Drukuj Powrót do artykułu

Przeciwko reklamom filmów porno

24 maja 2011 | 13:27 | tk, por / ju. Ⓒ Ⓟ

Stowarzyszenie Twoja Sprawa obawia się, że na ogromną skalę dochodzi do umożliwiania dzieciom dostępu do pornografii przez telefony komórkowe i zawiadomiło o tym prokuraturę.

W ten sposób wystąpiło przeciwko reklamom filmów pornograficznych zamieszczanym przez popularne tygodniki. Jednocześnie na swojej stronie www.twojasprawa.org.pl rozpoczęto ogólnopolską akcję w obronie najmłodszych konsumentów pod nazwą „Zanim porno wciągnie kolejne dziecko”.

STS zwraca uwagę, że miliony rodzin w Polsce kupuje tygodniki z programami telewizyjnymi, które zawierają reklamy ostrych filmów pornograficznych na telefony komórkowe. Dlatego każde dziecko, które ma komórkę, może bez jakiejkolwiek kontroli kupić i ściągnąć na telefon ostre porno za drobną kwotę, np. 1 złotych + VAT lub za niewiele więcej. Rodzice nie są w stanie takiego zakupu nawet wychwycić – alarmuje Stowarzyszenie.

Inicjatorzy akcji zwracają uwagę, że obok reklam filmów porno na tej samej stronie umieszczane są często reklamy produktów dla dzieci, takie jak gry lub tapety na telefony. Mimo, że reklamy porno są częściowo zasłonięte, każdy jest w stanie zidentyfikować reklamowaną treść.

„Od miesięcy dostawaliśmy od konsumentów sygnały o tego typu praktyce. Zbadaliśmy temat bliżej i jesteśmy zaszokowani. Do czego jeszcze posuną się firmy, aby zarobić pieniądze?” – pyta Rafał Porzeziński, rzecznik prasowy Stowarzyszenia Twoja Sprawa.

Natomiast mec. Paweł Kowalczyk, adwokat reprezentujący Stowarzyszenie jest zdania, że takie praktyki musi zbadać prokuratura. „Przekazaliśmy jej zamówione przez nas opinie prawne potwierdzające, że ten sposób dystrybucji pornografii może być przestępstwem” – informuje.

Same reklamy porno oraz regulaminy serwisów z filmami zawierają ostrzeżenie, że treści te są przeznaczone tylko dla dorosłych. Nabywca musi zadeklarować poprzez kliknięcie na link internetowy, że ma powyżej 18 lat. W niektórych serwisach nawet taka procedura nie jest przewidziana poza tym nie dochodzi do żadnej realnej weryfikacji wieku kupującego – podkreśla STS. Zaznacza też, że wszystko odbywa się anonimowo, choć przedsiębiorcy potrafią przecież wdrażać systemy pozwalające na weryfikację wieku. Taki system zabezpieczeń wdrożył np. Vodafone w Wielkiej Brytanii.

„Po ściągnięciu filmu zaczynają przychodzić wulgarne i obsceniczne SMS-y zachęcające do dalszych zakupów. Każde dziecko, które kupiło tego typu film zaczyna być atakowane przez sprawną marketingową machinę” – zwracają uwagę członkowie Stowarzyszenia Twoja Sprawa.

Zgodnie z art. 202 kodeksu karnego, kto rozpowszechnia treści pornograficzne w sposób umożliwiający małoletniemu zapoznanie się z nimi podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

STS wyszczególnia, że proceder dotyczy głównie takich magazynów telewizyjnych jak „Tele Tydzień”, „Tele Programy”, „Program TV”, „TeleMax”, „TV14”, „Tele Świat”, „Imperium TV”, czy „To&Owo TV”. Ich łączny nakład to ponad 3 miliony egzemplarzy.

W badaniach przeprowadzonych jesienią 2010 przez dr Szymona Grzelaka i Fundację Homo Homini im. Karola de Foucauld wśród młodzieży gimnazjalnej z 8 województw, celowe korzystanie z pornografii powyżej 5 razy w okresie 30 dni poprzedzających badanie zadeklarowało ponad 20 proc. 14-latków i ponad 30 proc. 15-latków.

„Szczególnie chłopcy mogą przez obcowanie z pornografią popaść w stan uzależnienia od niej, a w dłużej perspektywie takie uzależnienie może powodować traktowanie partnerki w sposób przedmiotowy, a więc służący tylko rozładowaniu napięcia seksualnego” – twierdzi dr Leszek Lutyński z Zakładu Psychopatologii i Psychologii Klinicznej Uniwersytetu Łódzkiego, który zajmuje się problematyką życia seksualnego i płciowości.

Stowarzyszenie Twoja Sprawa apeluje, aby wszystkie osoby, którym zależy na prawidłowym rozwoju dzieci i młodzieży, również w aspekcie ich zdrowej seksualności, wsparły działania STS podejmując drobny wysiłek i przyłączając się do akcji „Zanim porno wciągnie kolejne dziecko!”.

Akcja polega na wysyłce e-maili do Prokuratura Generalnego oraz do wydawców magazynów, które publikują reklamy filmów pornograficznych. Wystarczy wejść na stronę www.twojasprawa.org.pl, aby w ciągu 2 minut wziąć udział w tej akcji konsumenckiej.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.