Przed Euro 2012 – „Nie przegraj” kampania przeciwko prostytucji dziecięcej
15 listopada 2011 | 20:07 | um/im Ⓒ Ⓟ
Na walkę z dziecięcą prostytucją przed Euro 2012 przeznaczono 100 tys. zł. Według badań zrobionych przez Fundację Dzieci Niczyje, niemal połowa polskiej młodzieży (48%) uważa, że prostytucja motywowana chęcią posiadania modnych ubrań, kosmetyków lub gadżetów to realny problem i dotyczy wielu osób. Do krajów organizujących mistrzostwa w piłce nożnej przyjeżdża wielu turystów, wzrasta wtedy popyt na usługi seksualne – także małoletnich.
Kampanię pod hasłem "Nie przegraj!" zainaugurowano w województwie mazowieckim. Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki, w ramach rządowego programu „Razem Bezpieczniej”, przekazał na ten cel 100 tys. zł. Fundacji Dzieci Niczyje. Na przełomie listopada i grudnia akcja zostanie zainaugurowana także w Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu (miasta te goszczą Euro 2012) oraz w Rzeszowie, które leży blisko granicy z Ukrainą.
– Działania w ramach zapewnienia bezpieczeństwa podczas Euro 2012 wymagają szerokiego spojrzenia, to nie tylko porządek publiczny na ulicach, czy na stadionach. Musimy dbać także o najmłodszych, którzy również mogą paść ofiarami przestępstw. Dlatego wierzę, że przekazanie 100 tys. zł na kampanię realizowaną przez Fundację Dzieci Niczyje to właściwa decyzja – powiedział wojewoda.
Głównym celem kampanii jest ograniczenie przestępczości polegającej na wykorzystywaniu seksualnym małoletnich w zamian za korzyści materialne. Akcja skierowana jest zarówno do potencjalnych sprawców, jak i do młodzieży. Z doświadczenia wiadomo, że do krajów organizujących mistrzostwa w piłce nożnej przyjeżdża wielu turystów, wzrasta wtedy popyt na usługi seksualne – także małoletnich – powiedziała Maria Keller-Hamela, członek zarządu Fundacji Dzieci Niczyje.
Kampania „Nie przegraj!” ma uświadomić kibicom, że nawiązywanie komercyjnych stosunków seksualnych z małoletnimi jest nielegalne. Organizatorzy zwracają uwagę na fakt, że młodzi ludzie mogą często wyglądać na znacznie starszych, niż są w rzeczywistości. Dla kibiców udających się na Euro 2012 przygotowane zostaną materiały informacyjne (ulotki, plakaty, naklejki) w języku polskim, ukraińskim i angielskim, dotyczące polskich regulacji prawnych w tym zakresie. Dystrybuowane będą w miejscach wzmożonego ruchu podczas turnieju (m.in. na przejściach granicznych, lotniskach, dworcach, hotelach, stadionach, w środkach komunikacji miejskiej). Kampania będzie realizowana także za pośrednictwem mediów.
Działania skierowane do młodzieży mają uświadomić młodym ludziom, że konsekwencje podejmowania ryzykownych zachowań seksualnych mogą być poważne i długofalowe. Przygotowany zostanie specjalny program edukacyjny dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych oraz materiały edukacyjne dotyczące możliwości uzyskania pomocy m.in. w anonimowym telefonie zaufania 116 111.
W kampanii „Nie przegraj!” dużą rolę odegrają także służby zajmujące się zapobieganiem i zwalczaniem komercyjnego wykorzystywania seksualnego dzieci, w tym pedagodzy, psychologowie szkolni oraz funkcjonariusze policji i straży granicznej. Dla służb mundurowych i pracowników oświaty przygotowano szkolenia z zakresu pracy z dziećmi i młodzieżą – potencjalnymi ofiarami. Podczas inauguracji kampanii w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim zorganizowano je po raz pierwszy. Wzięło w nich udział łącznie około 80 osób.
Podczas inauguracji kampanii w Warszawie zaprezentowano wyniki badań Fundacji Dzieci Niczyje. Sondaż przeprowadzono w Polsce oraz na Ukrainie od maja do sierpnia 2011 roku.
Wynika z niego, że zdaniem niemal połowy polskiej młodzieży (48%) prostytucja motywowana chęcią posiadania modnych ubrań, kosmetyków lub gadżetów to realny problem i dotyczy wielu osób. Według młodzieży prostytucja głodowa (ze względu na trudną sytuację życiową) jest dużo mniejszym problemem niż prostytucja aspiracyjna czy sponsoring.
Co drugi mieszkaniec Polski i Ukrainy uważa, że problem prostytucji młodzieży spowodowanej brakiem podstawowych środków do życia jest realny i dotyczy wielu osób. Wśród młodzieży taką opinię wyraziło jedynie 37 % badanych.
Zdecydowana większość Polaków i Ukraińców bardzo negatywnie ocenia wszystkie formy komercyjnych kontaktów seksualnych młodzieży (prostytucję w zamian za środki na życie, prostytucję w zamian za prezenty, np. modne ubrania, sponsoring, udostępnianie swoich nagich zdjęć w Internecie).
Prostytucja spowodowana trudną sytuacją życiową jest najbardziej akceptowalna ze wszystkich omawianych zachowań.
Polacy nie mają świadomości obowiązującego prawa w obszarze prostytucji dziecięcej.
Kampania została objętym honorowym patronatem Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Edukacji Narodowej, Komendy Głównej Policji oraz Komendy Głównej Straży Granicznej.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.