Drukuj Powrót do artykułu

Przemyśl – grekokatolicy obchodzili święto Jordanu

06 stycznia 2024 | 20:18 | pab, | Przemyśl Ⓒ Ⓟ

Chrześcijanin ma obowiązek głosić swoim życiem, że Chrystus jest kamieniem węgielnym jego ziemskiej budowli – mówił abp Eugeniusz Popowicz podczas greckokatolickich obchodów święta Jordanu w Przemyślu. Uroczystość ta oficjalnie nosi nazwę Objawienia Pańskiego i pierwszy raz obchodzona była w tym samym terminie, co w Kościele rzymskokatolickim. Różni się jednak swoją wymową.

W Kościele łacińskim Objawienie Pańskie nazywa się potocznie świętem Trzech Króli, ponieważ wspomina ono objawienie Boga w osobie nowonarodzonego Jezusa poganom w osobach mędrców, którzy przybyli do Betlejem. Z kolei Kościoły wschodnie wspominają w tej uroczystości chrzest Jezusa w Jordanie i początek publicznej działalności, stąd potoczna nazwa – Jordan.

W Przemyślu główne uroczystości rozpoczęły się Boską Liturgią (Mszą św.) w soborze archikatedralnym pod przewodnictwem abp. Eugeniusza Popowicza.

– Żyjąc we współczesnym świecie, w którym kwestionowana jest prawda wiary i etyka chrześcijańska, w którym misja Kościoła i jego zadanie nauczania wszystkich narodów są poważnie zagrożone, chrześcijanin ma obowiązek głosić swoim życiem, że Chrystus jest kamieniem węgielnym jego ziemskiej budowli – powiedział metropolita przemysko-warszawski.

Hierarcha wskazał sześć zadań, które stoją przed wiernymi Cerkwi. Jest to trwała formacja religijna poprzez osobistą lekturę Pisma Świętego i poznanie prawd wiary chrześcijańskiej; uczestnictwo w liturgii Kościoła, szczególnie w niedziele i święta; czy wychowanie religijne dzieci. – Zadanie to nabiera dziś szczególnego znaczenia, gdy w przestrzeni publicznej słyszymy dyskusje o zamiarze ograniczenia nauczania religii w szkołach – zaznaczył.

Kolejne wskazówki odnosiły się utożsamiania się wiernych z Kościołem. Kaznodzieja przypomniał o współodpowiedzialności za Kościół, który „nie jest własnością żadnej grupy wierzących”, tylko „naszym dobrem wspólnym”. Mówił też o poczuciu wartości i godności Kościoła oraz tworzeniu prawdziwej wspólnoty grekokatolików „poprzez mój wkład i osobiste zaangażowanie w życie mojej parafii, diecezji i całego Kościoła lokalnego”.

Abp Popowicz zaznaczył, że w święcie Objawienia Pańskiego chodzi przede wszystkim o zmianę siebie. Przypomniał, że, aby nazwać uczucie, które skłoniło Jezusa do przyjęcia chrztu pokuty wraz z grzesznymi ludźmi, papież Benedykt użył słowa „solidarność”.

– Tylko naśladując solidarność Chrystusa ze wszystkimi bez wyjątku, można dziś obchodzić Objawienie Pańskie w sposób podobający się Bogu. Oznacza to pójście tam, gdzie wydaje się, że zło panuje niepodzielnie i czyha niebezpieczeństwo, zamiast szukać oaz bezpieczeństwa i komfortu. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy ochrona uciśnionych, obrona sierot, opieka nad wdowami i gotowość do obrony mojej Ojczyzny przed naporem wcielonego zła zostaną uznane za moją współodpowiedzialność – mówił kaznodzieja.

Na zakończenie homilii abp Popowicz życzył, by „przyjście Pana uleczyło rany wojny, które niesie nasz lud, a światło Pana prowadziło nas ścieżkami przykazań i błogosławieństw”. – Niech wszyscy wierzą, że słowa „Mam w Was upodobanie” odnoszą się do wszystkich, których Bóg z miłości stworzył na swój obraz i daje łaskę upodobnienia się do pierwowzoru, którym jest Jezus Chrystus, nasza nadzieja – powiedział.

Po Eucharystii wierni przeszli w procesji nad rzekę San na obrzęd Wielkiego Jordańskiego Poświęcenia Wody. W czasie modlitwy kapłani poświęcili wodę poprzez zanurzenie w niej trzech trójramiennych świeczników, dotknięcie wody dłonią, skierowanie na nią tchnienia oraz poprzez trzykrotne zanurzenie krzyża. Potem wypuszczono trzy gołąbki symbolizujące obecność Ducha Świętego.

Na zakończenie obrzędu kapłani pokropili zebranych dopiero co poświęconą wodą. Po nabożeństwie wierni zabierają ją, aby pokropić nią swoich bliskich oraz domostwa. Woda przechowywana jest w domach do kolejnego Jordanu. Grekokatolicy wierzą, że ma ona właściwości lecznicze i nie ulega zepsuciu. Używają jej także kapłani.

Od września 2023 roku Kościół greckokatolicki w Polsce oraz na Ukrainie posługuje się nowym stylem, zgodnie z którym święta stałe są obchodzone według kalendarza gregoriańskiego, natomiast ruchome (np. Wielkanoc) – według kalendarza juliańskiego. Z tego względu Objawienie Pańskie po raz pierwszy obchodzone było w tym samym terminie, co w Kościele łacińskim.

Kościół greckokatolicki pozostaje w łączności z papieżem i uznaje jego prymat. Oznacza to, że mimo różnic w liturgii, wierni obrządku rzymskokatolickiego mogą przystępować w cerkwiach greckokatolickich do sakramentów i na odwrót.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.