku. Główne obchody tego Dnia co roku odbywa się w innym mieście, a za ich przygotowanie odpowiada każdorazowo inna diecezja we współpracy z lokalnymi władzami samorządowymi, miejskimi i wojewódzkimi.
Jego celem jest refleksja wśród katolików na temat wspólnego duchowego dziedzictwa z żydami. Chodzi również o podanie dalszych impulsów do dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Towarzyszą temu spotkania, prelekcje, dyskusje panelowe, imprezy kulturalne, a także wspólna modlitwa.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.